Gå til innhold
Arkivverket

[#31052] Opprinnelsen til min oldemors mellomnavn Klingenberg.


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Min oldemor het Elen Margrete Klingenberg Kjelstrup,født 1858 i Steigen.Hun var gift med Hans Petter Meisler Hansen,født 1854 i Steigen.Elens foreldre var Johan Kjelstrup,født 1819 og Malena Corneliusdatter,født 1819.Jeg har mye om hennes forfedre,men kan ikke se noen link til hvor Klingenberg navnet kommer inn.Er det noen som har noen anelse om hvor hun kan ha fått dette navnet fra.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Iflg FS ble en Elen Margrethe Jacobsdr Klingenberg gift i Steigen, Nordland 26 okt 1819 med Claus Christian Kielstrup.Kanskje Johan sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ved ft 1865 bodde Johan Kjelstrup (46) og Malene Korneliusdatter (46) på gården Burøen (Buderø) med Hvalsvær i Stegen.Til huslyden hørte også 'Deres foreldre' Klaus Kjelstrup (73) og Elen Margr Kjelstrup (68).Da er vel svaret så enkelt at din oldemor hadde mellomnavnet Klingenberg etter pikenavnet til farmora (som hun også hadde fornavnet etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svar.Joda alt er greit sålangt.Men Hennes farmor må jo også ha fått det i fra en plass.Hvet at navn ofte hopper over et ledd før det kommer til annvendelse igjen.Kan ikke se noen med et slikt navn lenger ut i slekten.Så derfor er spørsmålet om noen har noen opplysninger der om navnet og om det har noen tilknytning til Steigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Klingenberg er et navn som er i bruk i dag. Jeg kan ikke navngi personer som lever nå, men du finner navnet i Østlandsområdet i alle fall. Og ved søk på Google finnes denne siden for eksempel http://www.pinaas.no/slekt/klingenberg.htm og mange flere. Det er nok ikke et navn som har oppstått i Steigen, men er kommet dit med innflyttere. Ved søk på FS kan du se en hel liten skare med Klingenberger. Lykke til med videre søk. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Den eldste Claus i slekten antar jeg var Claus Christian Jensen Kjelstrup f 1719. sogneprest i RødøyHan var sønn av Jens Jensen Kjelstrup f 1695 på Svorkmo i Orkdalen. Kjent bergmannslekt.En annen kjent bergmannslekt i samme område bygslet gården Klingenberg på Innset fra 1644.Noen forbinnelse mellem disse to slekter har jeg ikke funnet i eldre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mit innlegg var nok i gal retning.Elen Margrethe Jacobsdatter Klingenberg f 1797 må være datter av en Jacob Klingenberg muligens født ca 1765.På Helgøy i Troms var det en Jacob Klingenberg som var klokker 1785- 1789. Figenschou og Heggelund er også nevnt. Jeg tror jeg har hentet dette fra en Bygdebok om Karlsøy på NettetI en Hjemmeside: vestraat.net/iea-p finnes nevnt en Jacob Klingenberg f 1796 i Helgøy, Troms g m Nille Severine Figenscou Indahl, datter av Søren Lorentzen Indahl og Anne Marie HeggelundJeg håper andre kan komme med avklarende innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Overhodet ikke avklarende, men kan nevne at Daniel Larsen Klingenberg giftet seg i vor Frelsers Kirke i Christiania 18.08.1738 og fikk flere barn her. Noen forbindelse nordover kjenner jeg ikke til, men på den annen side er det kun som Christiania-familie de har hatt interesse for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Hvis du går opp til 'søk i tema/gå til nummer', og skriver Klingenberg, - får du opp endel temaer gjennom årenes løp angående diverse Klingenberger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det finnes en annen, like sannsynlig forklaring. I siste halvdel av 1800-tallet var det på Helgeland vanlig å ha to eller flere fornavn, og der det andre navnet gjerne var et slektsnavn fra en eller annen betydningsfull person. Vi kan derfor finne personer ved navn som Petter Dass Olsen som over hode ikke hadde noen forbindelse med Dass-slekta. Andre navn jeg kommer på i farta er Bang, Gyth, Lund og Bech. Kanskje forekom denne praksisen også i Steigen? I dag er det forbudt å ta slektsnavn til fornavn.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei og takk for alle svar.Vet ikke om jeg blir klok av dette.Elen Margrete Jakobsdatter Klingenberg`s foreldre var Jakob Abrahamsen,født 1753 Myklebostad Steigen og Karen Skau Andersdatter,født 1770.Det må jo være noen forfedre på den siden som har brakt inn navnet.Men som Leiv nevner så kan jo noen tidligere aner av Kjelstrup kommet inn på denne siden.Det er den linken prøver å nøste opp.For det med gården Klingenberg høres jo fornuftig ut.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Nye opplysninger i Innlegg 12 angir som foreldre til Elen Margrethe Jacobsdatter Klingenberg.Jakob Abrahamsen f 1753 og Karen Skau Andersdatter f 1770.I Folketelling 1801 for Steigen finnes Jakob og Karen anført med deres børn: Aletta Marie Jacobsdatter 6 år og Ellen Margrethe Jacobsdatter 3 årHvorfor mener du at disse to Ellen Margrethe er samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Leiv.Om det er den samme,jeg antok det selv om det ikke står Klingenberg ved barnet i folketellingen for 1801.Hun har jo rett alder.Så vis det da ikke er den rette,så er det jo merkelig at jeg ikke finner noen andre ved samme navn andre steder.Har gransket Troms og Nordland,men finner ingen.Finner henne som gift i FS,men ikke som født.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Iflge FS var Ellen Margrethe, datter av Jakob Myklebostad Abrahamsen og Karen Schou Andersdatter, døpt i 1798.Øvrige barn var Andreas Dass Jakobsen (1792), Aletha Maria J (1795), Maren Kristina (1802) og Jacob Andreas J (1804).Ved ft 1865 nevnes det at Ellen Margr. Kjelstrup (68) var født på Myklebostad i Stegen. Så da er det vel riktig person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det er vel nå klarlagt at Elen Margrethe Jacobsdatter Klingenberg var datter av Jacob Abrahamsen og Karen Andersdatter Skau. Navnet må i så fall komme fra hennes far eller mor og navnet vilde antagelig da vært Elen Margrethe Klingenberg Jacobsdatter.Ifølge FS ble Elen Margrethe Jacobsdatter Klingenberg gift 26.oct. 1819 med Claus Christian Kjelstrup.Jeg tror at slektsnavnet 'Klingenberg' var en 'bryllupsgave' fra den kondisjonerte C.C. Kjelstrup til gårdbrukerdatteren Elen Margrethe.Det kan anføres at en Jacob Klingenberg var klokker i Herøy 1785-1789. Han var gift med en prestedatter Anne Magdalene Hegelund. De fikk 5 barn mellem 1781 og 1791. Så døde Jacob ca 1795 og enka ble g m Morten Mortensen. Deres første sønn fikk navnet Jacob Klingenberg f 1796 på Helgøy i Troms.Forhåpentligvis var bestefaren Claus Christian Jensen Kjelstrup, sogneprest i Rødøy fornøyd med sønnens valg av kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var mellomleddet mellom Claus Christian Jensen Kjelstrup f.1719, sogneprest i Rødøy, og Claus Christian Kjelstrup g. 1819 ? Førstnevnte var g. fire ganger. I hvilket av ekteskapene var 'mellomleddet' barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Mellomleddet har jeg som Johan Christian Kjelstrup,f 1773,gift med Elisabet Andersdatter Winther,f 1769.Den første Claus sin kone var Birgitte Elisabeth Røpke.Men tilbake til innlegg 16.Der nevnes det at hun kan ha fått navnet i bryllupsgave,det er mulig det.Men det er jo rart at ingen Kjelstrup på mannsiden har dette navnet som et vedheng.Så jeg tror (uten å være skråsikker )at navnet kommer fra Elen Margrete sin familie.Hennes far vet jeg ikke noe mer om,mens på hennes mor side har jeg et par ledd bakover,men finner der ingen Klingenberg hentydning.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 8 og 16): Leiv, du angir både Herøy og Helgøy som stedet der Jacob Klingenberg var klokker 1785-89. Hvilken prest var far til hans kone Anne Magdalene Hegelund (f.ca.1770?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Det jeg har er fra skifte i salten.Far Anders Johansen Skoug,gift med Marit Andersdatter f.1731.Hennes far igjen er Anders Andersen Berg.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Leiv.Tusen takk for alle innspill og deltakelse i debatten.Jeg håper fortsatt at noen kan komme med innspill om hvilken aner som har brakt navnet inn i Familien.Hjertelig takk Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.