Gå til innhold
Arkivverket

[#31060] Kari Sevaldsdotter Krogstads foreldre Sevald P. Forberg og Ågot O. Krogstad?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Kari Sevaldsdotter Krogstad (1800-1830) var barn av ugifte foreldre på Skjåk. I følge flere kilder, som imidlertid alle ser ut til å støtte seg på Ættebok for Skjåk, bd 1, var hennes foreldreSevald Paulsson Forberg (ca 1779 - ?) - som trolig er tjener på Sperstad gard under 1801-folketellingen, ettersom han er den eneste med navnet i fylket, ogÅgot Olsdotter Krogstad (ca 1865 - ?), kanskje på Brujordet gard i 1801.Jeg klare ikke å finne ut hvor Sevald og Ågot kommer fra (har lest Ætteboka for Skjåk baklengs og forlengs, og så vidt jeg kan se står de to bare under datterens navn (s. 166), der hun er gift med Peder Sevaldsson Larskveen).Har teoretisert om at de to slett ikke kom fra Krogstad og Forberg, kanskje de bare var tjenere der da de fikk barnet? Kanskje de minste husmannsplassene ikke er med i Ætteboka?Jeg trenger hjelp - enten dere vet hvor jeg kan finne familien til disse to, eller har noen fiffige teorier (som lar seg undersøke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1863 ble Skjåk annekssogn skilt ut fra Lom prestegjeld og opprettet som Skjåk prestegjeld. [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oppland.html#35>Lenke. Kan det derfor tenkes at Sevald kan være å finne i bygdebøkene for Lom Lenke eller eventuelt i kirkebøkene for Lom? Lenke.Den Sevald som du har funnet i 1801, er i tjeneste på Sperstad i Lom prestegjeld. Blant døde i Lom (DA) finner jeg en Paul Sevaldsen, 61 år, død 1796, men om dette er faren til Sevald blir ren gjetning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search (må¨sjekkes) er det en Sevald Paulsen som døpes 26-9-1779 Lund i Lom med foreldre Paul Sevaldsen Lund og Kari Larsdtr. Skamsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden kanskje, men: I basen over forlik i Lom i DA finner jeg Sevald Paulsen Forberget og Sevald Sevaldsen Lund som parter i en sak i 1800 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Forlom&gardpostnr=57&merk=57#ovre>Lenke Men i 1801 bor det ingen Sevald Paulsen på Forberget; det er kun denne Sevald som du allerede har funnet på Sperstad, og i den samme ”forliksbasen” er også navnet Sevald Sperstad nevnt i saker ang. bl.a. husleie, men denne Sevald kan like gjerne være han som er husbonde, bonde og gårdbeboer og som heter Sevald Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg en Ågot Olsdatter døpt i Lom i 1762, [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221960796&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=en>Lenke Ågot døpt i 1776 Lenke og en Ågot døpt i 1782 LenkeDette er antakelig foreldrene til Ågot døpt i 1776, i Lom 1801 LenkeOg dette er vel den andre Ågot Olsdatter, datter av Ole Østensen og Synne Jonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Lund IV står i ætteboka for Skjåk (s. 155) - der står Sevald Paulsen Lund, døpt 26/9 1779. Hans mor Kari Larsdotter Skamsar får visst ikke andre barn - så ja, det kan være henne som dør i 1780.Sevald giftet seg i 1814 med Anne Jakobsdotter Aaboen, men han kan jo hatt 'lausunger' i fleng før det...At 'min' formoder heter Kari kan jo være en oppkalling etter Sevalds mor, dette styrker kanskje litt, men skulle gjerne hatt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest John Peterson

Kari Sevaldsdtr Krogstad is my great, greatgrandmother. Great grandfather is Per Persen Larskveen her last born child born 19/7 1837. I have been trying to figure Kari's parents also.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Lyshol

How interesting! She was my great,great,great grandmother, my father is descended from her daughter Anne Persdotter Larskveen, born in 1830.So you'd be my father's third cousin?Please write to me (heidi.lyshol (at) norway.com), so we can exchange names and dates!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.