Gå til innhold
Arkivverket

[#31062] Knud Thorbjørnsen Strudshavn,Askøy gift 1744.Hvor kom han fra?(Hordaland)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Knud Thorbjørnsen, Strudshavn, ungkar giftet seg 08.11.1744 med Birthe Andersdtr. Strudshavn.Da han døde i 1788 samme sted ble alderen angitt til 78 år, altså født rundt 1710.Men hvor kom han egentlig fra, og hvem var foreldrene hans?Der er ikke umiddelbart noen klar farskandidat i 1701 tellingen for Søndre Bergenhus.Kan noen hjelpe meg med svar, eller forslag til løsninger? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom disse er barna deres, kunne det jo tenke seg at mora enten het Anna eller Guri:2. ANDERS KNUDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 29 SEP 1755 Askoy, Hordaland, Norway 3. ANDERS KNUDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 05 JUN 1763 Askoy, Hordaland, Norway 4. OLE KNUDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 12 NOV 1752 Askoy, Hordaland, Norway 5. TORBIORN KNUDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 07 JAN 1748 Askoy, Hordaland, Norway 6. ANNA KNUDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 26 JUN 1746 Askoy, Hordaland, Norway 7. GURI KNUDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 11 APR 1745 Askoy, Hordaland, Norwaymvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

God morgen Kjellaug, og takk for innlegget.I tillegg til de barna du nevner døpte de en ny Guri 11.10. 1750 og Birthe Marie 17.04.1759 .Foreldrene til Birthe Andersdtr. het Anders og Guri.Det er derfor rimelig å anta at Knuds foreldre het Thorbjørn og Anna.Kanskje fadderne kunne ha gitt oss tips om f.eks. søsken av Knud. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

HeiEg har erfart at det kom mange sogninger og busette seg i distrikta kring Bergen på 1700-talet.Eg fann ein kandidat på garden Eikum i Hafslo. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap&gardpostnr=137977&merk=137977#ovre>Lenke Fødselåret 1719 stemmer ikkje heilt med oppgitt alder då han døydde, men feil oppgitt alder har vi mange eksempel på. Truleg er det foreldra som vigde seg her. Lenke. Det stemmer med antakelsen om at mora heitte Anna.I skifte etter Torbjørn Knudsen Eikum kan ein kanskje få svar på om det er dei rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Jeg har også lurt på opphavet til Knud Thorbjørnsen og Birthe Andersdatter. Jeg antok at det var Anders Olsen som var far til Birthe, så det var kjekt å få det bekreftet. Jeg har fadderne på noen av barna, så langt jeg har klart å lese det: Thorbiørn, f. 1748: Faddere: Ole Andersen, Berie Olesdatter, Strudshavn, Anders Olesen, Ana ....datter Strudshavn, Mette Tollefsdatter ibid. Guri, f. 1750: Faddere: Ole Olsen, Krogaas, gamle...Andersen, træet, Gunilde Krogaas, Sognilde Torbiørnsdatter, Johanne Larsdatter. Ole, f. 1752: Faddere: Lars Andersen ibid, Anders...., Ole Olsen, Mari Olsdatter, Lene Andersdatter ibid. Anders f. 1755: Faddere: Ole Andersen, Strudshavn, Hans Guttormsen, Marie Olsdatter, Ane Andersdatter Strudshavn. Anders f.1763: Faddere: Ole Andersen,Peder Nielsen ibid, Ole Hansen, Mette Marie og Brite Antonsdatter ibid. Vet du noe mer om Anders Olsen? Guri er vel kanskje datter av Iver Antonsen som er på Strudshavn i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Tore og Nina.Her er skiftet du refererer til Tore. [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Ffornamn+like+%27torb%25%27++AND+low%5Ffarsnamn+like+%27knu%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke Det forteller oss at han hadde en sønn knud Torbjørnsen, myndig, men dessverre ingen referanse til at han var gift eller hvor han oppholdt seg.Til Nina Når det gjelder Anders Olsen så vet jeg ikke mye.Jeg antar at det er han som dør på Træet i Strudshavn i 1753, 83 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og ut fra navnebruken både hos Iver Antonsen og hos Anders Olsen og Guri Iversdtr. vil jeg tro at dette er ekteskapet til Iver Anthonisen i 1682. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1243&merk=1243#ovre>Lenke Og kanskje er det den samme Iver Antonissen som blir gravlagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Det dør en Birthe Hillebrandsdatter 15.09.1743 i Strudshavn, 80 år gammel.I 1701 har Iver Antonsen en sønn, Antonius Iversen 10 år. Anders Olsen og Guri Iversdatter døper en datter Berthe Martha i 1721, og en av fadderne er Antoni Iversøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Nina.Ja,da tror jeg vi har fastslått opphavet til Guri.Da gjenstår mitt egentlige spørsmål.Hvor kom Knud Thorbjørnsen fra? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Renathe-Johanne  Wågenes

I 1949 er han nevnt i Militærrullen for Askøy som 31 år, så da kommer man litt nærmere alderen født 1718. Og jo nærmer fødselen man kommer jo mer riktig pleier alderen å være, så han er nok trolig ikke født 1710 slik som de oppgis ved dåp. Forresten, denne slekten er også min og jeg kommer til å se nærmere på forslaget om Hafslo og dette skifte som nevnes her under. Mange i Bergensområdet kom fra Sogn og Fjordane de rett og slett flokket seg rundt her :-)Guri er det skriftedesignasjon etter forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Renate-Johanne og takk for innlegget ditt i debatten.Jeg har dessverre vært for opptatt med andre oppgaver, så det er blitt lite tid til å grave seg ned i slekta.Om man ser på Ninas innlegg ang. fadderne (nr.5), så ser men at der er kun en person som kan linkes direkte til Knut, nemlig Sognilde Torbjørnsdatter.Nå er der riktig nok ikke nevnt noen Sognilde i skifter etter Torbjørn Knudsen Eikum, men der er en Ragnhilde. Hun er imidlertid bare 13 år i 1746, og derfor neppe fadder i 1750.Men det har tross alt vist seg tidligere å være feil i avskriftene av skiftene som ligger i Fylkesarkivet.Man kunne kanskje prøvd å lokalisere denne Sognilde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har lett etter Sognilde eller lignende på Askøy, og det nærmeste jeg har kommet er en Sidsele Torbiørnsdatter som gifter seg i 1750 med David Erichsøn.Det er kanskje den samme Sidsele Torbiørnsdatter, Strudshavn, som dør i 1772, 60 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan ikke se at dette paret får barn( avskrift av kirkebok for Askøy).Det kunne jo eventuelt ha gitt oss noen svar.Nå kan det jo tenkes at denne Sognilde holdt til et annet sted enn Askøy.Vi får leite litt grundigere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan, dette temaet har gått meg hus forbi! Eg ser de er på leiting etter ein Knut Torbjørnson som de trur kan vera komen frå Hafslo!Torbjørn Knutson var gardbrukar på Eikum indre i Hafslo til han døydde i 1746. Enkja Anna Monsdotter (Schanke) gifte seg i 1751 att med Ole Nilsson som flytte inn på kåret hjå Anna.Ole og Anna fekk ikkje born i lag, men ekstraskattmanntalet frå 1762 fortel oss at Ole og Anna hadde ein SON heime hjå seg som er omtalt som KNUT OLSON. Ein Knut Eikum vart gravlagd i Hafslo 27.12.1788, 75 år gamal. Knut er etter måten lite nytta som namn i Hafslo, og det er ingen andre i Hafslo som høver til denne personen. Og so har me ''svart på kvitt'' utsegni frå 1762 om skyldskapen mellom Knut og Ole/Anna!Elles lyt eg leggja til, at dersom Knut ved skiftet i 1746 hadde vore busett på Bergenskanten, so ville det ha vore ein merknad om dette i skiftet, samstundes som han ville ha hatt ein fullmektig!Etter desse opplysningane har eg liti tru på at Knut Torbjørnson Strudshavn kom ifrå Hafslo.Når det gjeld namnet Sognilde Torbjørnsdotter, so får det meg til å tenkja på Søgni (Sygni), eit namn som ikkje finst i indre Sogn, men som eg veit vart nytta mellom anna i ytre Sogn, i Hardanger og i Sunnhordland.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Lars for et oppklarende innlegg. Jeg hadde selv min store tvil på om dette kunne være den riktige Knud Torbjørnsen.Det eneste som kan tyde på at han ikke var fra det nærmeste området rundt Askøy, er vel kanskje fraværet av Torbjørnsennavnet blant fadderne, da med unntak av Sognilde/Søgni.Her får vi bare snu noen flere steiner og se hva vi kan komme opp med. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

Heihar en opplysning og et spørsmål.ang Torbjørn Knudsen og Anna Monsdtr Skanche så er de omtalt i Skankeætten av Roger de Robelin se s. 333 tab 21 barn nr. 3 der fremkommer det at Anne var gift 2 ganger,1. 19/6-1718 m. Torbjørn Knudsen Dalen d. 1746.2. g. 10/6 1751 m. Ole Nilsen Dalen d. 1763så til spørsmåletAnders Knudsen som er nevnt tidligere f. 1763 Strusshavn er det han som senere ble gift med Siri (Sigrid) Larsdtr og fra Strusshamn.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Ja, de giftet seg i 1782. Jeg tror ikke Siri er født på Strudshavn, hun bodde vel der når de giftet seg. Jeg tror hun var født i Fyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihun er en av mine oldemors oldemor for det meste på morsiden. så denne diskusjonen har stor interesse.Ser forresten at Schanche sporet ble terminert tidligere, men den har jeg på både min mors og farside fra før.Fant foresten selv fram til mine resultat via Jevnføringslisten for AskøyMan kan jo lure på hvorfor den ikke er tiljengelig for der står jo alt om personen med henvisning til kirkeboknr og folioside og nr på siden.Steinar Olsen Lødingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Nina Mastberg

Hei Rune. Jeg lurer bare på om du har funnet ut noe mer om Knud Thorbjørnsens opphav. Jeg har jobbet en del med det selv, men er ikke kommet noe nærmere en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Nina.Nei, jeg må medgi at jeg kjørte meg fast i dette problemet, og da er min erfaring at det svarer seg å legge problemet bort en stund. Man kan alltid håpe på at nye opplysninger dukker opp.Jeg tror i alle fall ikke at Knut Torbjørnsen kom fra Bergens umiddelbare nærområde. Kanskje må vi til Sunnhordland som Lars nevnte i sitt innlegg nr.14. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunn Hagen

Henter denne fram igjen. Kanskje noen har noe nytt å tilføre? Knud Thorbjørnsen og Birthe Andersdatter er mine 4xtippoldef. Knud Thorbjørnsen var ungkar i tjeneste hos Ole Andersen,Strusshavn når han ble viet. Så har vi denne Sidsele Thorbjørnsdatter (12) som i følge kirkeboken for Askøy døper et barn Torbiørn 30/3-1750 med far Ole Strusshavn. Blandt fadrene finner vi Ole Krogaas og madammene Jæger og Frorup(?). Den 2/7-1750 (!!) inngåes ifølge samme kirkebok et ekteskap mellom David Erichson og Sidsele Thorbjørnsdatter. Forlovere er Anders Olsvig og Ole Andersen. Denne Ole Andersen er fadder på flere av barna til Knud og Birthe. Et sted er han oppført som Ole Andersen ringer.Noen 'lokalkjente' som vet hvem dette er? Og disse 3 nevnte Thorbjørnsensfolkene må jo ha en 'Thorbjørn' som far. Kanskje denne Ole Andersen kan lede oss videre? Hvis han da ikke er en bror av Birthe??Blant mine 4xtippoldeforeldre er en Lene Andersdatter g.første gang med Berge Olsen fra Hundvin den 23/6-1748. Forlovere Anders Olsen, Kleppe og Knud Thorbjørnsen, Strusshavn. De fikk flere barn og Birthe er fadder til noen av barna. Lene og Berge fikk bl.a.en sønn Hillebrandt og en Hillebrand Andersen er også fadder til et av barna deres. (Se også foreldre/besteforeldre til Birthe i innlegg 7 og 8). Seinere ble denne Lene gift for 2.gang med Hans Olsen og fikk 2 barn. Her er bl.a. Birthe og Knud fadre. Noen som vet om Lene er datter av Anders Olsen? Kanskje har han flere barn som er kjent? De skannede kirkebøkene gjør det kanskje lettere å finne sammenhenger når de er så tilgjengelige som de er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg tror Lene er identisk med Birthe sin søster, Helena Christiane som var født i 1927. Jeg har funnet flere barn av Ole Andersen og Sidsele Torbjørnsdatter: Johannes,f. 1744,Ane, f.1753 og Peder, f. 1758. Det er også en Anders født i 1742 som muligens er deres, men jeg klarer ikke å tyde morens etternavn. Her er Knud Torbiørnsen og Birthe Andersdatter faddere. Jeg har også lurt på om Sidsele kan være søster av Knud, men har ikke klart å finne ut noe mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Både Sidseles navn og Knuds navn synes å være skrevet Anbiørnsen. Har tidligere ved en anledning funnet en Helje Torbiørnsdtr. som fadder på Anders Tønnesens barn Martha i 1742. Under døde i databasen for Askøy er hun ført som Helje Anbiørnsdtr.Kanskje ble Torbiørn og Anbiørn brukt om en annen? Er enig med deg at min Lene nok kan være identisk med Helena Christina. Et barnebarn av Lene ble seinere døpt Hellena. Vet du noe om Ole Andersen og Sidsele var gift, eller fikk de bare barn sammen?? Og hva med dette ekteskapet mellom Sidsele Torbiørnsen og David Erichson 2/7-1750? Kan det være to Sidsele Torbiørnsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Ser at når denne Johannes blir døpt i 1744 er det en Gunvor Torbensdatter som er fadder. Klarer ikke å tyde bostedet hennes.Noen som kan hjelpe? Min.bok Askøy 1742-1818 s.202. Kanskje kan vi med dette nærme oss stedet hvor Knud kom fra hvis han og Sidsele er søsken. Skrivemåten på etternavnet har variert mellom Torbiørnsen og Torbensen og til Torborgsdatter (for Sidsele).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.