Gå til innhold
Arkivverket

[#31062] Knud Thorbjørnsen Strudshavn,Askøy gift 1744.Hvor kom han fra?(Hordaland)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser nå at det plutselig har blitt liv i et gammel tema som jeg startet. Selv har jeg ikke kommet lengre på denne greinen av slektstreet, men det skyldes jo først og fremst at det har lagt på is en stund. Det er jo ofte slik at når man holder lenge på med noe, og ikke kommer videre, da er det fornuftig å legge det vekk en stund.Når det gjelder stedsnavnet vet Johannes sin dåp, synes jeg det kan se ut som Øjoren.Jeg trodde først det sto Gjøen, men ser av skrivemåten i navnet Guri lengre nede på siden, at det nok trolig ikke er en G i begynnelsen av stedsnavnet. Men det er mye mulig jeg tar feil der. Av en eller annen uforklarlig grunn føler jeg at vi skal til Fusa/Strandvik/Samnanger for å finne opphavet til Knut og hans eventuelle søsken. Og navnet Torben er uten tvil en avart av navnet Torbiørn/Torbjørn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har ikke funnet Ole Andersen og Sidsele Thorbiørnsdatter gift, men jeg har funnet en Ole Andersen og Sidsele Johannisdatter gift i DK 8. juli 1736. De har to barn til dåpen i DK: Anders i 1737 og Erich i 1739.De døper også et barn i Askøy, Guri i 1746. Jeg trodde at Sidsele Thorbiørnsdatter og Sidsele Johannesdatter var samme person, men jeg har funnet begge begravd på Askøy. Sidsele Thorbiørnsdatter, Strudshavn i 1772, og Sidsele Johannisdatter, Strudshavn i 1777. Men det virker litt utrolig at to Ole Andersen på Strudshavn er gift med hver sin Sidsele. David Erichsen og Sidsele Thorbiørnsdatter døper fire barn i Nykirken fra 1752 til 1761. Jeg har heller ikke klart å tyde det som står ved Gundvor Torbensdatter. Jeg lurer på om det står 'fra byen' men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg så raskt på fadderne ved de fire barnedåpene i Nykirken, og der finner jeg bl.a. Anders Gammelsen som også var fadder for Knud og Birthes barn. Dessuten er der en Torbiørn Nielsen og Thore Torbiørnsdtr? blant fadderne. Jeg skal prøve om jeg kan finne en forbindelse her. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror kanskje jeg har funnet ekteskapet mellom Ole Andersen og Sidselle Torbiornsdtr. i Luster 25.06.1747. Da er det ekteskap for et par med samme navn. Se øverst høyre kolonne venstre side i kirkeboka.LenkeJeg har litt problemer med å tyde eventuelle gårdsnavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg synes det står Nausene etter Ole Andersen. Under konfirmerte i Luster fant jeg en Ole Andersen, Nausene, konfirmert i 1742. Han er da 17 år gammel. Jeg fant dessverre ikke Sidselle Torbiørnsdatter konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, men jeg tror ikke dette kan være rette paret likevel. For i avskriften jeg har av kirkeboken for døpte i Askøy, finner jeg at paret på Askøy fikk barn der før paret i Luster giftet seg. Det er trolig to par med samme navn. Trolig giftet paret på Askøy seg før kirkeboka der staret i 1742. Da burde ekteskapet deres være å finne i Domkirken, for Askøy tilhørte Domkirkesognet før de fikk egen kirke. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Det kan jo være rette personene.. Men 'våre' Ole og Sidsele fikk jo første barnet Anders døpt i 1742 (mor Sidsele Anbiørnsdtr.) Her er Knud Anbiørnsen (Torbjørnsen?) fadder, med adresse Krogaas. Så kom Johannes i 1744. I 1746 kom Guri, riktignok med Sidsele Joh.dtr. som mor. I jan. 1748 blir det døpt en ny Johannes med Ole Andersen som far og Sidsele ?? som mor.(s.207 i k.boken).I mars 1750 blir det døpt en Torbiørn med far Ole Strusshavn og mor Sidsele Torbiørnsdtr. Så kommer Ane i 1753 med Sidsele Torborgsdtr. som oppgitt mor og Peder blir døpt i mai 1758 med far Ole Andersen Ringer og Sidselle Torbiørnsdtr. som mor. Så det er vel heller lite trolig at paret i Luster er det rette?Angående denne Anders Gammelsen som du nevner kan det kanskje være han som er nevnt i debatten nr.41237 ang. en annen Ole Andersen.( Hos denne Anders bodde det også en Boel Knudsdatter som var kommunikant i Askøy i 1743. Boel er vel sjeldent navn her?) Når Knud Torbjørnsen og Birthe Andersdtr. døper Guri i okt. 1750 så er det' Gamle Anders i Træet' som er fadder. Mulig det er han som er fadder ved en dåp i nov.1750 der Iver Andersen døper sin Guri.Da er han kaldt Anders i Træet. Det dør nemlig en Anders Olsen Træet i Strusshavn i 1753, 83 år gammel og det er vel far til Birthe.Hvis en ser på kommunikanter i Askøy i 1743 finner en Knud både i april og nov. I nov. er han i tjeneste hos Ole i Strusshavn. Og på Krogaas er det en Sygnilde Biørnsdatter som er hos Joen, mest sannsynlig Joen Persen, Krogaas.Og Knud hadde adr. Krogaas som fadder i 1742 for Oles barn.Kan vi kanskje nærme oss en løsning litt etter litt??Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gunn.Ja, det er som å legg puslespill. Jeg har en formening om hvordan det skal se ut, men jeg mangler noen brikker. Men så lenge vi er fler som leter, kan det vel tenkes at bitene faller på plass en etter en.Når det gjelder ekteskapet mellom 'vår' Ole og Sidsele, så vil jeg tro det de som giftet seg i 1736, og at Johannesdtr. er feil.Jeg vil da også tro at Knud i 1743 er i tjeneste hos den samme Ole Andersen i Strusshavn. Så spørs det da om Sidsele er hans søster.Men hvor kommer da David Eriksen og hans hustru med samme navn (Sidsele Torbiørnsdtr.) inn i bildet. Og er det bare en tilfeldighet at en Anders Gammelsen er fadder for deres barn i Nykirken. Vel, jeg tror jeg trenger minst en god natts søvn for å stokke kortene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hvis en ser på fadderne til begge parene, så er de fleste fra Strudshavn, men det er også noen fra Krogaas. Ellers er Lars Jacobsen, Fyllingen og datteren Johanne Larsdatter faddere. Lars Jacobsen var fra Jølster. Så er det en Hans Reiersen. Antar at han er den samme Hans Reiersen som døper et barn, Helje i 1747. Da er han kalt Hans Reiersen Agdestein. Det er en gård Agdestein på Stord. Jeg tenkte kanskje de ville bruke faddere fra hjemstedet hvis det var mulig, men jeg har ikke funnet ut noe mer i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter frem igjen dette temaet som jeg startet for drøyt 5 år siden. Jeg har ikke sett så mye på dette siden sit temaet var oppe i 2008. Men kanskje noen andre har funnet mer om hvor knud Torbjørnsen kom fra, og hvem som er foreldrene hans?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.