Gå til innhold
Arkivverket

[#31065] Hans Herman Tandberg, Hole, Ringerike, 1844


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

Jeg finner ikke Hans Herman Tandberg i FT av 1865. 12. okt. 1869 gifter han seg med Constance Ovidia Holst i Enebakk(FS). FT av 1875 for Christiania Lenke oppgis det at han skal være født i Hole, Ringerike i 1844. Hvem er foreldre til Hans Herman og hvor kommer han fra?Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Meg bekjent så finnes det ingen Tandberg gård i Hole. Men jeg lurer på om han kan være født i Hole og vokste opp på f.eks. Tandberg i Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, det beste svare får du vel her i 'KB' Enebakk prgj: 1832 - 1869, Ministerialbok (prestens) (kopi fra arkivprosjekt(!).)tenker da på event. far oppgitt under vielsen. Det er ganske mange Hans som er 20 - 22 år i FT 1865 bare i Buskerud. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er vielsen og dåpen til Hans Herman:Enebakk kirkebok nr. 12, mikrofilmkort 3/3, Ægteviede 1869 nr. 14: Naar Ægtev.: 12 October. Brudgommens Navn: Ung. Handelsfuldmæktig Hans Hermann Tandberg. Fødested. Ringerige. Opholdssted: Christiania Alder: 25 Fader: Proprietær Engebret Tandberg. Brudens Navn: Jomfru Constance Ovidia Holst. Føde/Opholdssted: Støttum. Alder: 19 1/2 Fader: Proprietær Brede Holst. Forlovernes Navne: A. Onsager og O. Ellefsen. Lysnings Dage: 1 August 8 Do. 15 Do. Ægteskab forlangt: af Brudgommen Norderhov kirkebok nr. 10, mikrofilmkort 5/10, døpte 1844 nr. 226, Født: 21 Nov. Døbt: 29 Decbr i Nhoug. Hans Herman. Ægte. Forældre: Proprietair Engebret Halsteenrud og Hstr. Marthe Joensd. Faddere: P????? Hygen, Hans Andreas Tandberg, Handels?fuldmæktig Blyberg, ??? Andr. Oppen, Mad. Maren Rønstad, Jomfr. Malla BjøreForeldrene til Hans Herman var Engebret Gulbrandsen Tandberg 1812-1889, født på Tandberg i Norderhov, ble gift med Marthe Jonsdatter Halstenrud i Norderhov.Tandberg ble brukt som slektsnavn. Her er familien i 1865, men de eldste barna er ikke med: LenkeHans Herman var kanskje under utdanning ett eller annet sted, muligens i utlandet?Det står om familien Tandberg i Lagesen: Ringerikske slekter i bindet om Norderhov, s. 376-377.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei Laila. (og dere andre som kommer med nyttige innspill.)Tusen takk, Kjempebra jobbet!! Tror jeg bør få tak i kirkebøkene for Enebakk, Det løser jo mange spørsmål skjønner jeg. Vet du om de er å få på CD??? eller er de under registrering for data?Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei!Hvis du ønsker finne mer om Engebret Tandberg og kona Marthe Jonsdtr Halsteinrud anbefaler jeg deg å låne 'Ringerikske Slekter - bind III'. Foruten sidene som Laila viser til, finner du familien under gården Halsteinrud. Likeså Marthe's aner. Etter hva boka forteller forlot Engebret og familien Ringerike 1877. Etter et kortere opphold i Larvik, flyttet han til Kristiania. Der døde han i begynnelsen av året 1889, etter å ha vært enkemand det siste tre kvart år.Mulig du har oversikt over deres efterkommere. Hvis ikke, bør du se i dødsfallsmeldingene for Kristiania. Ble vel ført av sorenskriver eller byfogden der. Der skal det og stå om skifte blir holdt. Sjøl om intet skifte blir holdt, bruker alle arvinger være nevnt, ofte med adresser, samt navn på kvinnenes ektemenn.Stor etterslekt skulle jeg mene. Engebret og Marthe giftet seg 1834, fikk 13 barn, hvorav 11 vokste opp.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.