Gå til innhold
Arkivverket

[#31066] Mossenkrone


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hva heter denne mannen, og hvem er han ? 1765/1778 (Idd og Marker) Arvinger etter S...P...? se Mossenkrone. Jeg Thomas Blixenschiold se Mossenkrone. General Christian von Bulveus(?)på min hustru Margaretha se Mossenkrone. Andreas Hofgaard på min afdøde hustru Cathrine se Mossenkrone.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tok en rask titt på FS og fant kun 1 Mossenkrone:Lovise Blixine Blixenskiold von Mossenkrone dpt. 25/9 1781 København. Foreldre Thomas Blixenskiold von Mossenkrone og Gratie Lovie Frolich (Frølic?)Kanksje dette kan forklare navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Han heter Peder Larssønn Moss og var kasserer i Vexel og Laanekassen i Kjøbenhavn, adlet i 1761 til Peder de Mossencrone. Peder var gift med Anna Maria de Blixenskiold på Fredrikshald (datter av Thomas de Blixenskiold og Maria Colbjørnsdtr.)De hadde barna:1. Cathrine de Mossencrone gift med amtmann og assessor Andreas Gerhardssønn Hoffgaard.2. Margarethe de Mossencrone gift med generaladjutant Frants Christopher von Bulow.3. Thomas de Mossencrone.Peder de Mossencrone var sønn av trelasthandler på Strømsø Lars Pedersen Moss og Margrethe Norup ( datter av Niels Madsen Norup og Magdalene)Lars var sønn av trelastthandler på Bragernes Peder Sørensen Moss og Sara Nielsdtr. (datter av Niels Gundersen og Elisabeth Lauritzdtr. Holck)Peder var sønn av trelasthandler på Moss Søren Pedersen Moss og Karen (Maren)Samuelsdtr.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Knut for den oppklaringen !Jeg har lenge prøvd å finne ut av dette. Ser at jeg har tolket noen navn feil også.Det er nevnt bla. gården Stumberg i Idd ,Gielnes ? og Ottei i Aremark (Øymark). Det er vel sagbruk som er hovedinteressen her.Takk til deg også Berit. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.