Gå til innhold
Arkivverket

[#31069] Kurud i Gausdal?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Sven Moestue har skrevet et hefte om Forsetgårdene i Vestra Gausdal som ble utgitt i 1981. Jeg siterer fra dette heftet: 'Amund Knudsen. Han var hjemmeværende i 1665, (Svendsrud) og angis da som 16 år gammel. Senere bosatte han seg på Kurud ved Kråbøl. Hans sønn Ole Kurud ble i 1734 gift med Daardi Olsdatter fra Evenvold, enke etter Sven Hansen Øvre Forset'.Hvor ligger plassen/gården Kurud? Er det den samme plassen som ligger i Fåberg? (FT 1900) Har noen utfyllende opplysninger om ovennevnte personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Kurud var en plass under Nigard Kråbøl. Den låg oppe i fjellsiden mellom Kråbøl og Svendsrud ovenfor Vangom. Da jeg lekte der for over 50 år siden var plassen fraflyttet for lenge siden, alt var grodd igjen, men det var fortsatt rester av hustuftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kurud i Fåberg (FT 1900) er en helt annen plass. Den ligger (lå) nedenfor Skårseth, mellom (nord for) Randgård og nåværende Kringsjå skole i Nordre Ål, et par km NØ oppi lia for Lillehammer. I 'min tid' ble våningshuset på Kuru' brukt som avlastnings-skolestue for Kringsjå skole. Det var innredet 2 klasserom der, og vi brukte disse av og til i 1. el. 2. klasse på folkeskolen (dvs. rundt 1958-1959). Det var ganske kummerlig, og det rant tjærevann fra pipa utover gulvet. Og 'Frøken Selvær' regjerte med udiskutabel myndighet. 'Magda Lien' var litt mildere i stilen, husker jeg. Jeg vet ikke om huset står lenger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tusen takk til Kåre og Per for historiene. Da er det blitt avklart hvor Kurud lå. Håper også at noen har utfyllende opplysninger om ovennevnte familie som bodde på denne plassen.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.