Gå til innhold
Arkivverket

[#31071] Søren Rasmussen fogd, Bergen 1625-1627, død Bergen 1634, findes mere?


Gjest Maya Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Rasmussen

Kære Arkivforum Jeg håber lige jeg kommer ind under: primært for spørsmål som har tilknyting til materiale i Digitalarkivet. Jeg har set under Borgerskab i Bergen 1600-1751, uden held. Jeg mener at familien skulle findes? Søren Rasmussen (f. omk. 1583 i Køge, DK), boede i Bergen i en årrække, fik mindst 4 børn, to kendte. Han menes at være gift med Barbara Carlsdatter, men nogle mener han var gift to gange? Han er nævnt som fogd i Bergen 1625-1627, men så heller ikke mere. Børn: Anne og Bodil Sørensdatter. Han menes at have to sønner også. Børnene er født mellem 1610 og 1620 i Norge, senere kom de til Danmark og Sverige, sikkert efter faderens død. Mon der findes et skifte efter Søren? Begravelse, huskøb, skat eller andre optegnelser. Mvh Maya R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er dessverre bevart svært få kilder fra Bergen på 1600-tallet. Den eldste kirkeboken begynner i 1663. Den eldste tingboken er fra samme år.Jeg har sjekket våre registre, men det ser dessverre ut til at vi har få opplysninger om Søren Rasmussen, fogd 1625-1627. Sollieds kartotek, som ellers er svært innholdsrikt, har dessverre ikke noe på denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Rasmussen

Hej Yngve Rigtig mange tak fordi du prøvede, jeg ved det er svært når vi er så langt tilbage. Hvis du får nogle andre ideer, må du meget gerne skrive til mig. Han hed også Brochmand/mann, men om navnet er kommet efter hans død er der tvivl om. Jeg har kun set ham nævnt som Søren Rasmusen. Tak for hjælpen. Mange hilsner fra Maya R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan anbefale en gjennomgåelse av Chr C A Langes 'Embedskalendre' - et seddelarkiv i Riksarkivet, Oslo. Se etter avdelingen 'fogder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Rasmussen

Mange tak for tipset, Tore Det lyder spændende, jeg vil straks søge på det. God aften og venlig hilsen Maya R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.