Gå til innhold
Arkivverket

[#31076] Ole Aslaksen fra Talvik, fange i Trondheims Landsfengsel


Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Lunga

Hei. Jeg fant nettopp ut at min samiske tippoldefar Aslak Olsen f. 1874 i Talvik, Finnmark, var fange i Trondheims Landsfengsel rundt forrige århundreskiftet.Her er han i 1900: LenkeJeg har imidlertid ikke vært i stand til å finne ut noe mer om dette, særlig fordi jeg ikke vet hvor jeg skal lete. Hvorfor ble han satt inn? Hvor lenge satt han? Eller hvilke kilder må jeg eventuelt bruke for å finne ut mer.peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Peter S. Lunga

Først må jeg bare rette opp en liten misforståelse, navnet på fyren. Det riktige navnet er Ole Aslaksen, Aslak Olsen var hans far. Oppdatert lenke: LenkeOm jeg fortsatt leter? Både ja og nei. Det hadde vært fint med noen skriftlige kilder for å dokumentere det jeg nå har fått vite fra min grandtante, Oles barnebarn. Det hele blir så mye mer levende når slekta forteller. Grunnen til at Ole Aslaksen hadde sittet inne var at han hadde ved en veksling, eller lignende, forfalsket underskriften til en kjøpmann Møgster på Sørøya, som Aslak lignet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Hei! Har ikke så mye om han. Håpet det var feil rekkefølge på navnet ja. ;) Hvis det er samme person vi snakker om her, så har jeg litt om han. Er i familie med ei han giftet seg med. Hansine Alette Syslak. f. 1884 Synnevåg, Lindås. Hun er søster til min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.