Gå til innhold
Arkivverket

[#31082] Christen Antonsen fra Søndeled til Hoboken, USA i 1905, hva gjorde han der?


Gjest Lene Fiskebekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Fiskebekk

Christen Antonsen ble født i 1882, dro til USA i 1905, og arkivene på Ellis Island sier at han dro til Hoboken på New Jersey som snekker. Vet noen hva de dro dit for? Vet at Hoboken brant i 1900, trengte de hjelp til og bygge opp igjen? Han døde i USA bare 36 år gammel, men jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne ut om han fikk kone og barn der borte. Noen tips? Alt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Storparten av de norske emigrantene oppgav at det var utsikter til bedre fortjeneste som var viktigste motivasjon for utvandring, og byggeprosjekter i Hoboken og tilgrensende områder var det ganske sikkert rikelig av rundt 1905.Dersom man vet hvor Christen Antonsen døde, skulle et 'death certificate' fra de lokale myndighetene kunne gi svar på hvem som meldte dødsfallet, og om han hadde etterkommere.Dersom foreldrene var i live da CA døde, vil man også kunne ha håp om å få opplysninger om hans mulige etterkommere i dødsmeldingen i Norge ved foreldrenes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Er du sikker på at Christen Antonsen vart buande i Hoboken, Hudson Co., NJ, og at han skreiv seg Antonsen i Amerika?FT1910 syner berre ein slik person i rett alder for heile USA, og han bur i Superior, Douglas Co., WI. Han er 27 år og ''laborer'', utvandra 1903; kona heiter India og er fødd i Noreg, 23 år gamal, utvandra i 1907. Dei hadde vore gifte i to år, men hadde ingen born. Dei er ikkje å sjå i FT1920!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Lars -Jeg har for tiden ikke tilgang til Ancestry.com - kun til Genealogy.com. Indekseringen kan variere noe i disse abbonementstjenestene, men om det er den Chris Antonson man finner innført på Page 273 du viser til, så tror jeg at hans kones navn kan være Ovidia. Jeg lurer da på om det ikke kan være det samme paret (Ind. Chris Antonsen og Ovedia) man finner i 1920 i Duluth 38. Dist. - St Louis, Minnesota. Chris jobber på et skisverft både i 1910 og 1920. Hennes alder og hans immigrasjonsår avviker noe fra 1910 så jeg kan ta feil, men.... (1930-Census har jeg nå ikke tilgang til, så der får jeg ikke sjekket.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Fiskebekk

Takk for gode svar! Jeg er ikke sikker på hva han kalte seg der borte, men hans fulle navn var Christen Andreas Antonsen. Jeg vet heller ikke hvor han dro etter Hoboken. Ingen hørte fra han igjen. Han fikk en datter i Norge, men det visste han aldri om. Hun var min oldemor. Han var født og oppvokst på båtbyggeri, så jeg har stor tro på linken til Chris Antonsen i Minnesota. Hvor kan jeg sjekke dette nærmere? Og kan jeg sjekke dette kostnadsfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.