Gå til innhold
Arkivverket

[#31087] Einar Martinsen, Nes på Romerike


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg prøver å hjelpe en bekjent med å finne ut noe mer enn det lille han pr. idag vet om sin farfar Einar Martinsen. Einar hadde visstnok en viss tilknytning til Oppaker i Nes, muligens var han derfra. Han fikk - utenfor ekteskap - en sønn som het Erling Rudolf Martinsen, født 21.05.1910, døpt i Ulven kirke. Moren het Ragna Martinsen. (Tilfeldigvis samme etternavn som Einar). Hun var visstnok fra Nilsstuen. Muligens er hun identisk med Ragna Olava Martinsdatter, f. 1883, som i 1900 bor på husmannsplassen Nilsstuen, ugift datter av Martin Gulbrandsen og Marie Kristiansdatter.Erling Rudolf Martinsen er far til ham jeg prøver å hjelpe. Det han spesielt er interessert i er opplysninger om andre etterkommere av farfaren Einar Martinsen. Han skal ha hatt flere barn med andre enn ovennevnte Ragna, muligens ialt 6, så Erling Rudolf fikk altså opp til 5 halvsøsken. Dermed er det jo sannsynlig at han jeg prøver å hjelpe har hittil ukjente 'halv-søskenbarn'.Annen informasjon om Einar Martinsen begrenser seg til at han skal ha vært ansatt på Funnefoss Tresliperi på Øvre Romerike.Min bekjente og jeg er takknemlig for enhver opplysning om de ovennevnte, eventuelt på e-post til tophat@norloff.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er litt uklart for meg hva du sikter til med kansidat her. Mener du at Martinius Larsen kan være Einar Martinsens far, at Einar altså kan ha kommet fra Bjørndalen, som ser ut til å ha samme gårdsnummer som Opaker?Om jeg forstår deg rett så ser jo dette absolutt interessant ut, så takk skal du ha!Men hva med Einars øvrige barn, Erling Rudolfs halvsøsken, som det skal ha vært 5 av? Noen som aner noe om noen av dem?Kan det tenkes at mannskapslister for Funnefoss Tresliperi kan være oppbevart noe sted? Der kan det kanskje tenkes å finnes noe om sliperiarbeidernes familie, bosted etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - den Einar Martinsen som det vises til i innlegg 2 - finner jeg i gardshistorie for Nes bind III side 174 under g.nr. 106 Hjellum - husmannsplassen Nordre Bjørndalen:Martinius Larsen fra Helgøya 1855-1940 g.m. Helga Hansdtr Badstua (u.Kjus) 1867-1929. Blant barna finner jeg Einar f. 1892 g.m. Borghild Dystland.Dette skull muligens utelukke denne Einar.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Er dåpen til Erling Rudolf Martinsen sjekket? Og i så fall hva gir den av opplysninger? Skal en tur på byarkivet på torsdag, og kan eventuellt se på den dersom det ikke skulle finnes noen med tilgang til KB for Østre Aker som kan sjekke innen da. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til deg, Odd, for ditt bidrag. Jeg ser ikke helt hvorfor det du opplyser fra gardshistorien for Nes skulle utelukke Einar Martinsen på plassen Nordre Bjørndalen? (om jeg forstår deg rett). Er det ikke slik at Oppaker og Nordre Bjørndalen hører til samme gårdsnummer? Altså er det ikke så aldeles urimelig at hans sønnesønn (han jeg prøver å hjelpe) kan ha hørt at Einar skulle ha en viss tilknytning til Oppaker? Riktignok var Einar Martinsen på Nordre Bjørndalen bare 18 år da sønnen Erling Rudolf ble født, men helt umulig er jo dette ikke. Og hans lave alder gjør det jo forståelig og/eller kan ha bidratt til at han ikke giftet seg med moren, Ragna Martinsen, ikke sant?Står det noe i gardshistorien om Einar Martinsen på Bjørndalen og hans kone Borghild Dystland fikk noen barn sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Terje: Nei, foreløpig er ikke Ereling Rudolfs dåp sjekket i kirkeboken. Jeg mottok anmodningen om å hjelpe til sist helg, og siden da har jeg ligget rett ut med ryggvondt, dessverre, så nettet er så langt min eneste mulighet. Om du vil sjekke dette, er jeg selvsagt meget takknemlig. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Nok en gang tusen takk for alle bidrag! Nå har han jeg prøver å hjelpe gravd litt i gamle notater, og dermed er noen flere opplysninger blitt tilgjengelige: - Einar Martinsen ble født 05.06.1887, uvisst hvor. Muligens var han født i Sverige. Dermed kan Einar på Nordre Bjørndalen utelukkes. - Einar Martinsen skrev seg til Snekkerstuen ved sønnen Erlings dåp 25.05.1910 i Ulven kirke. - dåpen var sannsynligvis en nød-dåp, og den fant sted bare 4 dager etter fødselen 21.05. - Erling ble visstnok døpt Erling Rudolf Enersen (?). - Einars øvrige barns navn KAN være: Dagfinn, Kjell, Karen Ringdahl, Alf og Harald. (Harald er trolig (også?) navnet på et barnebarn, født 1937, bosatt i Fredensborgv. 14B i Oslo). - Erling hadde en tvilling som døde straks. - Einar skal ha vært jernbanearbeider før han ble ansatt på Funnefoss Tresliperi. Det er jo da interessant å merke seg at Erlings mor, Ragna Olava Martinsdatter, var datter av en jernbanearbeider. - Ragna var født 20.03.1883 i Nes på Romerike.Etter dette blir det spennende å erfare hva kirkeboken kan fortelle om Erling Rudolfs dåp!Og får de ovennevnte MULIGE navn på Einars øvrige barn noen klokker til å ringe hos noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Kan bare hjelpe deg med Snekkerstuen. Nes gårdshistorie b.III s. 579, Hunstad g.nr. 134.' Folketellingen av 1900 oppfører her tresliperarbeider Martin Martinussen g.m. Karen Olsdtr.Av barna er nevnt EINAR, Ole, Dagny, Emma, Margit, Harald. Martin Martinussen var visst den siste som bodde her, og han var ikke husmann.' MVH Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her finner du Martin i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60236&gardpostnr=836&personpostnr=4614&merk=4614#ovre>LenkeHan er født på Persstua under Skarning og nevnt født 1861 og gift med Karen Olsdtr Evenstua (under Bollerud).Martin er sønn av Martinius Olsen Skarningbråten 1821-96 gift med Dorthea Hansdatter Saraby død 1862.Forfedrene til Martinius finner vi på Trinnbruhaugen under Skarning:Arne Amundsen gift med Marte Jensdtr. død 1814 barn Ole og Anne Maria. Neste brukerOle Arnesen død 1866 g.m. Anne Gulbrandsdtr. som trolig var fra Skarningenga - blant barna finner vi Martinius (1821-96) gift med Dortea Hansdtr.Her er Ole Arnesen i 1865 LenkeHer finner du Arne Amundsen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Karen Olsdtr fra Evenstua var datter av Ole Larsen (død 1885) fra Odalen og kona Eli Olsdtr som kom til Evenstua i slutten av 1860 årene.Barn her: Tea til Amerika, Ole død 1945 i Amerika, Karen død 1944 gift med Martin Martinussen Skarningeie, Anna død 1887, Oskar til Amerika, Gina 1869-1948 til Amerika, Ragna født 1873 til Amerika.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hjertelig takk for alle gode bidrag! Nå ser det jo ut til at Einar Martinsens nærmeste aner er identifisert. Og teorien om at han kom fra Sverige kan trolig skrinlegges. Bra! Men mye vil ha mer, som kjent, så håpet lever om å få innspill som kan føre til identifisering av noen av Erling Rudolfs halvsøsken.(PS: Ryggen er LITT bedre! Fikk noen 'smarte' medisiner i dag, og de hjalp! Dessuten hjelper det å beskjeftige tankene med noe annet, som f.eks. slekts-nøtter!)Ha en fin kveld, alle dere gode hjelpere der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Terje Pettersen: Jeg tillater meg å løfte fram denne saken igjen for å spørre om du fikk anledning til å slå opp dåpen til Erling Rudolf i kirkebok for Østre Aker på torsdag, slik du antydet i innlegg 5?Forøvrig har det fremkommet at en av Erling Rudolf Martinsens halvsøsken, Kjell Martinsen, som døde omkring 1991, visstnok bodde på Jessheim. Det ville være en god hjelp om noen kunne bekrefte dette.Det er også fremkommet at den tidligere nevnte Karen (eller Karin) Ringdahl (innlegg 9) kan ha vært Erling Rudolfs helsøster.Videre antydes det at den nevnte halvbroren Alf (innlegg 9) kan ha hatt samme mor som Erling Rudolf, at han altså skal ha vært en sønn som Ragna Olava Martinsen fikk med en annen mann enn Einar Martinsen.Jeg er klar over at dette fort kan komme til å dreie seg om nålevende slektninger, og gjentar derfor at eventuelle tips kan gis meg på e-post tophat@norloff.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Sjekket kirkeboka uten å finne dåpen. Riktignok gikk det kjapt unna, mulig jeg overså den. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.