Gå til innhold
Arkivverket

[#31094] Orvik


Gjest Merethe Fiskerstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Merethe Fiskerstrand

HeiJeg søker en person som heter Steffen Orvik, han er gift med Ane. Født på Otterøya, sannsynligvis på slutten av 1700-taller eller begynnelsen av 1800-tallet. Han har en sønn som heter Sakkarias Steffensen Orvik Bergset. Jeg er også int, i å finne ut mer om denne Ane, som jeg ikke har noen opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne Sakarias Steffensen du sikter til – bosatt på Berseth, Bud, Møre og Romsdal i 1865, gift med Karen Larsdatter: Lenke. Denne Sakarias er født 1826 i Agerø prestegjeld; det tilsvarer vel dagens stedsnavn Aukra.Ekteskapet mellom Sakarias og Karen Larsdatter ble iflg. FS/IGI (må sjekkes) inngått 1.11.1863, Bud. Finner to barn i FS: Kirstina, f. 27.5.1864, døpt 31.7.1864, Bud, og Sivert Edvard, f. 10.12.1866, døpt 17.2.1867, Bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Både Orvik og Bergset er kjende Romsdalsnamn. Vil tippe på at det er meir enn 99,9% sjanse for at innlegg 2 og 3 gjev dei rette lenkene - Otterøy i dagens Midsund kommune, Møre og Romsdal Agerø/Aukra prestegjeld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei.Jeg kjenner en dame som heter Orvik, hun er fra Otterøy, Midsund kommune i Møre og Romsdal.Så det er nok rette sted å lete etter de du søker. Ville bare nevne det, da det fins et sted i N-trøndelag( Ottersøya) som heter nesten det samme.MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ørjan larsen

Stedet heter Otrøy og ligger i Midsund kommune. Prøv å sjekk ut boka 'Slekter på Romsdalskysten', jeg vet ikke forfatteren.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Den flotte boka 'Slekter fra Romsdalskysten' av Anna Julnes gir ikke svar. blant de ca 200 med etternavn Orvik i boka som omhandler 2 slekter, finnes ingen med etternavn Steffen eller Sakarias, heller ikke Ane i riktig alder. Orvika ligger på utsida av Otterøya og er ikke med i de to bind som er kommet ut i Midsund. Men i neste/siste bind som er under arbeid vil nok Orvika få sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg har notert at foreldra til Sakarias Steffensen på Bergset i Bud skal vere Steffen Edvardsen og Inger Knudsdotter, Raknesgjerdet. Bygdebok for dette området, Midsund III er venta i 2006, truleg 2. halvår.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Som Knut (10) skriver er foreldrene til Zakarias Steffensen, f 24.6 1833, konf 1848 som tjener på Raknes, Steffen Edvarsen, f 1797, d 2.5.1869 som legdslem på Mordal (sønn til Edvard Olsen og Marit Zakariasdatter Orvik) og Inger Knutsdatter Skotgård, f 1803 (g 6.7.1828).Inger er datter av Ane Andersdatter (søster av min tipptippoldefar), 1771-27.11.1833 (datter av Anders Rasmusen S-Heggdal, 1733-aug 1796, og Mari Knutsdatter, 1737-1811) og Knut Hansen Skotgård, 1776- , sønn av Hans Olsen og Inger Olsdatter Skotgård.Alle opplysninger fra Anna S. Julnes: Slekter på Romsdalskysten.Dette løser jo ikke ditt problem med Steffen Orvik, for forfatteren har ikke med at han har vært gift med en Ane. (Svigermoren heter Ane) Inger og Steffen bor på Raknesgjerdet i 1833. Men opplysninger knytter ham jo til Orvik via besteforeldrene på farsiden. Forfatteren har ingen flere opplysninger om Zakarias eller andre søsken av ham.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merethe Fiskerstrand

Takk for opplysninger, dette skal jeg sjekke ut av. Det er riktig at Sakkarias er gift med Karen Larsdatter. Det er foreldrene til Steffen og Ane jeg ikke har klart å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

En stund siden dette var tema, men jeg kan meddele at om opplysningene ikke er funnet før så har vi mye i det nye praktbindet Midsund Gard og slekt III som kom ut til jul.Her kan vi en Steffen Orvik, født 1797 med foreldre Edvard Olsen Orvik og Marit Sakariasdtr. Men denne Steffen er oppgitt gift med en Inger Knutsdtr. Orvik var en del av gard nr 59 Raknes Nedre i Midsund.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.