Gå til innhold
Arkivverket

[#31095] Gjerdeslekta i Bud


Gjest Merethe Fiskerstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Merethe Fiskerstrand

HeiSøker Arnt Olsen og Ane Sveggen (gift). Bodde sannsynligvis i Kvernes og omegn. Hadde sønnen Erik Artnsen Gjerde født 1817 i Kvernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Den familien som det er vist til i innlegg 2, synest å måtte vere den rette.Så vidt eg forstår, spør du etter opplysningar om Arnt og Ane. Om desse har eg ingen opplysningar. Derimot har eg - om det skulle vere av interesse - nokre notatar om Erik Arntsen (som eg av ein no ukjend grunn har notert med etternamnet Kronborg) og dei to konene hans, Ingeborg Elen Marie Høyem og Ane Marta Paulsdatter Stranden, og barna i ekteskap nr. 2 (som er nemnde i folketeljinga 1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Erik Arntson Kronborg var f. 23. august 1817 på Austre Kronborg i Sveggen, utflytta til Bud og gift der 8. august 1843 med enke Ingeborg Ellen Marie Pedersdotter Torhaug. Oppattgift i 1860. Foreldra hans var Arnt Olson, f. 1770 på Amundøya, og Ragnhild Pedersdotter Ner- Veiset, f. 1771. (ikkje Ane) Viser til Averøy Bygdebok, bind 1, side 532 (Veiset) og bind III, side 507 (Kronborg i Sveggen) Mvh. Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Til siste innlegg: Den eneste Erik jeg fant i FS født, dvs. døpt i 1817 var denne, og da stemmer den opplysningene til Endre Holten:ERIK ARNESENEvent(s): :Christening: 31 AUG 1817 Bremsnes, More Og Romsdal, NorwayParents:Father: ARNT OLSEN CRONBORG FamilyMother: RAGNILD PEDERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Arnt Olsen og Ragnhild Pedersdatter ble iflg. FS/IGI gift i Kvernes 20.7.1800. Jeg finner følgende barn av dette paret: Ane Olava, døpt 3.4.1801, Kvernes Kari, døpt 11.5.1804, Kvernes Peder, døpt 23.3.1806, Kvernes Johan, døpt 14.4.1809, Kvernes Ole, døpt 14.4.1809, Kvernes Arnt, døpt 26.8.1810, Kvernes Martha, døpt 16.4.1815, Kvernes Erik, døpt 31.8.1817, Bremsnes Her er Ragnhild og Arnt i f.t. 1801 for Kvernes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Arne (Arnt) Olson Amundøy var f. 1766. (Freiboka, bind 1, s. 33) I 1792 kaller han seg Arnt Olsen Blaasvær, 'nu paa Veysætt' Han har trulig vært ei tid på Smøla. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her er man på ville veier i forhold til opphavet til Arnt Olsen. Det er ikke nødvendig å stole blindt på det som Hyllbakk har satt opp, ei heller alle andre bøker. Man må inn i materien sjøl for å sjekke at ting stemmer.Først Freiboka b. 1, s. 32 og 33.Det er skifte den 18/5-1761 etter Walbor Olsdtr. Øjen - enkemann var Ole Pedersen og de hadde 3 barn: Peder Olsen 14 år, Anne Olsdtr. 9 år og Marit Olsdtr. 7 år.Så er det skifte den 9/4-1774 etter Ingeborg Arntsdtr. Omsund, se født i Kvisvika, Straumsnes b. 2, s. 455. Enkemannen het Ole Pedersen og de hadde 1 sønn: Arnt Olsen, 5 år.Det er skifte etter Ole Pedersen Omsund den 29/6-1784, s. 207b. Enka het Eli Arntsdtr. og han etterlot seg 6 barn:1. Dattera Anne Olsdtr., 32 år, 2. Dattera Marit Olsdtr. 30 år, 3. Sønnen Ole Olsen 22 år, 4. Dattera Valborg Olsdtr. 16 år, 5. Dattera Berit Olsdtr. 14 år og 6. Dattera Elen Olsdtr. 10 år.Sia Arnt Olsen ikke er ført opp som barn etter Ole Pedersen, må det bety at Arnt var død mellom 1774 og 1784. Vi finner ham sikkert blant døde i kirkeboka for Frei.Det er skifte etter Elin Arntsdtr. Valholmen den 21/4-1810. Enkemannen het Iver Estensen. De hadde ikke barn og som arvinger står oppført hennes søsken!! Det står:1. Broren Ole Olsen Omsund, gift og for noen år siden var i Bergen, men skal være avreist der i fra, og nu vides ikke hvor han er. Men formodes at hans kone og børn endnu er i Bergen.2. Søstera Berit Olsdtr. gift m. Knut Andersen boende på Kirkelandet i Kristiansund.3. Søstera Elin Olsdtr., 26 vår gl.Disse tre er jo søsken, men de er altså barna til Elin Arntsdtr. og faren må være Ole Pedersen.Hvem var så Arnt (Arne) Olsen på Veiset?Ved folketellinga 1801 er han oppgitt å være 29 år. Hans kone var 30 år og sammen med dem bodde 'tjener og husbondens søster Catarina Olsdtr. 11 år gl.' Hvorfor har man oversett denne opplysninga???På FS fant jeg Katarina Olsdtr. døpt i Kvernes den 29/3-1789 som datter av Ole Olsen og Kari Arntsdtr.Nærmere undersøkelser viser at Kari og Ole Olsen da bodde på plassen Helgå på garden Kvernes her i Kvernes da dattera Katarina føres til dåpen. Hun var f. 13/3-1789 og ble konfirmert i Kvernes kirke i 1807. Kari og Ole er ikke nevnt under denne garden i bygdeboka for Averøy b. 1. Ved folketellinga 1801 finner vi dem som husmannsfolk på Bjørehol, se Averøy b. 4, s. 356, men der har ikke forfatteren kommet noe videre i opphavet deres. Ole Olsen står oppgitt med en alder på 61 år, f. ca. 1740, Kari Arntsdtr. 52 år, f. ca. 1749 og dattera Kari Olsdtr. 25 år f. ca. 1776.På FS finner jeg også Kari Arntsdtr. og Ole Olsen gift den 5/10-1766 i Innset kirke.De har også sønnen Ole Olsen til dåpen i Innset den 8/3-1767. Denne Ole slo seg ned på Oppsal i Kvernes, se Averøy b.b. b. 1, s. 474. På skiftet etter Ole Olsen Oppsal i 1806 møtte Arnt Olsen Veiset som formynder for sønnen Ole f. 1792.Erik Olsen Veiset født i Folldal ble konfirmert i Kvernes kirke i 1797.Ei Eli Olsdtr. på Veiset ble konfirmert i Kvernes kirke i 1793.Ungkar Lars Olsen døde på Veiset den 16/9-1798, kun 20 år gl.Eli, Lars og Erik kan også være barn av Kari Arntsdtr. og Ole Olsen.Jeg håper at noen har mulighet til enten å slå opp i bygdeboka for Folldal eller sjekke i kirkeboka for dette distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Den som leter, han finner!På FS fant jeg Arne Olsen døpt i Innset den 25/8-1771 av foreldre Ole Olsen og Kari Arntsdtr.Her fant jeg også Kari Olsdtr. døpt i Innset den 24/6-1774 av foreldre Ole Olsen og Kari Arntsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merethe Fiskerstrand

Takk for opplysningene, dette skal jeg sjekke ut av. Kronborg er et navn som bestafar har nevn, så det stemmer nok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.