Gå til innhold
Arkivverket

[#31109] Severin Wevell emigrerte 1907 til USA. Navn på hans kone og barn ?


Gjest Helge Skoge
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Skoge

Severin Wevell dro til USA 1907. f.17.11.1887- d. jun1982 i Wisconsin.Er det muleg og fine ut navnet på hans kone og hans hans barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiI en obituary på Tom A Brekke i Wisconsin d.13/3-1937 er et av hans barn nevnt som :Mrs.Severin Wevell (Anna)Så kona til Severin heter AnnaDet er vel den samme Ann Wevell som er listet i SSDI Indexen død i Whitehall WI Okt 1977 født 21/12-1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoge

Kan det være at ho Ann var Engelsk ? , for i ein parantes i ei bygdebok står det (med mangen usikkerhetsfoktorer) at kona var engelsk .Han hadde nemleg ikkje kontakt tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiUtifra det som står i Obiten til Tom A Brekke så var Anna Wevell hans datterBrekke kom opprinnelig fra Kviteseid i TelemarkDu kan jo søke på 'Google' for å se hele obiten Søk på Wevell obituary WI,da får du opp Wisconsin Scand Obituary BR-Bi Her vil du finne Tom A Brekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette er funne under linken som fylgde SSDI opppføringa(eg reknar med du fann opplysningane du hadde i 1.innlegg der) LenkeHer er adresse og tlf.nr til eit bibliotek som kanskje kan hjelpa deg med å finna nekrologen hans, det er enklare når du har ein dato, ikkje berre døds mnd.Whitehall Public Library 35245 Park St. PO Box 36 Whitehall, WI 54773-0036 Telephone (715) 538-4107Berre ring, dei vert stort sett svært overvelda over å få tlf. frå Norge :-) Det er iallfall min erfaring, etter mange tlf. med spørsmål etter obits!!Spør om dei kan scanna det til deg, og senda det pr.mail.Lukke til, venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, nesten heilt sikkert. Eg har sett nokre gongar at det kun er ein liten notis, men som oftast er det mange opplysningar i en obit(nekrolog), både namn på kona og bustad til barn/svigerbarn.Eg fann 'nye' søskebarn av mamma ved hjelp av ein nekrolog frå Duluth, Minnesota. Det er vel verdt eit forsøk!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I census 1930 er Sevein Weavel mekaniker i 'garage' og er eier av et hjem verdsatt til 4000 dollar i 181 Main Street i Lincoln township ved Whitehall i Trempealeau county i Wisconsin. De har ikke radio. Han innvandret 1905. Er født i Norge. Er 42 år og ble gift som 27 åring. Kona er Anna. Hun er 40 år. Ble gift som 25 åring. Født i Wisconsin av norske foreldre. De har to døtre hos seg: Delores 14 år, født i Minnesota. og T??la 12 år. Født i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1920 bor Severn Weisel i Whitehall village i Trempealeau county i Wisconsin. Han har samme yrke som i 1930. Han er 32 år. Naturalisert. Innvandret 1888. (hmpf.....) Han er født i Norge. Er ikke eier av egen bolig. Kona Annie er født i Wisconsin av norske foreldre. Hun er 30 år. De har to døtre. Begge sies å være født i Minnesota. Delris er 3 år og 10 måneder. Twila er 2 år og 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoge

Her kom det nye interessanne moment inn.Han kaller seg nemleg Jordan til etternavn han eg prøver og hjelpe, men han er litt treg på Mailen så derfor prøver her som ekspertisen sitter.Det er nok noe som ikkje stemmer i innlegg 11-12. Han utvandret i 1907 og skreiv navnet Wevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Innlegg 11 og 12 er avskrifter av folketellinger. I disse folketellingene skrev de ikke sitt eget navn, men sa navnet sitt til en registrator som så skrev det ned. Du kan derfor ikke forvente at det alltid er skrevet rett. Registratorene skrev det de trodde de hørte. Han utvandret i 1907. Ja. Men avvik i immigrasjonsår i folketellingene er ikke uvanlig.Uansett, er det garantert riktig mann som er funnet i folketellingene 1920 og 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoge

Det stemmer nok det, det er han Severin . Dette ser eg du har full kontroll på. No får eg bare vente tolmodig på svar fra hans barnebarn som eg prøver og hjelpe. Mine øvrige spørsmål ligg på 30910 og 30931 hvis interesse. Takk fra Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra Texas Birth Index:Name: James Severin JordanDate of Birth: (han er snart 55 år)Gender: MaleBirth County: MooreFather's Name: Earl Windsor JordanMother's Name: Twila Marjorie WevellRoll Number: 1950_0007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det ser for øvrig ut til at Twilas søster også giftet seg og fikk barn i Texas.Name: Donald Wenell BrightDate of Birth: (født under krigen)Gender: MaleBirth County: 117 (Moore)Father's Name: Elmer M BrightMother's Name: Deloria Wevell Roll Number: 1943_0002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er deler av Obituarien til Severins datter - altså Twilas søster:Obituary CollectionName of Deceased: DeLores 'Del' BrightAge at Death: 87Birth Date: Feb/17/1916Death Date: Jan/16/2004Newspaper Title: Daily Oklahoman, TheNewspaper Location: Oklahoma City, OK, USObituary Publication Date: Jan/24/2004Locations Mentioned in Obituary: OK; Coppell, TX; Orlando, FL; OK; Okla. City; Tampa, FL; Whitehall, WIOther Persons Mentioned in Obituary: Don Bright; E. M. (Jerry) Bright; DeLores Bright; Norman Neaves; Todd Bright; Jon Bright; Lauren Bright; Mark Bright; Kristen Bright------------Name: Delores M. BrightSSN: 391-16-3564Last Residence: 33613 Tampa, Hillsborough, Florida, United States of AmericaBorn: 17 Feb 1916Died: 16 Jan 2004State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skoge

Ja her har det skjedd mye etter at sola gikk ned. Alle mine spørsmål er løst . Slik kan det gjøres når ein kjenner mulighetene.Takk til dere som bidro og spesielt han Torp som hadde utdypende svar. Takker Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.