Gå til innhold
Arkivverket

[#31110] Føllingshusbond


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

En av mine forfedre i Evje, Aust Agder, oppføres i ft 1865 med yrket 'Føllings husb. i 6. Ditst. i Otteren.'Ytterligere to personer - en i Evje og en i Bygland - hadde samme tittel.Hvet noen hva Føllings husb er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant også en 'Formand i Flodning, Fellingshusbond' i samme område. I FT 1900 er det noen som kalles Flødningshusbond eller Fløtningshusbond, f. eks. denne LenkeElva er den samme som i ditt eksempel - tror jeg: Otteren eller Otra.Noe må det ha med tømmerfløtning å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En føllingsformand i samme område i 1900 LenkeMen ordet følling er ikke dermed forklart. Jeg har prøvd historisk leksikon uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg er vel (som vanlig) litt ut på viddene når jeg tror det har noe med hest å gjøre. Følling er en hestefødsel, og det kan være at denne husbonden kanskje fungerte som en slags hobby-dyrlege?Men dette er bare gjetningMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Tror ikke det kan ha noe med fløting å gjøre. Da burde det stått flødning og ikke følling. Men det kan jo være et dialektord?vet at min forfar arbeidet (ihvertfall senere)i nikkelverket. Kan det være en sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror heller ikke følling kan være det samme som fløtning, men noe i tilknytning til tømmerdrift - kanskje felling (av trær). Ifølge ditt første innlegg var din forfar f.husbonde i 6. ditst. i Otteren, og det siste tolker jeg som i det 6. distrikt i Otra. Eller hvordan skulle man eller forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Enig i at Ottern må være Otra. Den må da ha vært delt inn i (minst) 6 distrikter, med en føllingshusbond i hvert distrikt?Spørsmålet er bare hva følling er?Vet noen hvem som var grunneier i dette distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Tror det må ha noe med vassdrag å gjøre. Kanskje vassdragsregulering? Å regulere (åpne/lukke) en demning kalles stemming her omkring. Kan følling og stemming være dialektord for det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tenkte nok på det først, Arne, men for meg ser det ut til å være et yrke. Her er mannem i Kristiansand som er formand for flodning og i tillegg fellingshusbonde. Lenke Skjønt man kan vel ikke utelukke noe som helst egentlig?Forslaget om følling som et dialektord for stemming i innlegg 11 er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Knut Sandblosts ane i 1865 LenkeVel, Arne, jeg er ikke ute etter å ha rett:-). Synes bare slike spørsmål er uhyre interessante. Men FØLLING er fortsatt en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.