Gå til innhold
Arkivverket

[#31119] Schlarøe (Slærød) Tune i Østfold 1801


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Håper noen kan hjelpe meg.Jeg finner ikke Schlarøe i bygdebøkene for Tune(kan selvfølgelig ha oversett den). Gården står oppført som Schlarøe i FT 1801 og Slærød i FT 1865 og 1900.I 1801 bodde det to familier her. Hendrich Amundsen med familie og Christian Thoresen med familie.Christian Thoresen er ifølge FS født på Schlarøe ca 1771. Han var gift med Maria Nielsdatter,f.ca 1772,Onsøy. De fikk barna Anders,f.1796, Niels,f.1798, Gunhild,f.1801, Ragnhild,f.1803 og Marthe f.1807. Jeg antar at familien flyttet fra Schlarøe en gang mellom 1803 og 1807. Datteren Marthe er født på Onsøy i 1807.I 1801 bodde også Christian Thoresens far, Thore Andersen på gården. Han var født ca 1729 og var gift med Ragnhild Kjøstelsen. Han var enkemann i 1801.Er det noen som har noen opplysninger om familien eller gården? Er redd jeg har sett meg blind nå. Jeg finner dem ikke i gårdsbøkene.mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Gården Slærød ligger på Rolvsøy, som i dag er en del av Fredrikstad. Tidligere lå Rolvsøy under Tune, men gårdene der er ikke tatt med i Tune gårdhistoriebøker.I 'Norske Gardsbruk Østfold. 1965' finner jeg Slærød under Rolvsøy, gården har postadresse Onsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for svar.Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke finner gården under Tune. Da får jeg gå igang med Rolvsøy.Tusen takk.mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.