Gå til innhold
Arkivverket

[#31121] David Larsen Odberg, Hedrum f. ca. 1792


Gjest Karsten Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her finnner jeg også Karen Davidsdatter, Ringdal. døpt.LenkeDet finnes et barn til som er døpt 15 des 1753, Karen, med far David Ringdal. Dette er muligens en eldre søster som som er død tidlig. Den neste Karen da oppkalt etter den avdøde søster.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved ekstraskatten i Hedrum 1762, finner jeg vel foreldre til Karen Davidsdatter . Her er kun nevnt en datter Inger og den 1.Karen er vel død . Den Karen som er f. 1768 er selvsagt ikke med her.LenkeJeg kan vel se om jeg ikke også finner alle søsken i flokken under døpte.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg resten av søskenflokken under døpte i Hedrum . Om du går inn øverst til venstre under Databaseveilederen finner du en meny hvor du kan søke på fylker. Under Vestfold kan du velge Hedrum og finner alle digitale kilder listet opp.Her er en av barnas dåp.LenkeJeg lister for sikkerhets skyld opp de andre også, for jeg vet ikke sikkert om alle kommer med i denne lenken:1753, Karen Davidsdatter1756 Maren Davidsdatter1760 David Davidsønn1768 Karen Davidsdatter1772 Hans Davidsen. Alle fra Ringdal, Hedrum.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Evensen

Hei Gunn. Meget god hjelp så langt. David Larsen hadde også en sønn kalt Lars Davidsen f. ca 1827. Har du flere opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fortsett lever vel noen etterkommere på Oddberg i 1900?LenkeDessverre har jeg ikke Hedrumbøkene her for øyeblikket, for der vil du sikkert finne flere opplysninger om gårdene og slektene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Evensen

Ja,kanskje det er den rette Lars Davidsen. Problemet er at han skulle ha en sønn ved navn Ole Kr. Larsen Odberg f. ca 1866, som emigrerte til USA, men returnerte til Stokke etter å ha giftet seg 'over there' med Theoline Marie (Thea) Børresen. Denne sønnen finner jeg ikke. Heller ikke Thea som jeg tror var født på Børrestad (Agnes Fabrikker) i Stavern ca 1896. Vil gjerne vite om hennes familie også. Mvh. Karsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var ikke så lett. Lurer på om familien Børresen kan ha emigrert før 1900. Finner ingen Teoline Marie ( Thea) Børresen hos familie i Brunlanes på gårdene Børrestad i 1900.LenkeHer er nevnt 7 gårder/ plasser i Brunlanes med det navnet i 1900. I 1865-tellingen for Brunlanes finner jeg ikke dette gårdsnavnet i det hele tatt.Kan gården ha fått navn etter en Børre, muligens forfader til Teoline?Har heller ikke Brunlanesbøkene for hånden, så jeg håper at noen fra området der kan hjelpe deg med dette.Mener den Lars Davidsen jeg fant, passet bra i alder , men det kan jo være at den Lars du søker, var flyttet fra Hedrum i 1865?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Lars Davidesen jeg finner f. ca 1827 ( 1865-tellingen) ved landsomfattende søk , er denne mannen: LenkeTror nok han må være den rette. Om han fikk en sønn Ole har jeg ikke funnet ut til nå. Skal lete bedre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiDavid Larsen Nordre Odberg FT1801Lenke Ser i farten ikke David og Karens vielse. Hun kan muligens være fra Lardal ? Her er utskrift av bygdeboksmateriale på Hedrum Bygdetun.: 1817 Marte Maria Davidsdtr. David Larsen Nordre Odberg Karen Olsdtr. 1819 Anne Kirstine Davidsdtr. David Larsen Nordre Odberg Karen Olsdtr. 1820 Lene Maria Davidsdtr. David Larsen Nordre Odberg Karen Olsdtr. 1823 Anne Kristine Davidsdtr. David Larsen Nordre Odberg Karen Olsdtr. 1827 Lars Davidsen David Larsen Nordr Odberg Karen Olsdtr. 1829 Ole Davidsen David Larsen Nordre Odberg Karen Olsdtr. 1832 Karen Maria Davidsdtr. David Larsen Nordre Odberg Kari Olsdtr. 1834 Rasmus Davidsen David Larsen Nordre Odberg Kari Olsdtr.1836 Anne Kirstine Davidsdtr. David Larsen Nordre Odberg Kari Olsdtr.1838 Karen Kirstine Davidsdtr. David Larsen Odberg Karen Olsdtr.Her er en del døde på Odberg N.:1818 Odberg Berthe M. Davidsdatter 1/2 år 1819 Odberg Anne Kristine Davidsdatter 23 uk. 1834 Odberg N Anne Kirstine Davidsdatter 11 1/2 år 1837 Odberg N Anne Kerstine Davidsdatter 3/4 år 1850 Odberg N David Larsen 58 år Leil.Skal ta en titt i bygdeboka seinere.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Han passer med de foreldre fant i innlegg nr. 10.i 1865 tellingen for Hedrum.Da må det vel være rette folkene vi har funnet?Kona til Ole finner jeg ikke i 1900. Skal kikke på Børresenfamilie under emigranter.Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja her fant jeg også Teoline M. Børresen i emigrantlistene.LenkeHun burde vært et sted i Vestfold i 1900 da, men her er hun i alle fall.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende dette er Teoline Marie Børresen i 1900, her kalt kun Marie Børresen ?LenkeAlder passer vel ganske bra. Heller ikke langt til Agnes i Brunlanes, om det var herfra hun var.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Utdrag fra Hedrum Bygdebok bind III, side 929/930 – Odberg Nordre:Lars Rasmussen f.1775 d.1829. Bruker 1789-1820. (bruk nr. 6 og 8). G.1791 m Karen Davidsdtr. F.1767 d.1856 fra Ringdal Ø. Enken bruker 1820-1833.David Larsen f. 1792 d. 1856. bruker 1833-1856. G.med Karin Olsdtr. Fra Røsholt i Lardal. F.1797 d.1884. 6 barn bl. a. Ole Kristian f. 1866 som dro til Amerika og returnerte til Stokke.Hvis jeg får din E-postadresse kan jeg prøve å sende deg hele sidenKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Deler av innlegg 22 falt ut, her er det hele:Utdrag fra Hedrum Bygdebok bind III, side 929/930 – Odberg Nordre:Lars Rasmussen f.1775 d.1829. Bruker 1789-1820. (bruk nr. 6 og 8). G.1791 m Karen Davidsdtr. F.1767 d.1856 fra Ringdal Ø. Enken bruker 1820-1833.David Larsen f. 1792 d. 1856. bruker 1833-1856. G.med Karin Olsdtr. Fra Røsholt i Lardal. F.1797 d.1884.David Larsens sønn, Lars Davidsen f.1827 d.1896 g.1. med Anne Rasmusdtr., g. 2 . med Mari Ellefsdtr. Fikk 6 barn i 2. ektesk. Bl. a. Ole Kristian f. 1866 som dro til Amerika og returnerte til Stokke.Hvis jeg får din E-postadresse, kan jeg prøve å sende deg hele sidenKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Evensen

Gunn Kolbjørn. Hei og hipp, hurra! Nå ser det ut til at vi er på rett spor. Takker så hjertelig så langt. Min e-mail: karsten.evensen@free.fr Mvh. Karsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Evensen

Hei igjen! Har fått en ny opplysning vedr. Theoline Børresen. Hun kan ha kommet fra en gård (eller sted)kalt Øksenholt, Telemark? Mvh Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.