Gå til innhold
Arkivverket

[#31123] En familie fra Sørum i Lakkegt 75 i Kristiania i 1900


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Her er det en veldig vrien nøtt som skal knekkes, men jeg gjør et forsøk. Det gjelder en familie som bodde i Lakkegate 75 i 1900. Karen Nielsen f 30.08.1825(?) i Sørum. Datter Caroline Emilie Johansen , f 1861 i Sørum. Datter av Caroline, Clara Johanne Ruud, f 01 Juli 1889 i Kristiania, far var NN Sønn av Caroline, Karl Lorang Junggren, f 12 juni 1899 i Kristiania, far var Vilhelm Junggren f, 8 februar 1862 i Kristiania. Om Vilhelm Junggren står det ”Har været ved Mynten ingen rede paa ham”. Jeg har sett i flere kirkebøker for Kristiania, men finner ingen Clara Johanne Ruud eller Karl Lourang Junggren. Jeg finner ingen Vilhelm Junggren i digitalarkivet i FT 1865 eller 1875. Jeg finner ikke familien igjen i noen adressebøker for Oslo. Karen Nilsen var datter av Guttorm Jensen på Bjerkehaugen i Sørum, om søsken er jeg usikker. Horgen og hans hjelpere vet kanskje mer nå. I følge Knut Mjønerud er det usikkert hvor moren til Karen Nilsen kom i fra. En datter av Karen, Laura Gulbrandsen, dro til Nord Dakota med billett betalt av en bror i 1905. Hvis noen vet noe om disse etter 1900 eller hvor barn og ektemann er født i Kristiania, er jeg takknemlig for hjelp. Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Byarkivet i Oslo har kommunale folketellinger for Kristiania / Oslo hovedsakelig fra perioden 1899-1954. Tellinger eldre enn 60 år er fritt tilgjengelige for publikum - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hei Kåre Petter! I hvilke kirkebøker har du lett etter ungene?tar bare med denne - greit å se: LenkeHar ingen tro på at Junggren navnet er norsk - det hørs veldig svensk ut.Dette er vel forresten Karen Guttormsdatter: KAREN GUTTORMSEN Female Event(s):Christening: 18 SEP 1825 Sorum, Akershus, Norway Parents: Father: GUTTORM JENSEN Family Mother: INGER EVENDSDRForeldrene (dvs. mor skrevet her som Eriksdatter, døpte også en Karen 26.10.1823.Inger og Guttorm gifter seg her: GUTTORM JENSEN Marriages: Spouse: INGER EVENSDR 28 SEP 1823 Sorum, Akershus, NorwayDet blir dpt. en Inger Evensen av Even Ammundsen og Marthe Baarsdatter 2. april 1801.og - en 22.2.1804 til Evind Olsen og Dorthe Olsdatter.Kirkebok innføringen på ekteskapet gir kanskje antygning om alder?Dersom dere ikke har sjekket kirkebøkene for Sørum, kan jeg ta en titt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei Laila og Grethe, Laila, for det første. Familien du viser til i lenken er den riktige. Johan Pedersen er feil. Han het Johan Peter Nilsen og var født på Enerhaugen, 18 nov 1819. Det har jeg fått bekreftet av bl. a. Robert Skogly. Karen(Kari?) Guttormsdtr giftet seg med Johan Peter Nilsen, i Frogner kirke28 januar 1849. Hvis du vil ta en titt er kjempeflott. Jeg mener at da jeg for mange år siden så på dette i kirkeboken, så oppgav han et yrke. Klarer du å tyde det? Så er vel også Ellen Guttormsdtr, ”logerende”, søster til Karen? Karen giftet seg med en Sørvold, og fikk troligvis en sønn som senere ble politietterfosker. For det andre. Det du sier om de to Karen Guttormsdr er rimeligvis som alltid(?) riktig, men det er vel den siste Karen(f. 1825) vi snakker om her? Faren til disse to var fra Sørum, men mora var nok ikke født i Sørum ? Her trenger vi igjen hjelp til å tyde kirkebøkene. Det har stoppet opp der. Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilke kirkebøker for Kristiania jeg har sjekket(idiotisk) Jeg kan jo gå løs på folketellingen i det området det dreier seg om, Grethe, men det får bli til høsten. Fortsatt god(?) sommer. Hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Etter det jeg kan se i Sørum MINI I-5 kort 6/12 (sidetall uleselig) ekteskap nr. 1 1849 så oppgir ikke Johan Petter Nilsen noe yrke - Ungkarl JOhan Petter Nilsen Edsvoldeie og pigen Karen Guttormsd. Edsvoldeie - han f. i Kristiania - oppholder seg på Edsvoldeie, 27 år, og hun f. på Edsvold, oph. dito. 25 år. Hans far Niels Pedersen, og hennes Guttorm Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.