Gå til innhold
Arkivverket

[#31125] Henrik Hansen f. 1750 o hustru Ane Kristine Nilsdtr f. 1744. Sörreisa ?


Gjest Anne-Gerd Kvitvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Denne Henrik o hans hustru gifte sig 1790. Henrik döde 1808. Dom fick en son Bård Henriksen f. 1790, Sköelv, Sörreisa.Min undran nu är om dom fick flera barn.Undrar likeledes om Bård fick flera barn än Hans Henrik Baardsen, Medby, Salangen, f. 1821.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Jeg har notert følgende:Bård Henriksen gift ca 1816 med Anne Malena Hansdatter, f. 1789, Gregusvik, Ibestad.Barn:Erika Martine Bårdsdatter, f. 1816, DyrøyKarolina Bårdsdatter, f. 1818, Medby, Salangen, d.1847Hans Henrik Bårdsen, f. 1821, Medby, SalangenAnne Kristina Bårdsdatter, f. 1824, Medby, SalangenHans Erik Bårdsen, f. 1827, Medby, Salangen, d. 1893.Foreldrene til Bård har jeg ingen opplysninger om, men håper disse kan være litt til hjelp.Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette vielsen i Lenvik 1789? LenkeFinner denne i FS/IGI:BAARD HENRIKSEN Christening: 05 SEP 1790 Tranoy, Troms, Norway Parents: Father: HENRICH HANSEN Finner en Bård Henriksen som gifter seg 6.9.1816 i Tranøy med Elen Hansdatter. Jeg finner følgende barn av dette paret i FS/IGI (må sjekkes!!): Erika Martina, f. 14.6.1816, døpt 25.8.1816, Tranøy Carolina, døpt 27.9.1818, Ibestad Hans Henrik, døpt 24.6.1821 (kan være fødselsdato) / 8.7.1821, Ibestad Anne Kirstina, døpt 20.6.1824, Ibestad Hans Erik (Erick), døpt 12.8.1827, Ibestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg en Erika Martine Bårdsdatter som gifter seg 19.10.1843 i Ibestad med Hans Christian Svendsen. Så er det en Erikka Bårdsdatter som gifter seg 28.10.1853 med Martinus Kristian Jørgensen, men om dette er en og samme Erika, vet jeg ikke. Finner imidlertid en Erika M. Baardsdatter i 1865, gift med Martinus K. Jørgensen, så kanskje det likevel er snakk om samme dame og to ekteskap [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1911&kenr=003&bnr=0023&lnr=00>Lenke. I så fall bor Erika i Kvefjord i 1865. Dette kan vel muligens være Hans Erik Bårdsens giftermål:HANS ERIK BAARDSEN Spouse: BERETH PAULSDRMarriage: 27 SEP 1850 Ibestad, Troms, Norway Her familien i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Sørreisa bygdebok har disse opplysningene om Henrik Hansen. Hans foreldre Hans Henriksen og Anne Mortensdtr. Skarsvåg, Lenvik. Fosterfar Henrik Henriksen, Nordstraumen.Henrik Hansen f.1750, d.1808, g.1 1778 med Berte Andersdtr. (1750-1788)g.2 1790 med Ane Kirstine Nilsdtr (1744-1797) g.3.1800 med enke Mette Andersdtr. Bosatt i Skøelv, Sørreisa.Barn i første ekteskap:Henrikka, Hans Andreas, Hans, Ole Andreas, Rebekka.Barn i andre ekteskap:Baard f.1790, Reinholdt f.1792, Bertheus f.1792, Erik Martinus f.1794, d.1809.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Hjärtlig tack Oddrun, Grethe o Åse.Här fick jag en hel del som jag inte hade.Det är väl så att Salangen tillhörde centralorten Ibestad på den tiden.Jag vet att farmors farfar Hans Henrik Baardsen bodde på Medby, Salangen, S.Ibestad så det som tidigare är nämnt är nog riktigt.Tusen tack igen.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej igen.Jag undrar Åse, fanns det några datum eller ålder på Hans Henriksen o Anne Mortensdtr. i Sörreisa bygdebok? Kanske rentav föräldrar o syskon med?Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Videre fra Sørreisa bygdebok: Henrik Hansen og Morten Hansen ble oppfostret hos onkelen Henrik Henriksen, Nordstraumen i Sørreisa. Morten Hansen overtok bygselen på Nordstraumen etter onkelen. De hadde ingen egne barn.I Prestemanntallet for Tranøy 1769 bor disse guttene hos Henrik Henriksen, Nordstrømmen: Henrik Hansen 15 år, og Morten Hansen 14 år; dvs. født 1754 og 1755. (Sørreisa bygdebok sier de var født i 1750 og 1752.) Jeg har ikke funnet dem døpt i Lenvik, men jeg fant en Anna Cathrina døpt 1755, med foreldre Hans Henrichsen og Anna Mortensdtr.Hans Henriksen f.ca.1720, d.1757, gm. Anna Mortensdtr.d.1766. Hans bygsler en del av Løkhelle i Lenvik i 1743, men allerede året etter overlater han sin jordpart til andre, og flytter til Skarsvåg der han løser bygselseddel i 1748. Han er siste gang nevnt i Tingbøkene for Lenvik som laugrettemann i 1751.Foreldre til Hans og Henrik var Henrik Henriksen d.e., f.ca.1685, d.ca.1728, gm. Maren Olsdtr. f.ca.1690, d.1773. (Hun g.2 med Heming Pedersen) De bodde på Nordstraumen.Deres barn : Ole f.ca.1718, g.1752 med Maren Rafelsdtr. Bosatt Øyjord, Lenvik.Hans f.ca.1720, d.1757, gm.Anna Mortensdtr. d.1766. Bosatt på Laukhella, senere Skarsvåg, Lenvik.Kirsten f.ca.1724, g.1749 m. Iver Jacobsen Kiær, bosatt Gottesjord.Henrik f.ca.1727 d.1775 g.1759 med Berit Hansdtr. Falch, fra Hemnes. Bosatt Nordstraumen.Henrik Henriksen d.e. var sønn av Henrik Pedersen f.ca.1650, d.ca.1688,g.m. Kirsten Eriksdtr. f.ca.1653. Bare en sønn er kjent, nemlig Henrik d.e.Kirsten var datter av Erik Sivertsen f.ca.1600, d.ca. 1669. Han overtok jektebruket på Nordstraumen rundt 1640. Han var gift med Gunnhild Torgersdtr, f.ca.1610, d.1677, datter av Torger Fredriksen fra Hemmingsjord. Erik og Gunhild hadde åtte sønner eldre enn Kirsten som er oppført som yngste barn.Torger Fredriksen er nevnt som bruker på gården Hemmingsjord i 1612, sammen med Tørris Hemmingsen. Fra ca.1620 til 1650 var Torger eneste bruker. Jorda ble overtatt av enka som het Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har sakset dette fra et leksikon:lagrett(e). — 1. På de gamle lagting utvalg som avsa dom og avgjorde rettssaker i siste instans. — 2. 10 lekmenn (lagrettemedlemmer) som avgjør skyldspørsmålet i de straffesaker i lagmannsretten som skal behandles med l. (jury). For domfellelse kreves minst 7 stemmer. Jf. lagmannsrettMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej Åse.Tusen hjärtlig tack ska du ha.Du har varit en riktig klippa för mig. Du måste ha tillgång till en inneholdsrik bygdebok.Det kanske går att komma längre bakåt.Åker till Narvik på semester om en vecka, ska bli roligt att visa min far hur hans aner ser ut.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej Åse.Undrar om det finns mer i bygdeboka om denne familj. T.ex. föräldrar o ev syskon till Henrik Pedersen f. ca 1650?Tackar på förhand.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dessverre er det ingen opplysninger bakover fra Henrik Pedersen (foreldre, søsken). Henrik P. døde jo i 1688, men jeg fant hans enke Kiersten Erichsd. i Manntallet 1701 Senjen her på Digitalarkivet. Hun bor på Sørstrømmen i Tranøe. Sønnen Henrik Henriksen er ikke nevnt der, men han kan jo være i tjeneste på en annen gård.Alle opplysningene i Sørreisa bygdebok om denne familien tror jeg jeg fikk med i mitt innlegg 11.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej Åse.Henrik Pedersen kan ju vara inflyttad.Du ska ha tusen tack för den hjälp du gett mig.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.