Gå til innhold
Arkivverket

[#31132] Lothe slekt i Bergen ca 1740 ?


Gjest terje.e. skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest terje.e. skrolsvik

Jeg har funnet at Danchert Petersen Fasmer, borgemester (i Bergen?), blir gift i Bergen ? med Anne Bendixdatter Lothe før 1740. De har barn til dåp i NK 26/10-1740 Mette Maria, 27/6-1743 Margretha,Peter Henrich 25/9-1744 og 16/9-1748 i KK Johan Henrich Valentin.Blandt fadderene finner jeg Margrete sal Bendix Hansen,Hans Hansen og Birgitta Margreta Bendixdatter med flere. Jeg regner med at denne Anne er datter av nevnte Bendix Hansen som er salig når Anna gifter seg . Hennes mor var Margrete Johannesdatter. Hans Hansen er hennes bror og Birgitta Margreta hennes søster. Andre faddere er Johan Peter Haslop som og er gift med en søster.Denne Bendix Hansen har jeg ikke funnet nevnt med etternavn (stedsnavn) Lothe.Ikke dennes fader heller, skipper Hans Hansen gift med Karen Bendixdatter i Bergen.Kan nevne at Annes onkel,Aamund Hanssøn , ble gift med Christine Hansdatter Bildøe datter av Hans Andersen Bildøe og Gierche Ellertsdatter Garboe.Men mitt spørsmål er : hvorfor benytter Anne - Lothe som etternavn når ingen av de andre søsknene benytter det ? Eller er rett og slett sammenkoplingen feil far/datter ?? Til nu er det kun Anne jeg har funnet her i Bergen med dette Lothe/Lote/Loothe navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Jeg har nu funnet i Hamre blandt viede 1677-1815 Magne Olsen på gård Bjørgo/Borge gift med Brite Hansdatter fra gård Lote, viet 24/6-1697. Er det en gård Lote i Hamre ? Videre : Viede i Os 1669-1808 Sjur Olsen på gard Lote/Lothe gift 1:14/1-1722 og 2:05/1-1737 i Strandvik Sokn . Og i Kvinnherad Viede 1710-1753: Wiching Larsen fra Gard Lothe g.Dom 17.p.Trin 1753 Ølve Kirke.Er det noen som kjenner til disse Lote/Lothe gårdene ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Jeg ser nu at gården Lote nevnes i tema:11510 om Audun Hugleiksson. Så det er vist flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

Den Sjur Olsen du fann, kjem frå Lothe i Kinsarvik. I 1801 fann eg gardsnavnet Lothe i Kinsarvik, og Lohte i Gloppen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Elin.Jeg får nu se i de aktuelle bygdebøkene om det er noen kandidater i aktuelt tidsrom. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden .Blandt døde i Bergen, finner jeg ei Anne Lote/Lothe som blir begravet i NK 6/11-1714. Hun var gift med en Daniel Nielsen. Denne Daniel Nielsen er ofte benyttet som fadder i denne,i første innlegg nevnte slekt. Så Anne Bendixdatter (Lothe),datter av Bendix Hansen, er vel oppkalt etter denne Anne Lote i NK 1714. Har ikke funnet noen barn etter Daniel Nielsen og denne Anne Lothe så det er litt vanskelig å finne slektskap. Det kan godt hende at de hører til i Sund ? Noen som vet hvem de er eller har gode tips om hvem de kan være ? Slekten til Bendix skal være en gammel skipperfamilie på Nordnes iflg Sollied. Holdt tili 6 rode Cort Phiilsmug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.