Gå til innhold
Arkivverket

[#31135] Berthe Olsdatter og Hans Christoffersen, Ullensaker , beg. av 1800-tallet


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Jeg har en Berthe Olsdatter f. 3-8-1807 i Ullensaker.Hennes foreldre var Ole Olsen Vettal og Marthe Olsdatter Rolstad. Jeg vet at Berthe fikk et barn med Hans Christoffersen fra Ullensaker.Han vet jeg ingenting om, og skulle gjerne vite mer.Når var han født, og hvem er foreldrene? Hans og Berthe fikk en datter Gudbjørg 25-11-1833.Jeg vet ikke om de var gift. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Ole Olsen kan være Berthe Olsdatters far. I 1801 folketelling for Ullensaker finner jeg denne karen på en av Vetalgårdene. På samme gård er det også en ung tjenestepike Marthe Olsdatter. Kan det være hans tilkommende?LenkeMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Marthes mor kalles Larsdatter og ikke olsdatter? Ellers passer navnene. ( En del unøyaktigheter på F. S. ?, må nok sjekkes mot kirkebøker)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall en Marthe Larsdatter på gården Rokstad i Ullensaker i 1801.LenkeDet spørs om ikke dette da er mor til Berthe?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Jeg skrev feil i innlegget, Berthes mor Marthe heter Larsdatter, og ikke Olsdatter.Jeg var nok litt for ivrig i farten.Opplysningene i FS stemmer , jeg har selv sendt de inn.Han jeg leter etter og står fast på, er Hans Christoffersen som Berthe fikk barn med. Takk for at du tok deg tid til å se på dette. Vennlig hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Den Berte Olsdatter Gunn fant på FS var (evt) død før en evt. datter Gudbjørg ble f-dt i 1833 (iflg. FS)Har du sjekket kirkebøkene etter dåpen til Gudbjørg, Torill?Det er rart at Gudbjørg ikke er med i kirkebokuttrekket på FS - Ullensakers døpte for 1833 skal være der. Jeg skal dobbelt sjekke kirkebøkene.Hva er kildene dine, Torill for dine opplysninger? ER det familysearch - donerte data? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på foreldrepar Hans Christophersen og Berthe Olsdatter, har dette paret i følge F.S. fått følgende barn: Dorthe Hansdatter f. 17 feg , dpt 26 feb 1829.Gudbjørn Hansdatter f. 25 nov 1833 , dpt 5 jan 1834,Begge disse barna døpt Ullensaker.LenkeDet skal også være en sønn av et par med samme navn:Christian Hansen dpt 1856 , Oslo Domkirke. ( dette må vel sikkert sjekkes nærmere, for foreldrene har svært vanlige navn.)Ser at Laila også hjelper deg, så da er du nok i gode hender.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg avventer med å gjøre mer inntil Torill svarer - om hun har lett i kirkebøkene selv. Jeg skrev samtidig med henne når hun la inn at hun selv har donert disse dataene til FS :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ser det ut til å være en del merkelige sammenfall av navn.Prøvde å finne Hans Christophersen ( flere varianter etternavn) gift med Berthe i passe tidsrom.Det eneste jeg da fikk fram var denne karen:LenkeHer har bruden fått Hansdatter og ikke Olsdatter som etternavn, om det da er samme Hans? ( Det vil vel forhåpentligvis kirkebøkene vise.)Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Nei, jeg bruker aldri FS som primærkilde,det er ikke meningen at den skal brukes slik, heller. Alle opplysninger jeg har, er hentet fra bygdebøker og kirkebøker.Jeg pleier å se i bygdebøker først, for deretter å sjekke i kirkebøkerne etterpå.Her må det ha sneket seg inn en skrivefeil, jeg må sjekke KB en gang til for å få datoene helt riktig. Ellers så er det fremdeles Hans Christoffersen som er det største mysteriet for meg her. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Så lenge jeg ser at Berthe Olsdatter - datter av Ole Olsen Vethal dør i 1831 - og den samme Berthe skal ha fått en datter i 1833 - da vil jeg gjerne ha kilder for disse hendelsene, dette er jo nærmest for et mirakel å regne :)Jeg skal sjekke kirkebøkene når jeg kommer hjem. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Torill, er det kirkeboka som er kilde for at Hans C. var far til Gudbjørg? Sto det ikke noe gårdsnavn på ham ved dåp, eller om barnet var ekte eller uekte?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Gudbjørg har jeg funnet i Kirkeboka for flere år siden.Jeg har ikke notert at hun var ektefødt,så foreldrene var høyst sannsynlig ikke gift.Dette Med Hans Christoffersen har ligget brakk en stund, da jeg ikke kom videre, og har derfor ikke jobbet med ham på lenge.Tenkte at det var på tide å børste litt støv av denne personen nå. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da skal jeg dobbeltsjekke i kirkeboka i kveld, Torill - kanskje det står noe som kan kaste lys over denne Hans. Dersom det ikke står noe annet enn Hans Christoffersen.... ikke gårdsnavn eller noe - da er det vel nesten som nåla i den berømte... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hmm så dårlig film! Men - jeg ser ikke noe som tyder på at denne tassen er uægte, Torill! Den neste som er ført inn er 'uægte' og det er tydelig skrevet over barnet!Så jeg tror at vi her kan finne lure ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg vil tro at Gudbjørg hadde foreldre som var gift ja.I kirkeboka for Ullensaker, MINI 13, kort 5/11 - sidenr. totalt uleselig finner jeg dåp nr 15 barnet f. 17 februar 1829, døpt Dorte - den 26. februar i Ullensaker Kirke. Foreldre var Hans Christofersen Vettal Lille og Berte Olsdatter fadderne er klint utover.Men - jeg vil vel tro at dette kan være søster var Gudbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Ullensaker kirkebok MINI I 14b 1836-1850 kortnnr 2/10 s254 nr 8 forteller at konfirmasjon skjedde 15.10.1843: Dorthe Hansdatter f. 17. februar 1829 fra Vettalseie (dpt. 26. februar 1829 foreldre Hans Christoffersen og Berthe Olsdatter. ble konfirmert står ikke noe om ekte/uekte .....Og - samme kirkebok - bare lenger ut... konfirmasjon 15.10.1848 kort nr. 3/10 s312 nr 17 Gulbjør Hansdatter Vettals-eie f. 25. novbr 1933 på Vettalseie, døpt 5. 1.1834. foreldre oppgitt som gmd Hans Christophersen og hustru Berthe/Birthe Olsdatter Lille VettalSÅ - jeg tror helt sikkert at foreldrene var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk for at du har tatt deg tid til dette, Laila!De bøkene er veldig vonde å lese, lurer på hvordan de er lenger tilbake. Det neste jeg må finne ut nå er når Hans og Berthe giftet seg, for du har nok rett, det ser ut som om de var gift, og bra er det for da er det mulighet for å finne foreldre eller ihvertfall far til Hans. Tusen takk så langt! Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg så litt etter ekteskapet til disse to.Familysearch har et par som gifter seg i Ullensaker i 20.11.1825. Kirkeboka er så grisete her - at jeg greier ikke å se om de er der i det hele tatt. Min fische er sårlig - vet ikke hvordan de er på Statsarkivet.Det står vel dårlig med farsnavn så tidlig - men det kan stå et gårdsnavn og en alder - det er alltid mye til hjelp! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Sjekket ekteskapet i klokkerboka, den er litt tydeligere (KLOK I 1, 1815-1835). Der står det at Berte var 28 år og Hans 27 da de giftet seg. Det utelukker vel Berte Olsdtr Vettal født i 1807.Ellers er forloverne (fedrene?) Ole Olsen Vettal og Kristoffer Oppen. Hans var på Holtheie, det står ungkar og ?? (et langt ord, men klarer ikke å tyde det).Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Ruth! Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg.Stemmer vielsesdatoen med den som er på FS? 20.juli 1825? Det er nok fedrene som er forlovere,ja. Da fikk jeg også faren til Hans, så da kan det bli mulig å komme seg bakover på den linja, også. Tusen takk for all hjelp. Jeg har ikke vært i Ullenskaerbøkene fra 1700-tallet ennå, er de like vanskelige å lese? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.