Gå til innhold
Arkivverket

[#31136] Johan Kristian f. 26.11.1875 og døpt 9.1.1876 i Borge, Østfold - forfedre


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Av Borge Ministerialbok I 7 1875-1886 (Borge sokn) framgår under døpte 1876, folio 10b og 11a:Aar: 1876 No.:4 - Den opgivne Fødsels-Datum: Nov 26 (1875) Daabs-Datum: Jan. 9Barnets fulde Navn: Johan Kristian. Om ægte eller uægte født: uægte.Dets Forældres fulde Navn, borgerlig Stilling og Opholdssted: Enken Anne Kaisa Jakobsdatr født svensk, opgav som barnefader svensk arbeider ungk Karl Andreasen ogsaa svensk - 1e Leiermaal - Faderens Fødselsaar: 1836 (usikker på sekstallet!) - Moderens Fødselsaar: 43.Faddernes Navne: Vilhelmine Carlsdatr Haugen, Caroline Olsdatr Kviberg, Ole P. Andreasen Haugen, Sevrine Johansdatr Kviberg, Hans Gundersen.(Ikke hjemmedøpt) Anmældt af Ole Andreasen Liverbak (usikker på dette gårdsnavnet!)På vegne av en bekjent prøver jeg å skaffe opplysninger (alle mulige) om foreldrene Anne Kaisa Jakobsdatr og Karl Andreasen.Hadde mora flere barn - ble Karl gift og fikk barn - og kjenner noen opphavet til foreldrene?Alle opplysninger av interesse.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei!Jeg mener å ha funnet et mulig alternativ til Karl Andreasson i basen: 'Innflytta Svensker til Østfold':Han oppgis til å være født i 1839, men du var jo ikke sikker på din tydning:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=If01001812&gardpostnr=19102&personpostnr=19102&merk=19102#ovre>LenkePrøvde så smått å se etter moren, men ikke noen hell desverre.I bøkene 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes' se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Torunn for hjelp - en annen hjelper på Slektsforum (Dis-Norge) har tipset meg om en mulig kandidat til Anne Kaisa LenkeDersom dette er den rette Anne Kaisa, må mannen hennes - Jens Jacob Thorsen på Bokerød i Idd være død rundt 1875. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Kristina - takk for avklaring - da må jeg nok jakte på en annen Anne Kaisa Jakobsdtr - trolig født 1843 i Sverige.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Odd. Her er noen potensielle i folketellingen, 1900:Anna Jakobs i Skjeberg: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00115.wc2&gardpostnr=705&personpostnr=4682&merk=4682#ovre>LenkeAnne Jacobsen i Tønsberg: Lenke Karl Anders i Borge, Østfold Lenke Karl Anders. i Fredriksstad: LenkeKarl Anders 1. i Glemminge: LenkeKarl Anders. 2 i Glemminge: LenkeKarl Anddres i Skiptvet: LenkeHer er en Johan Kristian Anders, født i 1875 med moren Anne Johans. Etternavnet til moren er antaglig fra hennes mann? Og sønnen er født i Borge i Østfold, men har svensk nasjonalitet. Dette kan vel kanskje ha en mulighet her? LenkeDette bør selvsagt sjekkes ut, mot kirkeboken, slik at det ikke er andre som heter Johan Kristian som fødes i Borge med svenske foreldre. I tillegg hadde jeg sjekket originalen av folktellingen, kanskje det er noen flere detaljer der?Dessuten... Denne Johan Kristian er registrert på 'Verket' i Torsnes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Å lete etter Anne Kaisa i Sverige kan kanskje bli som å lete etter nåla i høystakken. Jeg tok en liten titt på fadderne til Johan Kristian. Wilhelmine Carlsdatter finner du her i FT1865 Lenke. Dette er vel omtrent samme alder som Anne Kaisa. Kanskje dette er en venninde og at Fuglevik er stedet å begynne?Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Odd. Hvor bor foreldrene ved barnets dåp?Hvis du har det, er det enklere å snevre inn folk siden.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Du kan jo kikke på denne. Feil fødselsår, men riktig sted og fornavn Lenke. Kom plutselig på at Caisa også kan skrives med C.Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Brede

Tar opp igjen denne saken - det ser ut til at den Kristina har funnet som innflytter (innlegg 11) er riktig. Her finnes nemlig Anne (Kaisa) og sønn Johan Kristian i 1900 tellingen for Borge LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Odd!Har du sjekket ut gårdshistoriebøkene for Borge?fra forlaget Gyldenstierne: http://www.gyldenstierne.no/Sjekk ut den hjemmesiden, og kanskje du finner mer opplysninger der? Det er lagt ut korrigeringer for hver bok.De er nærmest en uvurderlig kilde for folk som har bodd i Borge, og forfatterene har en imponerende oversikt.De kan sikkert også lånes via bibliotek. Nå er jeg usikker på om de dekker den gården du nevnte i din lenke i forrige innlegg. Men dette finner du sikkert ut av ved å klikke rundt på sidene.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!Jeg har nå fått endelig bekreftelse via kirkebok for Rølanda at den Anna Kaisa som Kristina har funnet (innlegg 11) og som Torunn i innlegg 6 har funnet sammen med sønnen Johan Kristian er den riktige.Anna Cajsa Jacobsdotter er født 4.12. og døpt 6.12.1835 i Rølanda. Foreldre Jacob Wacker og Anna Britta Jonsdotter.Se ellers tema 34065.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.