Gå til innhold
Arkivverket

[#31153] Hans Embretsen født i Elverum ca. 1821, død i Løten før 1865. Hans foreldre?


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Kan noen hjelpe meg på sporet etter foreldrene til Hans Embretsen. Følgende står å lese om ham i Vangsboka bind 2 under Østre Arnseteie:Hans Embretsen f. Helseteie i Elverum ca. 1821, sønn av E. Persen, g. 1849 m. Marte Olsd. f. Tronrudeie 20.11.1824. Hans flyttet 1847 fra Gjærlu i Løten til Skramstadeie for å bli husmann. Familien bodde som innerster på Ø. Arnset fra 1848 og flyttet herfra til Tofsrudeie i Løten i 1851. I 1865 var Marte enke og bodde som innerst på Tofsrudeie med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette er vel dåpen til Hans:HANS EMBRETSENChristening: 23 JAN 1820 Elverum, Hedmark,Father: EMBRET PEDERSEN Mother: MARTE HANSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Takk Lars Ove. I FT 1801 ser det ut som det kan være to kandidater, nemlig husmannsguttene Embreth Pedersen 7 år bosatt under Grindhagen og Embreth Pedersen 12 år bosatt under Strand. Kjenner noen til disse personene? Jeg har tidligere lett i bygdeboka under gården Helset, men har ikke funnet noen informasjon om Embreth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er i alle fall Helset-beboerne i 1801:LenkeMen som du sa; hvor er sammenhengen? Jeg ser ingen i farten.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg selv om jeg ikke er Hedmarking, så ligger vel ikke Strøm så langt fra Elverum heller?Her er en Embret på 4 år, mulig kommende pappa:LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Det spørs hva du mener med 'langt'. Den gården du la ved lenke til ligger i Ullern i Sør-Odal (i 1801 var hele Odalen del av Strøm prestegjeld). Hvis du ikke har andre indikasjoner på at den Embret Pedersen du har funnet fram til er den rette, kan du ikke uten videre gå ut fra at akkurat denne karen har flyttet de ca. 12 milene fra Ullern til Helset i Heradsbygda (i Elverum). Både Embret og Peder var vanlige navn i Elverum på denne tida, og det er mange andre Embret Pedersen'er som kan være aktuelle fedre, uten at man behøver å gå så langt som til Odalen for å finne dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.