Gå til innhold
Arkivverket

[#31160] Øreringer av fransk gull i 1839


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I et skifte fra 1839 på Bakklandet i Trondheim forekommer bl.a. et par øreringer av fransk gull taksert for 1 rdl.Var det noe spesielt med 'fransk gull'? (Var dette f.eks. en betegnelse på noe som ikke var gull men et annet (gyllent) metall?) Betyr det evt. bare at øreringene var av fransk fabrikat?Så vidt jeg kan huske i farten har jeg bare én gang tidligere opplevd gull oppgitt i et skifte blant mine forfedre, og det var i et i utgangspunktet langt mer bemidlet bo. Men i dette boet fra 1839 var det også en del sølvgjenstander (3 spiseskjeer, 10 teskjeer og 1 lenke taksert for til sammen drøyt 9 rdl.), noe som jo ikke var så uvanlig, men som likevel viser at de sto seg ganske godt. - På en senere skiftesamling ble det også oppgitt en sukkerklype av sølv og ett gullanker, men ingen av disse gjenstandene er oppgitt med takst, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Jacob Desserud

Fra Salomonsens konversasjonsleksikon, nedlastet fra:http://runeberg.org/salmonsen/2/8/0832.htmlfransk Guld, 1) d. s. s. Pariserguld, fint Guld legeret med 1/16 Sølv ell. 1/20 Sølv og 1/80 Kobber, anvendes i Guldslageriet.2) uægte Guld, ogsaa benævnt Talmi, Similor, Mannheimer Guld og i det væsentlige det samme som Tombak dvs: en Legering af Kobber med omtr. en halv Snes % Zink, bruges ofte forgyldt og til Urkæder o. 1. (F. W.}. Carl J.Per.Desserud@helse-sunnmore.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tusen takk! - Siden øreringene ble taksert for så mye som 1 rdl. (og de var sikkert ikke så store), er det jo mulig de kan ha vært av kategori 1, mens det gullankeret som nevnes (uten takst) kanskje var av kategori 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Mynteininga i 1839 var speciedaler, spd, som i 1875 vart sett til kr. 4,-. Eg ser i eit skifte etter sokneprest G. J. Lund i Davik i 1844 at årsløna for ein dreng er 10 spd. og ein hest er verdsett til 15 spd, så 1 spd var nok ikkje så lite pengar i 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for korreksjonen - også ut fra hva de andre gjenstandene i boet ble taksert for, ser en 'daler' ut til å ha vært en del. Men dette må i så fall også bety at de må ha hatt en liten formue i sølv - til sammen taksert for drøyt 9 (specie-)daler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.