Gå til innhold
Arkivverket

[#31165] Anna Sjaaeng, Narvik


Gjest Anne Lise Skaret
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Skaret

Anna Sjaaeng, født Pedersen var min oldemor. Hun ble født på Vega 16 mai 1849 og var først gift med kjøpmann Aage Andersen i Mosjøen. De fikk 8 barn. Etter hans død ble hun gift med Anders Sjaaeng og flyttet i 1899 til Narvik, hvor hun døde, men når?Jeg har hennes nekrolog, men det står ikke årstall på den. I følge nekrologen ble hun begravet 11. oktober ???? og var en av byens eldste innbyggere. Det står også: Nybyen Narvik begynner så smått å få årene på seg. Når ble 'nybyen Narvik' bygd? Etter Anders Sjaaeng's død drev hun spiseforretning og melkeutsalg.Alle opplysninger om min oldemor mottas med takk.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Jag hittade i ft 1900 för Ankenes: Andreas Sjaam, fisker, f. 1861 i Mosjöen, hustru Anna Pedersen, f. 1850 i Vega. Barnen Georg Andersen f. 1884, Theodor f. 1886, Låthe f. 1882. Barnen födda i Mosjöen.Narvik är en ung stad, hade 100 års jubileum 2002.På nätet finns endast den äldste kyrkogården. Det finns en till, vet ej om och när den kan tänkas komma ut.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej igen.Läste i minnesboka om Narvik, där det bl.a. stod att fru Sjaaeng o en fru Gaasland hade mjölkutsalg i början på 1930-talet.Vidare att Sjåenggården där hon hade mjölkutsalget o matbespisning blev träffat av bombnedslag 1940 och brann ner.Det stod inget om när hon dog. Men en utväg kan ju vara att ta kontakt med lokalavisa 'Fremover'.Om hon blev en av stans äldste hade dom säkert ett reportage om det.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Skaret

Hei Anne-Gerd!Tusen takk for opplysningene og tipset om å ta kontakt med 'Fremover'. Det skal jeg gjøre. Hva heter boka om Narvik? Kanskje det er mulig å få låne den på biblioteket her i Trondheim. Jeg har sjekket både Narvik gamle kirkegård og Hergot kirkegård, men ingen ting å finne der.mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej Anne-Lise.Har precis kommit hem från semester i Narvik.Böckerna om Narvik är 'Narviks Historia' del 1 och del 2.Hergot kirkegård ligger utanför stan. Det finns en större kirkegård i Narvik, vet ej om eller när den kan tänkas komma ut på nätetMvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Skaret

Hei Anne-Gerd! Takk for opplysningen. Var for noen dager siden på Gunnerusbiblioteket og lånte bøkene om Narvik. Det er bøker utgitt i 1953 og 1954. Fant bare opplysningen om at Sjaaeng-gården ble bombet. Har i ettertid oppdaget at det finnes 2 andre bøker om Narvik, skrevet av Steinar Aas. Er det disse bøkene du mener?mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Skaret

Hei igjen!Det var det jeg trodde. Får ta meg en tur på biblioteket igjen. Takk skal du ha.mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.