Gå til innhold
Arkivverket

[#31167] Min bestemor Bertha Aaserud, Årnes, Nes på Romerike


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNå anser jeg meg som nesten ferdig med min far-farsside. Wangensteen er nesten på plass. Nå er det min farmors-side som står for tur.Her er noen av de i 1900:Lenke,Det er Bertha som er min bestemor. Hun hadde, så vidt jeg vet, 9 søsken, og mange av de emigrerte til USA. Mange av de kom hjem, mens en ble der borte.Er det noen som kan gi meg mer opplysninger?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være giftemålet til Bernt Olsen og Oline på Nes : LenkeHar dessverre ikke tilgang til bygdebøker herfra, og heller ikke tilgang til kirkebøker etter 1900.Skal se om jeg finner noen av barnefødslene i ekteskapet.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på foreldre Bernt Olsen og Oline på Nes i Akeshus fikk jeg fram disse barna på F. S.LenkeJeg lister dem opp for jeg får bare en med meg i lenken:Mina Susana Berntsdatter dpt 22 jul 1868Mina Louise Berntsdatter dpt 17 jun 1877.Olaf Berntsøn dpt 4 mai 1879.Karl Bernhard Berntsen dpt. 1881.Alle f. Nes , Akershus.Bertha Fant jeg ikke i farten, men kan lete bedre.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I Nes gårdshistorie bind IV side 107 finner jeg Åserud som g.nr. 146 - b.nr.6 (under gården YN) -utdrag:Garden ble i 1874 utlagt enka etter Ole Amundsen. Året etter skjøtet Ole Iversen Kleven den til:Bernt Olsen Aaserud fra Grenijordet 1837-1916 g.m. Oline Lovise Olsd. fra Oppsal i Skogbygda 1843-1929. Barn:Mina Susanne f. 1868 g.m. Edvard ElvesæterOle f. 1870 g.m. Marie Schøien (fra Torstua)Sigvart 1872-1953 g.m. Berta Olsen fra Rakkestad (Vesle Strøm)Gustav f. 11.6.1874 - 1959 g.m. Inga Sofie Schøien (fra Torstua) - fikk skjøte på Åserud 1910Marie Lovise f.1877 ugiftOlaf f. 1879 g.m. Olga DiesenKaspara f. 1882 g.m. Håkon TornstrømKarl f. 1886 bosatt i AmerikaAugusta Kaspara f. 1882Birte Oline (Bertha) f. 1886 g.m. Ove Øye WangensteenOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Oline Lovise Olsdtr. finner jeg under husmannsplassen Delbekk (Gården Opsal g.nr. 114) - Nes gårdshistorie bind III side 299:Ole Gundersen ,død 1875, g.m. Sigrid Olsdtr, død 1889. Barn:Ole Andreas f. 1832 - Martin f. 1836 - Halvar f. 1840 - Oline Lovise f. 1843 g.m. Bernt Olsen Grenijordet - Sigvart f. 1846 neste bruker gift 1. m.Maren Karoline Evensdtr Jordet (under Bjørke)1845-77. Barn: Ole Edvard f. 1874 - Karl f. 1876.Sigvart Olsen gift 2. m. Elen Indiane Halvorsdtr Skogen (under Greni). Barn: Sina Mathilde f. 1880 - Maren Karoline f. 1882 - Arnt Marius f. 1885 dro til Amerika - Anne Gurine f. 1887 også til Amerika.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har kontakt med en familie i San Francisco som har sine røtter fra Norge. Hun som jeg har kontakt med er gift Aaserud og mannen hennes har også røttene sine fra Norge. Kanskje det er fra den slekten som du vil ha mer info om. Jeg kan sende deg info om denne familien på e-post om du vil. Min e-postadresse er:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Gunn, Odd Brede og TerjeTusen takk for mange og nyttige opplysninger !Jeg ser at Olines (min oldemor) gren er mulig å følge et stykke bakover, og jeg skulle gjerne ha visst mer om Bernts aner, hvis det er mulig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Bernt Olsen døpt 18 jan 1838, på Nes.Vet jo ikke om det er den rette, men lokalkjente kan muligens hjelpe deg å vurdere dette foreldreparet?LenkeDet var litt mange like navn født ca 1838, så derfor kan jeg ikke være sikker på om dette er din rette mann?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er gården Grinijordet i 1865, finner ingen av foreldrene til den Bernt Olsen som skulle komme herfra, på denne tiden. ( De kan jo være døde eller ha flyttet ?)Muligen sen bror med familie?LenkeDet var svært mange plasser/ gårder som hadde Grininavn på Nes i 1865.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei GunnTakk skal du ha. Kanskje jeg må spørre Odd Brede om et oppslag i bygdeboka.Ellers har jeg funnet ut at 4 av søskene til bestemor dro til Usa (tre dro samtidig med samme båt). En ble værende der borte, mens tre kom visstnok igjen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Under garden Greni - Nes bygdehistorie bind III - side 240-41 finner jeg g.nr. 111 br.nr. 5:Bernt Olsen 1837-1916 som visstnok var født i Roter og som kom fra Åvoll til Jordet kjøpte Jordet i 1868 av Johan Olsen Skarningeie. Han var gift med Oline Lovise Olsdtr Oppsaldelbekk 1843-1929. Som barn er her oppført de samme som jeg tidligere har nevnt under Åserud (innlegg 4).Roter I og Roter II er husmannsplasser under Vestre Greni. Jeg finner ingen Bernt født der i bygdeboka. Jeg finner heller ikke spor etter Bernt på Åvoll.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Odd BredeDet var fint at du tok deg tid til å sjekke dette for meg. Takk skal du ha !Vel,.. jeg får la dette ligge en stund, og kanskje dukker løsningen på min Oldefars aner opp en gang.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Fant en Bernt Olsen, dpt 23.03.1837 i Nes. Sønn av Ole Christophersen og Marthe Larsdtr.. i følge F.SOle og Marthe hadde flere barn. Deriblant en datter med navn Susanne Marthea, og jeg ser jo at en av Bernt sine døtre hadde Susanne navnet.Også i følge f.s Ole Kristoffersen f.ca 1794/86?. Åvol g.ca 1819 m Marthe Larsdtr Greni br 2. ca 1798 (datter av Lars Olsen og Berthe Svensdtr. Også oppgit at de giftet seg 15.10.1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du den Bernt Olsen , som er sønn av Ole Christophersen og Marthe Larsdatter, som Magne nevner.LenkeHan ser da lovende ut?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk GunnJa denne karen her tror jeg er den rette, og nå er jeg plutselig kommet et langt stykke videre.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du den Susanne Marthea Olsen som nevnt av Magne. LenkeI tillegg finner jeg en rad barn født på Nes av det samme paret. Jeg lister opp de barna jeg fant i faten:Bernt Olsen dpt 23 mars 1837Gulbarnd Olsen dpt 1. nov 1820Johan Olsen dpt 8 mars 1829Lars Kristian Olsen dpt. 28 mars 1819Ole Gunerus Olsen dpt. 3 okt 1832 .Susanne Marthea Olsen dpt 25 Jan 1824.Alle dpt på Nes.( I følge F. S.)Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.