Gå til innhold
Arkivverket

[#31169] Nils Rolfsen, Bodal i Rakkestad/Gunhil Sofia Olsdtr Høland


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

Hei. Jeg har notert meg et gifte mellom Nils Rolfsen og Gunhil Olsdtr 29.12. 1802 i Høland. Kan noen sjekke kirkebøker (e.l.) for Høland, om Nils virkelig kom fra Bodal i Rakkestad? I så fall ønsker jeg evt navn på Gunhils foreldre også.Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg har sett på parets trolovelse 4/12 1802 (vielse 29/12) i Hølands kirkebok.Ja, han kom fra det nevnte sted (mulig Bødal ?).Pigen kom fra Kingsrud i Høland, etter det jeg kunne tyde. Hun bodde, under FT-1801, her: Lenke. Altså kun 14 år !!. Hun bodde sammen med moderen Inger Catrine Simensdtr og stedfaderen Friderich Jørgensen Elster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om ikke hukommelsen min svikter fullstendig, ble trolovelse avskaffet i 1799.Ekteskapstillysninger ble i noen år etter 1799 ført i enkelte kirkebøker og så burde også være i Høland. I motsatt fall er det første gang jeg har hørt om 'ulydighet' vedr. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei Jan Erik: Hjertlig takk. Da stemmer mine gamle opptegnelser. Men i mine notater har jeg også at hun skal være født/døpt 06/06/1784. Og dermed være i sitt 17.år ved FT i 1801, men mine notater kan da sansynlig være feil. Jeg finner henne ikke ved et kjapt søk på FS IGI. De jeg finner har andre menn. Kan du se noe under døpte/konfirmerte?Svein A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Etter FS (VRI) døpes deti Høland i aktuelt tidsrom to Gunild Sophia Olesdatter:1. Døpt 6.6.1784 foreldre Ole Kinsrud og Anne Christina Hansdtr.2. Døpt 15.11.1786 foreldre Ole Gulbrandsen og Catrine Simonsdtr.Ole Gulbrandsen og Inger Catrine Simonsdtr giftet seg 29.12.1785 i Høland.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei Odd. Kjempefint at du fant det. Ole Guldbrandsen er nok den rette på farssiden. Og dermed tyder det på at alderen i 1801 stemmer godt.Og til Jan Erik: Plassen Nils kom fra ble skrevet Bøhdal i FT 1801. Men i FT 1865 skrevet Bodahl.Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 5: OK, da er det ikke trolovelse det er tale om. Den offentlige trolovelsen var påbudt fram til 1799.Innlegg 7: Oles første kone, Anne Christine Frandsd., ble gravlagt 19/1 1795, 23 år. Hansd. i FS er feilavskrift for Fransd.Ved giftet betegnes han som enkemand Ole Gulbrandsen Kingsrud, og hun som pige Inger Catrine Simonsd. Saaprim. Caut: Sven Skarebøel og Berger Bøen. Trolovet 24. november 1785 !Ole Gulbrandsen betegnes som Ole Gulbrandsen Kingsrud ved Gunnild Sophias dåp i Løken 15/11 1786. Ved å døpe dette barnet til Gunnild Sophia, skulle vel tyde på at Gunnild Sophia den 1. er død.Innlegg 8: Jeg leste det som Bodal i kirkeboka. Bødalsnavnet tok jeg rett og slett fra FT-1801. Mulig en feilregistrering blant de mange i den digitale utgaven av FT-1801. I 1886-matrikkelen skrives det som Baadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei Jeg hadde mange av disse navnene i min database så jeg kan kanskje hjelpe litt, Har brukt bygdebøkene for Høland, Fs og digitalarkivet.Jeg har noen opplysninger om Inger Kathrine Simensdatter 1764 -på Soprim - 1812 på Kingsrud, hun var datter av Simon Paulsen Soprim og Johanne Johannesdatter de giftet seg 24 november 1751 i Høland. Inger giftet seg 29 desember 1785 m enkemann Ole Gulbrandsen Kingsrud 1757 begravet 21 mars 1787, han var sønn av Gulbrand Larsen 1725 på Klava og Anne Hansdatter på Naddum 1725-1796 på Kingsrud. Ole hadde først vært gift 02 november 1783 med Anne Sofie Frantsdatter Botner de fikk en datter Gunhild Sofie f 1784. Inger Og Gulbrand fikk også 1 datter som nevnes ovenfor Gunhild Sofie f 1786 som i 1802 giftet seg i Høland m Nils Rolfsen f 1782 i Rakkestad, døpt 07 juli 1782 i Rakkestad som sønn av Rolf Gudmundsen døpt 04 juli 1745 d 23 mai 1784 i Rakkestad gift 10 november 1774 i Rakkestad m Anne Christensdatter f 1753. (ukjent)Når det gjelder Inger så gifet hun seg 2 gang m 29 juli 1788 i Høland m Anders Olsen f 1760 på Bunes d 1793 på Kingsrud (sønn av Ole Halvorsen Kjelle og Marie Mikkelsdatter Hverven). Inger og Anders fikk 2 sønner Ole f 1789-1792 på Kingsrud og Simen f 1791 på Kingrsud -1887 på Haukebøl, gift 26 januar 1817 m Mette Kristine Olsdatter. Inger giftet seg 3, gang m Fredik Jørgensen Elster 31 mai 1794.Inger var altså datter av Simon Poulsen Soprim han giftet seg 24 november 1751 i Høland m Johanne Johannesdatter, det navnet har jeg i min database, men når jeg søker på fs så kommer det frem i dåpen 16 mars 1764 at Inger Cathrines mor het Johanne Nilsdatter?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei Inger og takk for flere opplysninger. Ditt problem? med Inger's mor skal vel være at hun her Johannesdtr. Se Lenke Dette dersom det passer at husbonden 2883 og Nicolai 2889 er brødrene til Inger. For moderen er jo 2888.Svein A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Inger Katrine Simensdatter Soprim er innført som døpt 16.03.1764 i Hemnes kirke, med faddere 'Ingeborre Scharabølle, Rangnill Bøen, Børger Bøen, Syver Skarrabøll, Jørgen Hans. Soprim.' Hennes mor Johanne Kristine Johannesdatter Krog (som også er min ane) er innført som døpt Fer.3 1730 i Høland, med foreldre Johannes Nielsen og Anne Marie Svendsdatter fra Sandem.Johannes Nielsen Krog, slik han er innført i militærrullene var sersjant i 1732 i Major Stochfledts Eidsbergske kompani av det østre Agershusiske regiment, og viet 1746 med attest fra Oberst Løitnant Rasch. Denne Johannes er innført i kirkebøkene som døpt i Trøgstad 04.03.1694, med foreldre Niels Christensen 'Korporal' som omhandles bl. a. i NST XVIII og Inger Christensdatter. Disse giftet seg i Trøgstad 24,08.1690, Inger Christensdatter var to år tidliger 'i tjeneste' hos presten der Niels Pedersen 'Brunov' og dennes ektefelle Christence Nielsdatter Hofer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.