Gå til innhold
Arkivverket

[#31174] Christen Pedersen, Øvre Eiker?


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Christen Pedersen og Siri Eriksdatter Losmoen fikk datteren Maren Regine. Maren var født 22.01.1839 og døpt 17.02.1839. Finnes det noen som har avskrift av kirkebok for denne perioden og som evnt. kan si meg hvilken gård Christen kom fra og når han evnt var født. (Har tidl. trodd at han var sønn av Peder Nilsen Qverkeie og Berte Wernersdatter, men nå har jeg blitt veldig i tvil og føler behov for en 'bekreftelse'.) Er takknemlig for alle innspill! Håpfull hilsen fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant ekteparet Peder Nilsen Qverkeie og Berthe Wernersdatter: Døper sønn Arne. LenkeSkal se om jeg finner mere av interesse.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Peder Nilsen og hustru med to barn i 1801.LenkeKirkebøkene på nettet går ikke så langt fram som til 1812 da Christen Pedersen ble født.Håper noen kan gjøre oppslag for deg i kirkebøker og bygdebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Problemet med å finne rette foreldre til Christen Pedersen, kommer vel muligens av at det samtidig på Modum er et par Peder Nilsen og Berthe Madsdatter som får en rekke barn i samme tidsrom.Har prøvd med foreldresøk på F.S. og da fant jeg det andre paret. Her heter husturen Berthe Madsdatter.Kun kirkebøker vil vel gi svaret her, tror jeg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I det digitale arkivet under Ø. Eiker finner jeg fram døpt mellom 1791 1800 følgende barn med far Peder Nilsen Qverkeie, mor Birthe W.1. Arne dpt 1792.2. Johanne dpt 117943. Hans dpt 1795 ( her er mor kalt Hansdatter)4. Johanne dpt 17985. Nils dpt 1800.Moren er Birthe Wærnersdatter ved de andre barnas dåp, så det er nok en feilskrift i 1795.Kan hende du kan se om det er oppkallinger i etterslekt etter Christen Pederersen, som tyder på at disse kan være hans søsken.Lykke til med leting i kirkebøker etter 1800.Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vielsen i kirkeboka (og klokkerboka) for Eiker 30 des. 1835 avslører at han kalles ungkarl Christen Pedersen fra Hörgeneie (altså en plass under gården Horgen). Hun kalles pige Siri Eriksdatter fra Loesöen. (Horgeneie kan i dette tilfelle være Horgenøya. Loesøya er rett ved Horgeøya. Vi snakker om øyer/ halvøyer i Drammenelva.) Det unge paret vies i Haug kirke. Han sies å være 23 år og sønn av Peder Nielsen. Hun sies å være 25 år og datter av Erik Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Iflg. kirkeboken er Christen født 10/3 1812 og døpt 22/3 1812. Far Peder Nilsen Horgenøen.Som mor har jeg notert Dorthe Wernsd, men det er nok en feilskrift for Berthe.Når Christen gifter seg i 1835 er han oppført som Horgeneie, mens ektefellen Siri Eriksd. er ført som Loesøen. Far Erik Eriksen.Fra dødsfallprotokollen har jeg at Christen Pedersen dør 6/12 1857 og etterlater enken Siri og 6 barn. Peder 22 år, Andreas 16 år, Edvard 12 år, Hans 4 år, Maren Regine 19 år og Mariane 7 år.Når Siri Eriksd. Loesmoen dør 3/6 1877 bor de 4 første fortsatt på Loesmoen, Maren Regine er i Christiania mens Mariane er gift i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ifølge VRI får Christen Pedersen og Siri Eriksdatter følgende barn på Eiker:1. Peder Christensen Født: 14 May 1836 Dåp: 19 Jun 18362. Maren Regine Christensdatter Født: 22 Jan 1839 Dåp: 17 Feb 18393. Andreas Christensen Født: 13 Mar 1842 Dåp: 24 Apr 18424. Nils Edvard Christensen Født: 01 Jun 1845 Dåp: 06 Jul 18455. Birte Marie Christensdatter Født: 19 Jan 1848 Dåp: 20 Feb 18486. Mariane Christensdatter Født: 25 Mar 1851 Dåp: 21 Apr 18517. Hans christensen Født: 01 Aug 1854 Dåp: 10 Sep 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hjertelig takk til dere begge, GUNN OG JON! Hvorfor jeg har blitt i tvil kommer av at Christen Pedersen var født (ifg. FS) i 1812 og ut fra de oppl. jeg har funnet var det forrige barnet til Peder og Birthe født 12 år tidligere og kun et av barna til Siri og Christen finner jeg oppkalt (Peder Christensen). Da har jeg gått ut fra at Birthe Wernersd. var fra Norderhov og at hennes foreldre var Werner Østensen og Ambjørg Knudsdatter. Dette har jeg 'rotet med' i flere mnd. så nå har det gått helt i surr for meg. Dessuten mangler det noen -for meg- aktuelle år på kirkebøkene i Digitalarkivet, men jeg har funnet ut at Peder og Birte giftet seg i Ø. Eiker 27.12.1792 ihvertfall og at hans mor het Johanne Pedersdatter (ifg. FT 1801). Når man 'har rotet seg bort' er det veldig fint om noen kan se på det med nye øyne, så jeg er veldig glad for deres innspill! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Irene Westen

Hei Arnt Hole! Jeg beklager! Av en eller annen grunn oppdaget jeg ikke ditt innlegg mellom Gunn og Jon - jeg ser det først nå (når jeg gjennomgår hvilke oppl. jeg har fått) Jeg vil selvfølgelig si hjertelig takk til deg! Det var kjempefint å få så mange nye opplysninger! Nå har jeg noe å jobbe videre med. Dette har virkelig vært et problem for meg så igjen tusen, tusen takk!!! Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.