Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tore Nordvik

[#31175] Skifte Nordhordland

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Marta Johannesdatter er begynt 14. januar og sluttet 20. januar 1794. Der nevnes enkemannen Johannes Johannessen, og barna Johannes J. Kaarevig, Gundvor J., gift med Nils Jonsen, Ingebor J., 28 år, og Gurie J., 25 år.Skiftet 9. oktober 1798 etter Johannes J. Eidesund nevner enken Agathe Nielsdatter, og 'deres' tre døtre: Gundvor, blind og sengeliggende, Ingebor J., og Guri J., gift med Jon Andersen Sletten i Skjold. Sønnen Johannes J. er ikke nevnt som arving, men står som formynder for søsteren Ingebor!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Nordvik

Hjarteleg takk for oppslaget!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nevner, selv om det nok er kjent, at det er datteren Ingeborg som står oppført som 'blind og sengeliggende' på Eidesund i 1801: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten så kjenner du gjerne hvilken gård disse bodde på i Os?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Nordvik

Hei HeidiNei, kva gard siktar du til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke gardsnavnet, men alle barna er jo døpt i Os, så jeg antok at de bodde der i perioden: Gunvor 03.01.1761, Jon 05.02.1763, Ingeborg 29.09.1764, Guri 09.07.1767 (dør på Rå i Fana 1847), Johannes 24.05.1771.Hvilken Nils var Gundvor gift med, forresten? Har ikke funnet henne i 1801.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johannes Johannesens første kone er omtalt som Marta Jonsdatter ved alle dåpshandlinger i Os, forresten. Jeg har ikke funnet vigselen, og kjenner heller ikke opphavet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive