Gå til innhold
Arkivverket

[#31175] Skifte Nordhordland


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Marta Johannesdatter er begynt 14. januar og sluttet 20. januar 1794. Der nevnes enkemannen Johannes Johannessen, og barna Johannes J. Kaarevig, Gundvor J., gift med Nils Jonsen, Ingebor J., 28 år, og Gurie J., 25 år.Skiftet 9. oktober 1798 etter Johannes J. Eidesund nevner enken Agathe Nielsdatter, og 'deres' tre døtre: Gundvor, blind og sengeliggende, Ingebor J., og Guri J., gift med Jon Andersen Sletten i Skjold. Sønnen Johannes J. er ikke nevnt som arving, men står som formynder for søsteren Ingebor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nevner, selv om det nok er kjent, at det er datteren Ingeborg som står oppført som 'blind og sengeliggende' på Eidesund i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg kjenner ikke gardsnavnet, men alle barna er jo døpt i Os, så jeg antok at de bodde der i perioden: Gunvor 03.01.1761, Jon 05.02.1763, Ingeborg 29.09.1764, Guri 09.07.1767 (dør på Rå i Fana 1847), Johannes 24.05.1771.Hvilken Nils var Gundvor gift med, forresten? Har ikke funnet henne i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Johannes Johannesens første kone er omtalt som Marta Jonsdatter ved alle dåpshandlinger i Os, forresten. Jeg har ikke funnet vigselen, og kjenner heller ikke opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.