Gå til innhold
Arkivverket

[#31178] Eiken bygdebok, Hægebostad


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har sett på lokalhistorie.no ang. bygdebøker. Ser at det ikke har skjedd noe siden 2002 ang. utgivelse av Eiken bygdebok.Så jeg lurer på om noen har kjennskap til hvordan det går med arbeidet med bygdebok. Og om bygdeboka snart blir utgitt. For jeg har ventet på den i flere år.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er nevnt på et eller annet av Agder-temaene at det er under arbeid en bygdebok for Eiken med henvisning til forfatter. Knut Fjogstad tror jeg hadde henvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg har prøvd å finne henvisningen til Eiken bygdebok under søk på Eiken bygdebok og på Knut Fjogstad under generelt og Vest-Agder.Kan noen hjelpe meg med å finne innlegget/henvisningen?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Kristensen

Nei, den gamle bygdeboka for Eiken og Hægebostad er ikke mye dyptgripende angående de som falt utenom slektsgarden. Men det var vel vanlig da den gamle bygdeboka ble skrevet. Synes alle kommuner nå burde ta alle i akt - også de som falt utenom heimegarden. Etter mitt syn er alle bygdebøker føre 1980 - ikke verdt vannet...Det er kun odelsgutten som nevnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Via denne kan sikkert status og en ytterligere henvisning fåes: Eiken Sogelag Tlf: 38349927 - 38348376.Til siste innlegg:Ånen Lauen skrev vel med helt egne midler Hægebostad Bygdebok som utkom i 1975. Han gjorde et glimrende arbeid med det som var til rådighet. Det er noe feil å påstå at andre enn ikke selve hovedrekken på gårdene er tatt med i bla. øvrige bygdebøker f.eks. på Agder. Se gjennom de som finnes.Når det gjelder den kommende Eiken bygdebok tror man den KAN være vanskelig å skrive grunnet mange 'kortvarige bosettinger' av ikke bygdefolk m.m.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Kristensen

Ei bygdebok skal jo ikke være ren ættesoge, den skal også ta med seg spesielle trekk; som garder med stor gjennomtrekk av eiere. Mange gamle bygdebøker stoppet opp da den gamle ætta døde ut eller flyttet (ref. Lista av A. Berge). Etter mitt syn er Sirdalsbøkene til P. Seland noe av det beste som hittil er skrevet på Agder. Her har mange mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk til Knut Fjogstad for opplysning om telefonnumre.En orientering ang. Eiken bygdebok.Min mor ringte for meg pga. min sterke hørselshemning til Eiken sogelag. Der sa de at bygdeboka er fortsatt i arbeid og i rute. Og at de trodde det ville ta enda et år før bygdeboka kommer ut.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Jeg fikk hjelp av noen til å ringe kultur i Hægebostad kommune. Og fikk opplyst at det ble forventet at bygdeboken utkom november i år. Men det kunne ikke garanteres 100%. Har søkt på nettet nylig på hjemmesiden til kommunen, lokalhistorie.no og flere aviser. Men ingen resultat.Så mitt spm. er om noen av dere vet hvordan det ligger an?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Sigbjørn S., takk for innlegg!Fint å vite at det forventes trykket like over nyttår. Da er det bare å vente noen måneder, forhåpentligvis få måneder etter å ha ventet i flere år.'Tålmodighet lønner seg'mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Det står om bygdebøkene i Farsunds Avis i dag: http://www.farsunds-avis.no/nyhet.asp?id=20942Første bind av «Eiken gards- og ættesoge» tar for seg de 13 første gardene i Eiken sogn, det vil si fra Hægebostad sogn mot Audnedal og Åseral kommuner. Dette gjelder gårdene Eftefjell, Neset, Eiknes, Vik austre, Grostøl, Blåka, Gletne, Vasland, Nerstøl, Stulien, Kvåle, Verdal og Tilhaugen (Telhaug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Per T., mange takk for ditt innlegg med link til artikkel/reportasje ang. bygdeboka i Farsunds Avis. Det var interessant å lese. Leser at flere fra USA har bestilt den bygdeboka allerede. Kvåle er en av de gårdene som er aktuelle for meg. Så jeg får undersøke mulighetene for bestilling.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg bestilte sogaen/bygdeboka hos lederen av sogelaget pr. sms på nyåret 2007, men har ikke hørt/sett noe. Jeg har dermed søkt på/i internett, bl.a. Farsunds Avis, og ser ingenting nytt etter desember 2006. Er det noen som vet hva som skjer?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei Kristin!Under tema 53190 opplyste nylig Harald Søren Storaker at de to første bind av Eiken bygdebøker er ventet utgitt ved nyttårstider.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Nils A. Braathen!Mange takk for ditt raske svar/innlegg! Ser frem til den dagen bygdeboka kommer. Skal se på 53190mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Mange takk til Jan H.T for innlegg med lenke ang. info om når 1. bind kommer. Det har jeg lenge sett frem til. Jeg sender sms til en som står bak utgivelsen for å bestille.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.