Gå til innhold
Arkivverket

[#31185] Gudmund T. bruker av Austvatn i Nord Odal i 1601


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I Nord Odal bygdebok V, side 109, så står det at Gudmund T. Austvatn først var gift med Berte Askildsdatter fra Skjeppstad, sa deretter med Kirsti Iversdatter Ner-Fjell rundt 1615. Som barn i første ekteskap står bl.a. Amund født rundt 1604. På side 110 står det at samme Amund gift med Berte Askidsdatter Skjeppestad.....Vet noen om det er feil i boken, eller om Amunds kone og mor het det samme og var fra samme gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Det var nok bare en Berte Askildsdatter, men denne saken er litt kompleks, og krever mer enn et ja eller nei til svar.Det var vel ordlyden i et skifte på Skjeppestad som forårsaket at det ble tatt inn en retting i bygdebøkene for Nord-Odal. Ordlyden i skiftet er at Berte var gift med Gudmund Austvatn. Men også originalkilder kan inneholde feil, og i dette tilfellet er det nok relevant å spørre seg om det kan være skriveren som har forvekslet to personer, slik at det har blitt feil i originalkilden.Jeg har konkludert med at det er tilfelle, men jeg vil svært gjerne at flere setter seg inn i materialet som er grunnlaget for min konklusjon, for den bygger på vurderinger av diverse andre opplysninger.Det ene momentet som er viktig, er Berte Askildsdatters alder. Hun står ikke oppført med noe fødselsår i bygdeboka, men blant annet på grunn av det nevnte skiftet er det relativt god kjennskap til hennes slekt, og ved å undersøke alder på hennes søsken og deres etterkommere må en også kunne få en formening om ca når Berte er født. Jeg mener at Berte må være yngre enn alle Gudmund Austvatns barn, eller til nød ca jevngammel med den yngste sønnen.Er det noen som kommer til et annet resultat her?Dernest er det er viktig moment hvem som var siste kona til Gudmund Austvatn. Kirsti Iversdatter nevnes som hans enke ved minst en anledning (1655), og spørsmålet blir så hvor lenge de hadde vært gift. I den anledning bør man lese det som står i bygdebøkene vedrørende saken om den store grensetvisten mellom Os og Nordset i Sør-Odal i 1672. Her gis det sentrale opplysninger om Kirsti og Gudmund og deres særkullsbarn, for de to kvinnene som vitnet var henholdsvis Kirstis datter fra hennes 1.ekteskap på Trauten, og Gudmunds datter fra hans 1.ekteskap. Selv om det ikke står med rene ord, er det min oppfatning at de opplysningene som gis her, innebærer at Gudmund Austvatn må ha vært gift med sin siste kone i mange år, trolig omtrent fra den tiden Berte Askildsdatter ble født, eller i hvert fall fra hun var barn/tenåring. Og jeg bør vel legge til at Kirsti Iversdatter var tanten til Berte Askildsdatter, det er vel også et viktig moment å trekke inn når en skal vurdere Bertes alder.Men jeg vil gjerne høre om andre har andre meninger om dette!Når det gjelder den, eller eventuelt de konene som er mor til Gudmund Austvatns barn, er vel det et annet spørsmål, som sikkert også kan kreve en god del jobb om man skal finne en riktig løsning. Jeg tror helst at Gudmund har vært gift 2 ganger før han ble gift med Kirsti, men dette er litt på hypotesestadiet foreløpig, så jeg velger å ikke si noe mer om det i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Ole, jeg skal sette meg ned med Odalsbøkene mine og studere videre. Jeg har aldri klart å få tak i gamle bind II og III, men har kjøpt de nye - så nå mangler jeg bare området fra Glomås til Jerstad - altså gårdene Glomsås, Nordset, Herrud og Jerstad. Skal ta for meg Os senere i dag. Takk igjen - dette er min direkte slekt og veldig spennende - må få det så korrekt som mulig. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Gudmund Austvatn samlet seg mange gårdparter (via arv, ekteskap og pant), fikk plassert ut sønnene sine på mange større og mindre garder og rydningsplasser i Odalen, og har nok en svært stor etterslekt i dag. Selv har jeg minst fire linjer tilbake til ham, hvis jeg ikke husker helt feil. I kveld skal jeg litt på hva jeg har notert meg om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

... så svarer jeg på ett av mine egne spørsmål.Om godset i Berger - 7 1/2 lispund x 2 i 1615. Dette må ha kommet med Iversdøtrene som Gudmund Austvatn og Askil Skjeppestad var gift med.Iflg. Stangeboka II s. 301 holdt arvingene etter brødrene Iver Torgersen Stormoen og Ulf Trogersen Fjell nytt skifte i 1595, etter at begge brødrene var døde. De skiftet 'Stenberg-godset', og der havnet bl.a. 4 1/2 lispund i 'Berge i Solør' hos Iver Torgersens arvinger. Men hvordan 4 1/2 lispund i 1595 hadde blitt til 15 lispund i 1615, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for detaljert informasjon og vettuge spørmålstegn,Frank H. Videre - for at du tok deg tid til å skrive det inn på begge innleggenene. Jeg har notert alt du har skrevet om de forskjellige personene, samt dine tanker rundt det hele. Imponert over din kunnskap og din evne til å 'holde tunga rett i munnen' med all denne informasjonen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.