Gå til innhold
Arkivverket

[#31186] Trondenes, Troms: Lars Larsen (1692-1758), boende på Steinsland. Foreldre?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg leter etter foreldrene til Lars Larsen (1692-1758), som ble gift i 1720 med Ingeborg Olsdtr. (1694-1776). Han overtok Søndre Steinsland i 1720, men det er uvisst hvor Lars kom fra. I 1754 avsto Lars hele bruket til sønnen Lars med kår på gården.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

1. År 1701 er Laurs Jonsen, 55 år gl., bonde af fattig tilstand på For i Trondenes med sønnene Joen Laursen, 12 år og Laurs Laursen, 6 år.2. År 1701 er Laurs Pedersen, 38 år gl., husmann på Gansås, med sønnene Joen Laursen, 7 år og Laurs Laursen, 4 år.En af disse to, kunne måske tænkes at være den senere Lars Larsen Steinsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Simon. Jeg har i mine notater, som ikke er dokumenterte, at kona Ingeborg Olsdtr. var datter at Ole Paulsen (1648-1705) fra Haukebø og Karin Henningsdtr. fra Gansås.Lars var en alminnelig velstående fiskerbonde og var en av de få leilendingene på den tida som ved sin død ikke skyldte en eneste skilling til Bergen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Glemte vel å sluttføre innlegget. Det vil vel ikke være særlig lett å finne ut hvem av disse to som er faren. Det er lengst avstand i tid (5 år) til sistnevnte, men det var jo ikke uvanlig i folketellinger fra denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.