Gå til innhold
Arkivverket

[#31188] Johannes Monsen Marøen f. 13. mai 1817 i Manger. Hvor bosatte han seg?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har hatt inne dette temaet før: LenkeJeg prøver å finne ut hvor desse bosatte seg:Johannes Monsen Marøen f. 13.05.1817Ole Monsen Marøen f. 03.02.1819Marte Monsdtr.Marøen f. 04.01.1821Matines!! Monsen/dtr.Marøen f. 12.10.1822Anders Monsen Marøen f. 09.10.1824Marthines Monsen Marøen f. 19.07.1827De ble født på Marøy i Manger, men jeg vet ikke noe om hvor de bosatte seg senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis dette er den Johannes som jeg leter etter, er kanskje kona hans den 'Kristi Syltøy' som jeg har hørt en del om. Vet ikke riktig hvor navnet Syltøy kommer fra i denne forbindelse, men ofte fikk man slike navn for å kunne vite hvem som var hvem når flere het det samme. Jeg vet at det ofte var en kone på besøk hos min oldemor som het Kristi, i så fall var denne Kristi kanskje tanten hennes (konen til onkelen hennes)?Håper at noen kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Terje.Syltøy er så vidt jeg vet er sted i Fjell kommune, og det ligger på sør-Sotra.Denne Kristi oppgir Manger som fødested, og det er jo et godt stykke unna, men hun kan selvfølgelig ha en form for tilknytning til Syltøy allikevel.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Man sier at det første man blir blind på er øynene og derfor har lagt meg på minne at jeg hadde funnet denne tidligere: LenkeDenne Johannes som Marit har funnet på Marøy var den jeg lette etter. Så spørs det om det er mulig å finne noe om de andre søskene til Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Og dette kanskje Anders? LenkeKan noen hjelpe meg videre i vei med å bekrefte eller avkrefte noe av dette. Hvis dette er Anders, kor kan han ha bosatt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mye av dette kan du sjekke selv Terje gjennom kirkebøkene for Manger som ligger her på Digitalarkivet.Ved å søke i databasen for vigde i Manger 1759-1880 etter fedre beg. på Mons (Johannessen) og gård Marøen får du opp tre alternativer.To med brudgom Johannes Monsen(hvorav den ene er den du har fått før og et tilslag på Ole...Lenke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under døde i Manger finner jeg dette:1. Martinus Monsen Marøen død 12.09.1824 2årgammel.2.Martinius Monsen Marøen d.18.05.1834 7 år gammel.Det er kanskje de samme som du henviser til i innlegg nr.1, født 1822 og 1827.Der er også en gårdbruker Ole Monsen Marøen som dør under kullseiling 11.06.1877.Han skal være født 1817, altså 2år før din Ole Monsen. Forøvrig dør Mons Johannessen Marøen 30.03.1861, 73 år gammel.Gidske Olsdatter døde samme sted 10.03.1861, 76 år gammel. En dødsmelding/skifte etter disse vil fortelle hvem av barna som var i live, og eventuelt hvor de oppholdt seg i 1861. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er riktig at der finnes en øy vest for Sotra som heter Syltøy. Det er mulig at denne Kristi hadde en tilknytning til Sotra eller evn. Sylta på Radøy. Jeg har hørt at vi visstnok hadde slekt på Solsvik eller Landro på Sotra uten at jeg har klart å finne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er dåpen til den andre Lenke håper at denne lenken fungerer. Finner ikke familien igjen i Bergen i FT for 1865. Kan de ha reist til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at det er noen av dere som er langt dyktigere enn meg å søke.Kan det være mulig å finne brødrene Petter Mondrad og Anders Marius Monsen i 1900 tellingen. Jeg har søkt uten å lykkes, men er det likevel muligheter å finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg søkte på 1875, men fant dem ikke der. Det er mulig at jeg søkte med feilt etternavn? De kalte jo seg for Monsen før, så siden tok de etternavnet Andersen etter sin far. Noen ser mer enn andre og klarer å finne frem der andre ikke finner noe. Håper at det lar seg gjør å finne dem også i 1900 tellingen eller evn i utvandringsprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da er det foreløbige resultatet av dette:Johannes Monsen Marøen f. 13.05.1817. Bosatt på Berget på MarøyOle Monsen Marøen f. 03.02.1819 Bosatt på Berget på Marøy Marte Monsdtr.Marøen f. 04.01.1821Matines!! Monsen/dtr.Marøen f. 12.10.1822 døde som litenAnders Monsen Marøen f. 09.10.1824 bodde frem til 1859 i Bergen. Hadde to sønner: Anders Marius og Petter Mondrad Andersen.Marthines Monsen Marøen f. 19.07.1827 døde som litenEr det mulig å finne neste generasjon på Marøy? og hvor det ble av:Marte Monsdtr.Marøen f. 04.01.1821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her har jeg funnet barna til Ole Monsen og Martha Rasmusdtr. Marøen:Mons f. 24. des. 1855Berthe Chatrine f. 29. juni 1857Rasmus f. 15. april 1859Ragnhilde f. 12. juli 1860Anders f. 9. jan. 1863Christi f. 19. okt. 1867Olai Martin f. 19. aug. 1870Jeg antar at det må være fra denne familien den mye omtalte Rasmus Marøy og Christi (Sylta/Syltøy) kom fra. Kanskje det er mulig å finne dem igjen i 1900 tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kommer seg. Jeg har også funnet barna til Kristi og Rasmus Sylte:Ole Andreas f. 4. mai 1894Petra Soffie f. 26. jan 1896Petra Sofie f. 19. april 1897Berte Ragnhilde f. 4. juli 1898Johannse Martin f. 10. mai 1900Steffine Helene f. 11. mars 1903Er det noen som har mer informasjon om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.