Gå til innhold
Arkivverket

[#31199] Ole Iversen, født i Vefsn


Gjest Kitty Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kitty Olsen

Jeg søker etter foreldrene til Ole Iversen. Han var født ca 1773 i Vefsn, senere bodde han på Bærøya i Tjøtta. Hans foreldre var Iver Olsen og Anne Pedersdatter. Ved folketellinga i 1801 bodde de i Ytre Langmoen. Er det noen som kjenner til hvem som var deres foreldre og hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Iver Olsen og Ane Persdatter i Folketellingen 1801 for Vefsn Langmoe Yttre ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11824&gardpostnr=123&personpostnr=2259&merk=2259#ovre>Lenke ) har da oppgitt alder hhv 72 og 70 år (dvs født ca 1729 og ca 1731), han i 1. ekteskap hun i 2. De har ”hold og kaar af gaarden” som kan bety at husbonden Niels Iversen 28 år kan være deres sønn. Hvis hans alder er rett, vil han også være født ca 1773. Spørsmålet da er: Er Ole Iversens fødselsdata kontrollert mot kirkebok?I Folketellingen 1769 for Vefsn under Langmoen Ytre finner jeg enke Ane Pedersdatter 38 og tre barn ( Lenke ). Barnas far hette Niels og ovennevnte sønn Niels er vel oppkalt etter ham. De to eldste barna er så gamle at de trolig ikke er Anes, men bare Niels sine fra et mulig tidligere ekteskap.Jeg finner ingen passende Iver Olsen i FT1769; det fins to, men begge ser ut til å være gift. Om Iver ikke er innflytter, kan han ha oppholdt seg utenfor Vefsn i 1769.Jeg håper dette kan være til hjelp for deg. Hvis du ikke får tilstrekkelig respons her i Brukarforumet, forslår jeg at du tar forespørselen din til Vefsn slekthistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Takk for svarene begge to og for tipset ditt Rolf om ettelysningssiden til Vefsn historielag. Dette var nytt for meg. Jeg får prøve å finne et svar der.mvh Kitty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.