Gå til innhold
Arkivverket

[#31211] Johan Johansen Niska (ca 1830,Finland) og Caroline eller Maria Carolina?


Gjest Lena Suhr Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Suhr Svendsen

Jeg forsøker å finne ut hvem Johan J. Niska giftet seg og fikk barn med. Jeg har to kandidater, nemlig Maria Carolina Fredriksdatter og Caroline Fredriksdatter Suhr - begge født i 1829 i Alta. Ifølge kirkebøker reg. på internett har jeg funnet dette:Han fikk sønnen Frederik Vilhelm 31.12.1853 med Caroline Fredriksdatter. Blant fadderne finnes Caroline F.Suhr søster og hennes mann.Han fikk datteren Eva Marie Lovise 30.08.1858 med Marie Caroline Fredriksd. Her nevnes Otto Fredrik Suhr med kone blant fadderne.Til slutt har han fått datteren Juliane (d.1863) med Karoline Fredrikke Suhr. Blant fadderne er samme søster med mann som til Fredrik Vilhelm.I FT 1865 og 1875 heter kona Maria Carolina. I FT 1900 er hun enke og heter Karoline Niska.Jeg har også fått fra en kilde at han var gift med Maria Caroline Fredriksdatter (far Fredrik Pedersen) som er den ene kanditaten, men hvis det er rett hvorfor blir navnet Suhr nevnt i forbindelse med Julianes dåp?Nå står jeg fast på dette og er takknemlig om noen kan hjelpe meg med å finne løsningen.Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Lena!Vet ikke om du har sett disse men..I denne lenken når første barn blir født er nok ikke Johan Caroline gift.Hvis du ser under feltet uekte så er det Caroline som har oppgitt Johan som far til barnet.Og det kan se ut som hun har et barn til med en annen?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeHer er Caroline med søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det ser ut til å være en familie som bruker fornavn ganske hipp som happ. Caroline døpt i Alta 1829, datter av Fredrik Suhr kalles Caroline Fredriksdtr. ved fødselen til Sophia Hansine (far Jacob Brox) og ved fødselen til Fredrik Wilhelm (far Johan Niska)Karoline kalles også Karoline Fredrikke Suhr, men det må være feil for Fredriksdtr. Suhr. I FT1865i 1875 kalles barna Fredrik Wilhelm/Vilhelm og Eva Maria/Marie Lovise. Hvorfor Karoline plutselig kalles Marie Karoline, se det er det ingen som vet.Men konklusjonen er nok at Johan Johansen Niska ble gift med Caroline Fredriksdtr. Suhr, begge fra Alta.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Først til Hege: Når det gjelder at søsteren er blant fadderne tok jeg ikke med navnet fordi jeg ikke mente det var relevant, men hun heter Maren (også kalt Marie) og var gift med Isak Eriks. Syvaniemi. Når det gjelder Otto Fredrik er nok 'Otto' feil fordi det ikke finnes noen så vidt jeg vet som het det. Det fantes forøvrig en Niels Fredrik Suhr i Hammerfest som var Carolines bror, kanskje er det han som var fadder - iallfall en slektning av Caroline Suhr.Til Åse Jeg tok ikke med Sophie Hansena her fordi Johan ikke var hennes far, men jeg tror at Caroline Suhr var hennes mor. Jeg har lenge trodd at det var Caroline Suhr som var gift med Johan J. Niska inntill nylig hvor jeg fikk vite at det skal stå i kirkeboka at han giftet seg med Marie Caroline, datter av Fredrik Pedersen. Spørsmålet er hvor det står feil. Jeg skulle gjerne ha konkludert med det samme som deg, men kan ikke gjøre det før jeg får en eller annen bekreftelse på at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

I kirkeboka for Hammerfest prgj 1843-1856 står det : 1854. 26. des. Johan Johansen Niska gifter seg med Marie Caroline Fredriksdatter. Far Fredrik Pedersen. Håper dette kan være til hjelp. Mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei Evy. Det er nettop den opplysningen som 'krasjer' med de andre opplysningene jeg har! Spørsmålet mitt er om dette er korrekt, og om alle de andre faktorene som tilsier at det er Karoline Fredriksdatter Suhr som er feil eller tilfeldig. Jeg har også stilt meg spørsmålet om han kan ha vært gift med begge, men har ikke klart å finne ut om han var gift to ganger og heller ikke når Marie Caroline og Caroline døde. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Lena. Jeg har jo hatt innlegg tidligere om samme tema i et annet forum. Som utenforstående må jeg vel si at jeg synes problemstillingen er snudd litt på hodet (synes som du gjerne vil tro at det var Karoline Suhr som var gift med Johan Niska).Mitt synspunkt er at det må være vielsen som er den opplysningen en må legge mest vekt på. Der står det klart og tydelig at Johan Johansen Niska giftet seg med Marie Karoline Fredriksdatter, datter av Fredrik Pedersen.At kona het Marie Karoline bekreftes av FT1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2001&kenr=000&bnr=0133&lnr=00>Lenke Og av FT1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Problemstillingen er selvfølgelig snudd på hodet i forhold til ditt tidligere innlegg fordi det da gjaldt Marie Caroline mens jeg forsøker å finne ut hvor det ble av Caroline. Mange ting har tydet på at dette kunne være henne og jeg har ofte vært bort i at navnene skrives forskjellig. Jeg har forstått at du mener at dette må være Marie Caroline, men håper at du forstår at jeg med denne etterlysningen ønsket å få en avklaring før jeg avskriver Caroline (det er absolutt ikke det at jeg ønsker å tro at det var henne og hadde også tatt med din opplysning i innlegget.)Din opplysning om konfirmasjonen til Marie Caroline hadde jeg ikke så den var til stor hjelp fordi jeg har også kommet fram til at dersom dette ikke er henne så har hun sansynligvis ikke vokst opp. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei igjen Lena. Ja, dette er jo en litt pussig sak og nokså vanskelig å si noe med sikkerhet når opplysningene er så motstridende.På den tiden dette er snakk om, vil jeg tro at prestene (eller kanskje av og til noen andre, f.eks. klokkeren) først førte en kladd, hvorpå presten ved anledning førte dette inn i kirkeboken. Kan det tenkes at det her har vært en feiltolkning ved innførselen, slik at presten har lest Karoline Fredriksdtr som Karoline Fredrikke Suhr. Forskjellen er faktisk ikke veldig stor, så med en litt dårlig håndskrift, så skulle en slik feiltolkning absolutt være mulig.Jeg ser at det finnes klokkerbøker for Hammerfest for 1862, det kunne være en god ide å sjekke hva som står der. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei igjen. Ja jeg må nok på bibioteket en tur. Ville prøve meg her først fordi jeg synes det er utrolig vanskelig å finne fram, og enda vanskeligere å tyde hva det står på orginalen.. Har ikke vært å kikket på mikrofilmene siden i fjor sommer og da var det noen som hadde rotet med boksene, slik at en måtte lete en del før en fant riktig filmrull. Nå har jeg iallfall noen datoer å gå ut i fra og det gjør det litt enklere. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.