Gå til innhold
Arkivverket

[#31212] Jørgine 'Gina' Sjølien, f.1886, Løten, av reisende(?)


Gjest Espen Skjærbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Skjærbakken

Hei!Jeg har fått en e-post av en bekjent, som lurer på om det er mulig å finne ut noe mer om bestemora til en kollega av seg.Jeg har lett i FT 1900, men fant ikke noe der heller, med Gina/Gine og Løiten. Hun er ikke på Sjølien heller.'Hun het Jørgine 'Gina' Sjølien født omlag 1886 på Sjølien av en omreisende sigøyner- eller taterkvinne som døde i barsel. Jørgine ble adoptert av Johan Jensen og Berthe Gudbrandsdatter Slagsveen. Jørgine 'tater-gina' rømte omlag 1901 til Oslo, bare 15 år gammel. Fikk seg jobb som tjenestejente, fikk kokkeutdanning og serverte kong Oscar 2. på Stortorget Gjestgiveri omlag 1903, men besvarte ikke hans tilnærmelser. Hun var en vakker men myndig og bestemt ung kvinne med sort hår og sydlansk utseende. Hun dro til sjøs som kokk, og traff en yngre sjømann som het Ingvald Ingvalsen fra Nord- Norge. Da rottene forlot skipet i en havn forlot hun skipet, og Invaldsen mønstret av sammen med henne. Skipet forliste kort tid etter. De to flyttet sammen. Ingvald var en ivrig fagforeningsmann og gikk flere mil for å komme seg på jobb ved Oslo Havn. Datteren Borghild Ingvaldsen ble født i 1916. De bodde på Langhus ved Ski, og moren ble kalt Tater-Gina. Borghild ville aldri snakke om sin bakgrunn, noe Jørgine gjerne gjorde.Vi finner ikke Ginas (Jørgines) navn i Løtenboka, og hun er visst heller ikke nevnt i kirkebøkene i Løten og Oslo. Kunne det være at hun ble behandlet som et slags tyende på Sjølien, og at da hun rømte til Oslo ville de ikke vite noe av henne. Det hele var skambelagt? Hvordan er det mulig bare å forsvinne ut av historien uten å ha blitt nevnt noe sted. Gina (Jørgine) døde i 1972, 86 år gammel. Jørgine besøkte Martin og Oline på Sjølien.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Det har jeg ikke, dessverre. Det virker som om det meste av fakta har blitt borte, så det mest er familiemyter som har overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Jeg ser i FT 1900 at Johan og Berte Sjölien har en adoptivsönn som heter Martin f. 1880. Kan det väre slik at Jöegine (Gina) allerede har flyttet ut, og tatt seg huspost et annet sted? Det var jo ikke uvanlig at de fikk ut etter konfirmasjonen. Kan hun ga byttet etternavn da hun flyttet fra Sjölien?mvh, Åse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Jeg lette gjennom FT1900 med kombinasjonen 'inneholder' Gine/Gina, og fødested Løten. At hun brukte et annet etternavn er nok sannsynlig, muligens et farsnavn, som jo er ukjent. Om hun er 'flyttet' ut for å jobbe, eller 'rømt' til Kristiania vet jeg ikke. Jeg husker ikke om det var straffbart å gå fra tjenesten rundt 1900, i såfall kunne hun jo ha interesse av å bruke et annet navn og fødested også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

'Hun er visst heller ikke nevnt i kirkebøkene for Løten og Oslo'. Jeg vet ikke hvem utsagnet stammer fra,men disse kildene bør klart sjekkes (igjen?)- fødsel/dåp/konfirmasjon i Løten + Folkeregisteret i Ski(?). Sistnevnte kilde burde gi sikkert fødselsår og sted. En Gine Sæter f.1886 i Romedal - ugift i tjenste - finnes i Løten i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Det ble døpt ei Jørgine i Haug Kirke den 25 Mars 1888, født 19 Jan. 1888.Foreldre er oppgitt som blikkenslager Julius Fredriksen og hustru Kristine Olava Johanesen, bosted er Skotselv i nærheten av Drammen. Dette paret er av reisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Jeg finner i FT 1900 over Kvikne HE, en Jörgine Jensdatter som er bortsatt av fattigvården som fosterbarn hos Berit Skjulshus. Hun er visstnok födt i 1887,så om det er 'din' Jörgine ble hun kanskje konfirmert der. Det bör vel stå i kirkeboka derfra? Vet du med sikkerhet at hun ble adoptert? Om hennes mor döde i barsel, kanskje de aldri fikk noe navn på barnefaren, og hun fikk deres etternavn.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.