Gå til innhold
Arkivverket

[#31213] Aust-Agder /Telemark fylke


Gjest Sanny Vist Aanes
 Del

Recommended Posts

Gjest Sanny Vist Aanes

Mine tippoldeforeldre kom fra Aust-Agder, han het Thor Johnsen f. 1850 og hun Marie Olsdatter Rød f.4/7-1852. Hvis jeg har funnet rette foreldre på henne er far Ole Pedersen og Aase Marie Berntsdtr, iflg fam. search. De skulle hviss bo på Rød gård i Gjerrestad. Er det noe bygdebok som omtaler disse? Thor Johnsen flyttet til Kragerø i 1877 (iflg utflyttete fra Egeland Verk). Kan rette foreldre på han være John Thomassen og Kirsten Thorsdtr.? (fam. search). Er det mulig å få noen dødsdato på disse, og hvor de er begravet, hvilken kirkegård? Kan noen hjelpe? Mvh Sanny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre foreløpig ingen konkrete opplysninger, men siden utflyttingen til Kragerø i 1877 skjedde fra Egelands Verk, må en jo anta at Thor Johnsen arbeidet der. Rød trenger da ikke være gården Rød/Røed i Gjerstad, men Rød/Rødshammeren i Søndeled (der jernverket hadde hammersmie). Selve jernverket ligger stort sett i Gjerstad, men på grensa til Søndeled. Vet du noe mer om din tippoldefars yrke? Navnene på barna kan jo også være et bra spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her er vel Thor som enkemann i Kragerø i 1900. Yrke: Former (altså tilknyttet masovnen). Fødested: Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg da noe på s. 512-513 i SØNDELED SLEKTSHISTORIE, bind V (1979): 'Bernt Halvorsens slekt' på Vestre Rød i Søndeled.1. Bernt Halvorsøn, ansatt ved Ulefos Verk i Holla, senere ved Herre i Bamble, g. 5.12.1812 med Maria Olsdatter, f. 1786, d. i Søndeled 11.6.1879.2. Åse Maria Berntsdatter, f. i Bamble 2.11.1818, d. i Øylandsdalen 2.12.1901, g.med jernverksarbeider Ole Pedersøn, f. i Bamble, 50 år gammel i 1865, muligens d. 5.5.1896. 'Olas-Marja' var kjent som en munnrapp og drivende kone. Dattersønnen Ole Øylandsdal har fortalt at da hun en gang i sine unge år skulle besøke slektninger i Herre, gikk hun dit til fots med et barn på armen. Underveis lærte hun av ei fantekjerring hvordan hun skulle gjøre barnet fast på ryggen, og da gikk det lettere.(Åse Marias eldste bror, Halvor Berntsøn, døpt i Holla 13.9.1813 var hammermester ved Rødshammeren i Søndeled - kjøpte i 1850 en eiendom i Øylandsdalen, men reiste i 1883 til Amerika. Da han ble døpt, var baron Løvenskjold en av fadderne.(3. Marie Olsdatter, f. 10.6.1852, g. 5.10.1872 med Tor Jonssøn, Verket, 22 år i 1872, sønn til Jon Torssøn Verket. Bosatt i Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanny Vist Aanes

Takk til Oddbjørn for så raskt svar.Thor og Marie flyttet til Kragerø med med 5 barn:John Martin f.1873 (min oldefar),Kirsten f.1875,Ole Andreas f.1877,Aase Marie f.1880 og Anna f.1883. Skal prøve å få låne Søndeled Slekthistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette har jeg funnet i kirkeboka for Kragerø:f.16.juli 1885,døpt 27.sept.1985 Bernt foreldre:jernstøber Thor Johnsen,f.1850 og hustru Marie Olsen,f.1852,bosted Øen.Kragerø (Kragerø klok.7,fødte 1881-1927)død 17.mars 1897,begr.25.mars 1897 kone Marie Johnsen.former Thor Johnsens kone. født 10/6 1852 i Søndeled,bosted Øen,Kragerø,dødsårsak:hjertefeil. (Kragerø klok.8,døde 1881-1914.Jeg kan ikke finne Thor Johnsen død fram til 1914.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.