Gå til innhold
Arkivverket

[#31214] John Collett Bredesen - Jørgen von Cappelen Omsted


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Virksomheten til John Collett Bredesen, 1807 - 1880 har jo hatt en god innvirkning på den norske nasjonallitteraturen - et glitrende eksempel på tidlig markedsliberalistisk kulturpolitikk.Kjenner noen til bakgrunnen til John C. B. ?Og bakgrunnen til en av de andre involverte, Jørgen von Cappelen Omsted, 1811 - 1864.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Kan dette være de to nevnte herrer, eller nær slekt ??John Bredsen 1807-1880 født på Breen i Brandval,verkseier. Drev Hvam i Nes,Romerike 1830-42,1842-65 eier av Odals verk i Sør Odal, stortingsmann fra Hedemark 1848 og 1851. Spilte en fremtredene rolle i 1850 årene som skogspekulant,hjulpet av den lette adgang til pantelån i Kongeriket Norges Hypothekbank og var i denne tid opplandsbygdens mektiske mann. I 1865 gikk han konkurs,gjelden var over 600 000 spesidaler.Jørgen von Cappelen Omsted 1781 - 1848 (her stemmer ikke årstallene!)OMSTED, norsk slekt som føres tilbake til Henrik Johansen Omsted,rådmann i Tønsberg omkr. 1650. Den nålevende slekt stammer fra hans sønnesønns sønn Jørgen von Cappelen Omsted 1781-1848 grosserer i Drammen senere undertollbetjent i Lyngør.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rita, det er faren med samme navn du nevner (Jørgen von Cappelen Omsted). Moren het Marthe Kirstine Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jørgen von Cappelen d.y. (1811-1864) var først gift (26.12.1835 i Grue, Hedmark) med Olivia Caroline Andrea Arntsen (1810-1851). Jeg har registrert 3 barn, alle født i Grue, Solør: 1) Arne Jørgen Arntsen f.1836 2) Berthine Christine f.1839 og 3) Olivius Andreas f.1851. Trolig døde første kona i forbindelse med denne siste fødselen. Jørgen Omsted giftet seg igjen (trolig i 1852) med Thebora Ulrikke Karine Rynning (1828-1916). Henne finner du i Nedre Voldgt. i Christiania i 1865 og i Holbergsgt. i hhv. 1875 og 1900.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hva dere vet !!!!Da kjenner vel noen også bakgrunnen til Dorothea Marie Petronella Blix, 1806 - 1842, mulig mor til Thebora Ulrikke Karine Rynning ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Therbora Ursille Karine Rynning ( som Omsted's andre kone het iflg. ham selv om jeg ikke har skrevet fullstendig feil eller Lassen som var redaktør har slurvet noe forferdelig (det siste neppe) ) skal ha blitt viet til Omsted 08.04.1855 (se tidligere oppgitte kilde).Samme kilde oppgir nevnte Dorothea Marie Petronelle Blix og prosten Ole Gaarder Rynning som hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Var Ole Gaarder Rynnings to koner, Dorothea Marie Petronelle og Julie Fredrike, kanskje søstre, begge døtre av Andreas Blix og Thebora Margrethe Gill, jfr FT 1801 ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Petronelle Dorothea Marie, som hun er døpt, født 05.08.1806 og døpt i Oslo menighet 15.08.1806 er helt riktig datter av Andreas Juell Blix og Terbora Margrethe Gill.Julie Frederike av samme foreldre er født 05.05.1815 og døpt i Tukthusmenigheten i Christiania 03.09.1815.(Hjemmedøpt 28.05.1815)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dorothea Marie Petronelle Blix (1806-1842) er datter av Therbora (!) Margrethe Jonasdatter Gill (1775-1827) f. Nes i Hallingdal og Andreas Hanssøn Juell Blix (1759-1837), som var overinspektør for Christiania Tugthus. Om ham i FT1801 står: 'Amanuenses h. biskopen og hat jordbrug'. Ved Therbora's dåp i Vinger den 9 Mar 1828 var min tipptippoldefar major Lars Bjerkebæk blant fadrene.DMPB's mann, prost og sogneprest i Vinger, Hedmark, Ole Gaarder Rynnning (1800-1865) var sønn av s.pr. i Vinger, Sigward Mentzsøn Irgens Friis Rynning (1762-1832) fra Sør-Odal og Ursilla Maria Gaarder (1772-1811) fra Trondheim. Ovennevnte major Lars Bjerkebæk kalte opp Ursilla ved dåpen av sin eldste datter Ursilla Bjerkebæk i Vinger 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Andreas Blix og Therbora Gill hadde også barna John Gill Blix, Anna Rebecca, Hans Peter og Stine Charlotte Cathrine. Mannen til søstrene Dorothea Marie Petronelle og Julie Fredrikke Blix, Ole Rynning, var fadder til en annen datter av nevnte major Lars Bjerkebæk, nemlig Lilla Christiane Flood Bjerkebæk, døpt i Vinger 6 Jul 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Før stillingen som omtalt av Per i (12), var Andreas Blix 'Famulus' hos biskopen. Dette nevnes da han er fadder i en dåp 12.01.1797.Ellers ser jeg at jeg korrekt blir rettet på mht. Therbora, navnet skal skrives med h, har ikke sett annet i samtidige kilder.Det kan fortelles mye om disse familiene, men nå kommer jeg ganske på viddene iflg. opprinnelige spørsmål. (Dessuten har jeg ikke alt materiale her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da vil jeg gjerne vente med fjellturen til jeg er tilbake. Jeg liker best å ha dokumentasjon og kildehenvisninger for hånden for det jeg legger ut på nettet - og her i Visby mangler jeg mye. Så jeg tar gjerne tråden opp igjen i slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men jeg kan nevne at Therbora Gill og Andreas Blix hadde flere barn enn de som er opplyst om hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har sett på Per's hjemmeside vedrørende Andreas Juell Blix og får ikke foreldre til å rime helt.Det er døpt en 'Anders Thomæsen' i Fredrikshald 01.08.1759, sønn av Hans Juell (her Hans Jul) og Anna Prydz (her Anna Pryts), her må det være noe jeg ikke vet om dette er rett person.Tilbake til Andreas Juell Blix som var gift med Therbora Margrethe Gill. Jeg kan uansett innestå for følgende barn (skrevet slik de står ved dåpen);1.Joen Gill(1797) 2.Anne Rebecca(1799) 3.Hans Peter(1800) 4.Hans Peter(1802) 5.Nicoline Abigael(1804) 6.Dorothea Marie Petronelle(1806) 7.Stine Charlotte Cathrine(1808) 8.dødfødt pikebarn(1810) 9.Johanne Jørgine(1812) 10.Gunda Theresia(1813) 11.Julie Frederike(1815) 12.Niels Juell(1816).Nr.1-6 er døpt i Oslo, 7-12 i Tukthuset. Det kan selvsagt være flere barn da jeg bare sporadisk arbeider i Christiania senere enn 1815.En ørliten tur på viddene ble det, men her med kart og kompass. Minst 6 av barna ble gift, men jeg har ikke gjort noe forsøk på å 'forfølge dem' da de i min sammenheng blir uinteressante vel ute av byen.Jeg er ikke sikker på når Andreas Juell Blix blir overinspektør på Tukthuset (kan ikke slå det opp herfra), men engang mellom 1806 og 1808 er nok riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig. Men det er to ting som ikke passer helt og det synes jeg er minst én for mye. Anders har blitt Andreas. For det andre, Thomæsen er faktisk et dåptsnavn som helt er forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

I boka 'Slegten Rynning' av Frederikke Waaler (Hamar 1918), står bl.a. følgende om Ole Gaarder Rynning (s.36): ' f. i Vinger prestgaard 3/7, døpt 31/7 1800.(...)D. 25.10 1865, student 1820, Cand. theol. 1824, pers. Cap. fra 1833. Sogneprest til Vinger efter sin far og Farfar., Provst 1842 i ø. Romerikes, Solørs og Odals Provsti, g. 2 gange med 2 Søstre, 1. gang 30.10 1826 med 'Dorothea' Marie Petronelle Blix, f. 05.08 1806 i Aker, d. 26.12 1842 i Vinger. 2. Gang med Julie Fredrike Blix, f. 05.05 1815 i Kristiania, d. 08.02 1851 i Vinger, (......), Døtre av Overinspektør ved Kristiania Tugthus Andreas Juell B., f. 01.08. 1759, d. 19.12 1837, og Therbora Margrethe Gill, f. 06.07 1775, d. 21.10 1827. 13 barn, 10 i første, 3 i andet Egteskap.'Forøvrig forteller Waaler at Ole Gaarder Rynnings datter Dorothea Maria Petronelle Rynning, (f. i 2. ekteskap, oppkalt etter sin mors søster) giftet seg med sin fetter Otto Vincent Lange, og dermed fikk en 3. av søstrene Blix (Stina Charlotte Cathrine Blix f. 05.11 1808, g.m.rektor Ulrik Fredrik Lange) som sin svigermor! Hvorfor gjøre det enkelt..........Videre sier Waaler:Om denne Familien B.(altså Blix) kan meddeles, at den egentlig het Juell, men at Overinspektør Andreas Juell B, f. 1759, Søn av Hans Juell, d. 1767, og Anna Prydz, d. 23.03 1767, og saaledes tidlig blev forældreløs, blev adopteret og antok sin Farmors Navn B.Som foreldre til Hans Juell oppgir Waaler: Petronelle Maria Blix, f. 22.11 1690 (1689?), d. 25.03 1766 paa Fredrikshald, g. med Toldvisitør paa Fredrikshald Niels Juell, f. 1684. d. 25.03 1758, Søn av Raadmand paa Fredrikshald Hans Christensen Juell, f. ca. 1645, d. 26.12 1725 (se Personh. Tidsskr. II, S. 7.) Også aner til Petronelle Maria Blix nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Slegten Rynning' gir ingen forklaring på mine ankepunkter, hvorfor blir 'Anders Thomæsen' til Andreas. Slektsnavnet har jeg ingen problem med, dette er ganske vanlig på denne tiden - om det er dette som volder teorien problemer.Såvidt jeg kan se er Anders Thomæsen døpt, ikke født 1. august 1759 om jeg ikke har skrevet feil av kirkeboken ( hender, men sjelden ). Jeg har neppe noen fødselsdato fra Fredrikshald.Det virker heller ikke helt tillitvekkende at Frederikke Waaler ikke kjenner sted og tidspunkt for Rynnings andre ekteskap.Ellers antar jeg du refererer til dansk-norsk Personalhistorisk Tidsskrift (???), bind I begynner i 1880 så dette er også av eldre dato (hvem har skrevet det). Disse har jeg nok ikke her og må vente til jeg er hjemme for å lese.Jeg avviser ikke at Anders Thomæssen, sønn av visitør (som far, så sønn) Anders Juell og Anna Prydz, er identisk med Anders Juell Blix. Men det gjenstår en dokumentasjon og her trenger man absolutt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 19): Geir, det er litt uklart (for meg) hva du legger i uttrykket 'her må det være noe jeg ikke vet om dette er rett person'. Når det gjelder Andreas/Anders så kan det vel vises til eksempler på at dette i realiteten er 'samme navn'. Hans farmor Petronelle Marie Andersdatter Blix (1690-1766) i Fredrikshald hadde en bror Thomas (1689-1757) (adlet 'de Blixenskiold' i 1719), med etter ham (og Maria Colbjørnsdatter fra Sørum) har jeg kun notert meg datteren Anna Marie de Blixenskiold som skal ha blitt gift i 1750. Avkom født rundt 1759 av noen 'Thomas Blix' kan jeg ikke finne i Halden. Jeg stusser selvsagt også på at en sønn av Hans Juell og Anna Prydz skulle døpes 'Anders Thomæsen'. Men jeg antar han er døpt Anders Thomassen Blix etter sin farmors far, ist. for det 'normale' som ville vært 'Anders (Hansen) Juell'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir, innlegg 23): Anna Prydz' mann het Hans (Nielssen) Juell (ikke Anders). Var han altså tollvisitør som sin far ? Hvilken 'teori' er du henviser til i 2. linje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.