Gå til innhold
Arkivverket

[#31214] John Collett Bredesen - Jørgen von Cappelen Omsted


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med 'teori' mente jeg det som for meg hittil er en påstand, at Anders Thomæsen, sønn av (helt riktig) Hans Jul (for å skrive det slik det står i kirkeboken ved guttens dåp) og Anna Pryts (do.).Hans Jul/Juell står oppført som visitør ved guttens dåp i kirkeboken i 1759.Gjentar at jeg ikke påstår at 'teorien' ikke er riktig, men jeg har ikke sett dokumentasjon eller henvisning til dette som er akseptabel. Det er den jeg etterlyser. Håper noen besitter dette, alt hadde blitt så mye enklere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PS. Jeg godtar ikke at Anders og Andreas i realiteten er samme navn. Det er helt riktig eksempler på dette, men langt flere eksempler på det motsatte på den aktuelle tiden. Jeg kan i farten ikke huske et eneste eksempel på dette fra Christianias 1700-tall (uten at det bør tas helt bokstavelig) på at dåpsnavnet Anders er blitt Andreas og v.v.Og denne familien er heller ikke 'hvem som helst'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I første setningen i (26) var siste del falt ut, det skulle stå 'at Anders Thomæssen er identisk med Andreas Juell Blix'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hva så med John Collett Bredesen. Er det hans familie vi finner på Breen i Grue i 1801 ? Lars Bredesen 32 år og Ragnild Olsdatter 31 år ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Linken i innlegg 4 innholder omtale av den store skogeieren i Åsnes, Ole Olsen Bjørneby, som gikk konkurs i 1865, omlag samtidig med John Collett Bredesen, kort tid etter at Jørgen von Cappelen von Omsted var død. Dominobrikkene veltet i tur og orden ....Omsted's kones søster Valborg Rynning var g.m. legen Christian Bergh fra Åsnes, som hadde vært forlovet med Randi Bjørneby, datter av Ole Bjørneby og Eli Bredesen fra Åsnes. Sistn. var født ett år etter John Collett Bredesen fra Breen, og man kan vel tippe at de var søsken ? (... og kanskje barn av Lars Bredesen 32 år og Ragnild Olsdatter 31 år på Breen i Grue i 1801 ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Nei, her må vi være varsomme med å gjette søskenskap, Brede/Bredesen er ganske vanlige navn i Solør.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Selvsagt, men ikke så forsiktige at vi ikke kan prøve hypoteser ... Eli Bredesens to eldste sønner het såvidt jeg vet Ole (1830) (etter Ole Olsen Bjørneby's far Ole Halvorsen ?) og Lars (1832) (etter Lars Bredesen på Breen, Grue i 1801 ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det lysnet i skogen...Først fant jeg denne her:Lenkeog med utgangspunkt i at Lars Bredesen og Ragnhild Olsdatter på Breen i 1801 da kunne være foreldrene, viser Familysearch/IGI følgende barn (lett redigert): 1. ANNE LARSEN - Christening: 07 JUN 1802 Grue, Hedmark, Norway 2. BREDE LARSEN - Christening: 17 NOV 1798 Grue, Hedmark, Norway 3. GULBRAND LARSEN - Christening: 23 FEB 1806 Grue, Hedmark, Norway 4. JOHN COLLET LARSEN - Christening: 15 FEB 1807 Grue, Hedmark, Norway 5. MARTHIN LARSEN - Christening: 19 FEB 1804 Grue, Hedmark, Norway 6. ELLEN LARSEN - Christening: 08 DEC 1799 Grue, Hedmark, Norway 7. MARTHEA LARSEN - Christening: 08 JAN 1809 Grue, Hedmark, Norway 8. OLEA LARSEN - Christening: 15 FEB 1801 Grue, Hedmark, Norway 9. RANDINE LOVISE LARSEN - Christening: 08 JUL 1810 Grue, Hedmark, Norway Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Eli (Ellen ?) Bredesen f. 1808, g. Ole Olsen Bjørneby f. 1803 (skogeier i Åsnes), er altså ikke med i denne barneflokken. Men da er hun kanskje en kusine ? Eller er det hun som er f. i 1799 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.