Gå til innhold
Arkivverket

[#31216] Kjøpmann Lars Steensgaard, Vaalerengen Hovedgaard


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

Søker opplysninger om foreldre til kjøpmann Lars Steensgaard, født i Christiania ca 1776, og gjerne litt opplysninger om personen også. Det eneste jeg vet er at han ble gift med Ingeborg Catharina Birkenbusch, ung enke etter den meget gamle biskop Carsten Schmidt, at han kjøpte prestegården (enkesetet) i 1827, og at de hadde datteren Ferdinanda Augusta Vilhelmine, født 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han er født i Christiania ja, døpt i vor Frelsers Kirke 26.08.1776, sønn av Lars Steensgaard og Helvig Christensdatter. Han er 'skriverkarl' i 1798 og du har sikkert funnet ham i folketellingen 01.02.1801.Ingeborg Catharina Birchenbusch er født i Christiania snaut 2 år etter, døpt i vor Frelsers Kirke 06.04.1778, datter av kjøpmann Friderich Birchenbusch og hans andre kone Margaretha Paulina Bøhling (fra baker-familien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Sigurd, oldebarnet til 'Buscha' var på fotoutstillingen til Vålerenga Historielag for et par tre pr siden!send en e-post til vaalerenga.histlag@c2i.net kanskje du får navnet - han var godt over 90 mener jeg å huske! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Hvem var Margaretha Paulina Bøhling (fra baker-familien) datter av? Hun må være født ikke senere enn ca 1760, hvis datteren er født 1778. Er hun datter av baker Jacob Christiansen Bølling som fikk borgerbrev i Christiania i 1743/1745? Og søster til bakerne Dominicus og Jacob Bølling (den siste finnes i FT 1801 som Bolling).Og Sophie Bierkenbusch, Søsterdatter til manden, 22, Ugift (bor hos Jacob Bølling/Bolling i 1801), er hun datter av kjøpmann Friderich Birchenbusch og Margaretha Paulina Bøhling?Sophie, Søsterdatter av manden, bor vel da sammen med sin kusine, Else Bolling, som er min formoder. Else er Brordatter til manden. Sammen med dem bor Jacob Bolling, 22, Bagerdreng, Brodersøn til manden, og en Broderdatter til konen i huset. Dessuten Datter, 8 Bagersvende, 8 andre Bagerdrenger, 2 Gaardskarle og 4 kvinner som sannsynligvis hjelper til i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja til Bodils spørsmål.Margaretha Paulina Bøhling (som navnet nå vanligvis skrives), er barn nr. 10 til Jacob Christian Bøhling og hans første kone, Dorthe Kierstina Braemer (viet 25.02.1744 i vor Frelsers Kirke, Christiania). Margaretha Paulina ble døpt i vor Frelser 16.11.1758 og var søsken til bl.a. nevnte Dominicus og Jacob.Sophie Bierkenbusch, eller rettere Anna Sophie Birchenbusch som hun er døpt (25.07.1780, vor Frelsers Kirke), var datter av nevnte Margaretha Paulina og hennes første mann, kjøpmann Friderich Birchenbusch (viet hjemme 21.04.1779) - hans andre ekteskap.Jacob C. Bøhlings borgerbrev er av 23.04.1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Geir, takk for opplysningene om Lars Steensgaards foreldre Lars Steensgaard og Helvig Christensdatter. Vet du (eller andre) noe mer om dem? Har ikke har funnet Lars d.e. eller noen passelig Helvig i FT 1801, så de døde vel før det?Er du forresten sikker på at Ingeborg Catharina Birkenbusch ble født i Friderichs andre ekteskap? I NST nr. 24 er hun oppført som datter i første ekteskap, mens Anna Sophia er født i det andre ekteskapet. Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men var det ikke det jeg skrev? For sikkerhets skyld; I første ekteskap med Anne Sophie Thordsen (viet 06.06.1777) fikk han datteren Ingeborg Catharina. I annet ekteskap med Margaretha Paulina Bøhling (21.04.1779) fikk han bl.a. Anna Sophia.Har jeg skrevet noe sted at han fikk Ingeborg i sitt andre ekteskap, så er det slurv fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Sigurd (6) :Jeg arbeider med Christiania og byens innbyggere frem til 1815. Jeg håper du har forståelse for at jeg ikke legger ut 'bredere' materiale når jeg kan det, men innskerenker seg til svar på konkrete spørsmål - hvis jeg kan svare.Dessuten, her jeg for tiden oppholder meg, har jeg langt fra alt materiale tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Geir, tusen takk for opplysningene. Nok noen nye opplysninger. Gleder meg til boken din kommer.Jeg pleier å tegne opp slektskapskart for å klargjøre. Det er ikke så lett å gjøre det her på det utmerkede Digitalarkivet. Men altså: Lars Steensgaard, døpt 1776 (sønn av Lars Steensgaard og Helvig Christensdatter) er gift med Ingeborg Catharina Birkenbusch, døpt 1778. (Hun var først gift med biskop Carsten Schmidt og de fikk datteren Ferdinanda Augusta Vilhelmina i 1812). Ekteparet kjøper prestegården (enkesetet) Vaalerengen Hovedgaard i 1827.Ingeborg Catharina Birchenbusch, døpt april 1778, er datter av kjøpmann Friderich Birchenbusch og Anne Sophie Thordsen. De ble viet i juni 1777, og Anne Sophie må være død ganske fort.Så gifter kjøpmannen seg igjen i april 1779 med Margaretha Paulina Bøhling og de får bl. a. Anna Sophia Birchenbusch i juli 1780. Hun befinner seg hos sin onkel, morbroren, baker Jacob Bølling, i FT 1801.MPB, døpt 1758, er barn nr. 10 til Jacob Christian Bøhling og hans første kone, Dorthe Kierstina Braemer som ble viet i 1744. Det gir et interessant glimt inn i livet i Christiania på slutten av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan bare fylle ut at Anne Sophie Thordsen ble gravlagt på vor Frelsers Kirkegaard 22.04.1778, altså like etter Ingeborgs dåp. (PS. Jeg vet ikke i hvilken form Christiania-arbeidet skal publiseres, men bokform er nok mest trolig for øyeblikket. Men det er mye arbeid og mye gjenstår, skal det først gjøres bør det gjøres så grundig som praktisk mulig.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Geir, skjønner godt at du ikke kan legge ut alt du har. Tar likevel sjansen på å gjenta spørsmålet om du vet når og hvor Lars Steensgaard den eldre og Helvig Christensdatter ble født og døde? Med det jeg vet i dag, er linjen ned til Lars den yngre og Ingeborg Catharina den eneste av mine slektslinjer der medlemmene har bodd i Christiania og Oslo siden 17-hundretallet. Hvis Lars den eldre og Helvig også er fra Oslo, blir Oslorøttene enda litt dypere.Til Bodil (9) For å være helt sikker: 'De' som hadde datteren Ferdinanda Augusta Vilhelmine var Ingeborg Catharina og Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Sigurd, jeg skal se om jeg får kikket på dette i løpet av helgen (en del som ikke ligger på den 'ferdigregistrerte' databsen som er lett å slå opp i). Men om hukommelsen ikke svikter, tror jeg ikke foreldrene var født i Christiania - dog gjentar jeg, kun etter hukommelsen (som ikke er hva den engang var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Roger Loen

Etter mine opplysninger hadde Lars Steensgaard og Ingeborg 9 barn. Lars var sønn av Lars Mogens Steensgaard f.1736, d.1780 g.m. Hedvig Christensdatter Gad f. 1733, d. 1809 Lars Mogens Steensgaard var sønn av Mogens Olsen Steensgaard f. 1710, d 1760? Se Norsk Tollhistorie. - og Guro Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Tusen takk for opplysningene! Det er utrolig hvordan enkelte spørsmål kan bli oppdaget og besvart etter lang tid.Da du nevnte Lars Mogens Steensgaard i tema 43242 (Adel), lurte jeg på om dette var 'min' Lars Steensgaard den eldre. Nå har jeg svaret uten å spørre engang. Håper som deg at noen kjenner til Mogens Olsen Steensgaards forfedre - adelige eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne har jeg helt glemt. Du må nok til Bragernes mht. Helvig Gad, foreldre Christen Gad og Susanne Stang. Steensgaard har du visst fått svar på allerede i et annet tema, jeg får kikke på det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.