Gå til innhold
Arkivverket

[#31220] Dortea M Ivarsdtr. Holte, Orkdal


Gjest Myrthle Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Myrthle Strøm

Dortea Marie Ivarsdtr. Holte var fødd ca. 1762 døde 08.06. 1803 gift med Lars olson Voll fødd ca. 1753 død 1847 Bodde på Bye i Orkdal Noen som vet mere om disse folkene ???Ann Marit Sletnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Foreldrene til Lars Olsen har jeg oppnotert som Ole Larsen, f. ca. 1719 og kona Marit Larsdt. Bye, f. ca. 1730. Lars Olsen (jeg har født ca. 1757) og Dorthea Marie Iversdt. Holte ble gift 14.4. 1788. Forloverne var Lars Qvammen og Sivert Tokstad. Jeg har 4 barn av Lars og Dorthe: Ole, f. ca. 1788, Eli, f. ca. 1793, Marit, f. ca. 1795 og Iver f. ca. 1799. Jeg har også giftermål og barn til Marit Larsdt.Hvor har du forresten Voll-navnet fra ? Det var interessant.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Ole Larsen er nevnt med navnet Voll i Orkdalsboka. Han bygslet Nederbye 140/1 av Schøller i 1751, i 1754 kjøpte han gården, 1 sp. 18 marklag, for 200 rdl.Ole var gift 2 ganger, 1 gang med Mali Mikkelsdtr, 2 gang 11 jul 1756 i Orkdal med Marit Larsdtr.Det er mange steder som heter Voll i området, jeg har en arbeidsteori om at han muligens var fra Rennebu, men har jobbet altfor lite med denne grenen.Det er en vielse 28.10.1754 i Meldal på FS mellom Ole og Mali, kan være rett.Jeg er selv etterkommer av Ole's datter Mali f. 1757, altså fra hans annet ekteskap.Har ikke funnet det 1 ekteskapet eller Lars' dåp.Ole Larsen døde på Bye 9 des 1803, oppgitt 86 år, Marit Larsdtr døde 1 sep 1811 oppgitt 79år.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myrthle Strøm

Til Inger Bjørnaas Det er samme folkene vi snakker om. Ola Larson f. 1788 flyttet til Surnadal og tok navnet Berset. Jeg er etterkommer etter ham. Vet du noe om forfedrene til Dorthea Marie Iversdtr. f. 1762 ????Mvh Ann Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myrthle Strøm

Ole Larson Bye s 2.kone Marit Larsdtr. f. ca. 1730 død 1811. Vet du hvor Marit Larsdtr. var fødd eller hennes foreldre ??Mvh Ann Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Dette blir mer og mer interessant. Jeg har sjekket med kirkeboka for Meldal og fant vielsen til Ole og Marit. Som Leif skrev var det den 28.10.175, men i Rennebu. Rennebu hørte inn under Meldal på den tiden. Ole Larsen Vold og Mali Mikkelsdt. Rokkones. Forloverne var Mikkel Ramsem og Ole Hamrem. Ser slett ikke bort fra at Mali kom fra Ramsem, men hun er ikke nevnt i bygdeboka. Nå er kirkeboka for det tidsrommet ofte mangelfull og det er fullt mulig at hun ikke er nevnt her. Skal se om jeg kan finne mer ut om dette, evt. om det finnes barn av første ekteskap. Det kan være nyttig å vite det dere har av opplysninger om Ole Larsen og hans barn. Navn, fødselsår og evt. faddere.Jeg har ikke opplysninger om hvem som var foreldrene til Marit Larsdt. og Dorthea Marie Iversdt., men det må gå an å sjekke etterhvert.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det er skifte etter Mali Mikkelsdt., Ole Larsens kone, Nedre By, 1755, s. 566, skifteprotokoll nr. 5 (1742-1757). Dette skiftet kan gi opplysninger om de hadde barn eller ikke, og i tilfelle de ikke hadde det vil hennes søsken være nevnt som arvinger, vil jeg tro.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Inger Bjørnaas: vi får feilmelding på e-postadressa di. Ver venleg å senda ein e-post til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no slik at vi får stadfesta adressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Til Inger: nå bekrefter du langt på vei min arbeidsteori, Mali Rokkones som jeg har trodd er rett, har jeg notert som f. 1732. Hvis vi leker med tanken at Ole har litt feil alder så kan det jo være han f. 1723 som sønn av Lars Olsen Aunan og Eli Johnsdtr Vold som ble gift 1713.Jeg har antatt, men ikke sjekket, at Lars var f. 1755 Rennebu, og at Mali Mikkelsdtr døde i barsel. 'Min' Mali oppkalt etter første kona, døpt 19.05.1757 i Orkdal.Legger ved det jeg har notert om disse, jeg må nok ta opp denne grenen igjen og studere den nærmere, takk skal du ha for god inspirasjon!1.Ole Larsen Vold Bye, født ca 1719, død 9 des 1803Gift (1) Mali Mikkelsdtr Rokkones, 28 okt 1754 i Rennebu, født 1732, død 1755Barn: +2.i Lars Olsen Bye født 1755Gift (2) Marit Larsdtr, 11 jul 1756 i Orkdal, født 1730, død 1 sep 1811Barn: +3.ii Mali Olsdtr Bye født 17572. Lars Olsen Bye, født 1755 i RennebuGift Dorthe Maria Iversdtr Holte, 14 apr 1788 i Orkdal, født 1762, død 8 jun 1803Barn: 4.i Ole Larsen Bye, født 1788 på Byebrekken, Orkdal, døpt 27 jan 1788 i Svorkmo kirke, (faddere: Erich Lium, Lars Tyeholt, Arent Lium, Ole Ingebrigtsen Byes qde, Guru Arentsdatter Bye)5.ii Eli Larsdtr Bye, født 1793 på Bye 140/1, Orkdal, døpt 8 sep 1793 i Orkdal, (faddere: Peder Andersen Bye og qde Martha Larsdtr, Iver Larsen og Anne Larsdtr Liøkild, Kirstie Knudsdtr Holte)6.iii Marit Larsdtr Bye, født 1796 på Bye 140/1, Orkdal, døpt 1 mai 1796 i Orkdal, (faddere: sergeant Einar Wormdal, Iver Sommervold, Ingebor Iversdtr Skierstad, Ingebor Jonsdtr Bye, Anne Olsdtr Holte)7.iv Iver Larsen Bye, født 1799 på Bye 140/1, Orkdal, døpt 26 mai 1799 i Orkdal, (faddere: Ole Larsen Liøchel, Sivert Schierstad, Anders Erichsen Bye, Kari Olsdtr Lefstad, Daardi Skierstad)3. Mali Olsdtr Bye, født 1757 på Bye nedre 140/1, Orkdal, døpt 19 mai 1757 i Orkdal, (faddere: Lars Norgaar, Ole Norgaar, Beret Norgaar, Mildrij Røklev, Randi Olsd Wormdal) død e1827Gift Erik Andersen Ødyn, 28 okt 1778 i Orkdal, født 1753 i Orkdal, (sønn av Anders Kjellsen Vollen og Berit Eriksdtr Selmo) død 20 jul 1827Barn: 8. i Anders Eriksen Bye, født 1779 på Ødyn, Orkdal, døpt 25 apr 1779 i Orkdal, (faddere: Anders Ødyn, Ole Bye, Anders Ødyn, Marit Bye, Berit Bye)9. ii Marit Eriksdtr Bye, født 1782 på Bye 137/1, Orkdal, døpt 19 mai 1782 i Orkdal, (faddere: Ingebrigt og Randi Forve, Lars Bye, Ingeborg Bratset, Gunhild Bye) død 22 jun 178510.iii Lars Eriksen Bye, født 1786 på Bye 137/1, Orkdal, døpt 22 okt 1786 i Orkdal, (faddere: John Fredriksen Bye, John Kaarmoe, John Olsen og Marta Larsdtr Bye, Marit Andersdtr Ødyn)11.iv Berit Eriksdtr Bye, født 1788 på Bye 137/1, Orkdal, døpt 14 des 1788 i Orkdal, (faddere: Anders Jensen Bye, Kasper Ødyn, Dordi, Marta og Berit Olsdtr Bye) 29 feb 1811 gm Peder Pedersen Blomli12.v Marit Eriksdtr Bye, født 1791 på Bye 137/1, Orkdal, døpt 19 jun 1791 i Orkdal, (faddere: John Røklev, Jonas Ødyn, Mille Røklev, Elen Fergestedet, Ingeborg Johnsdtr Bye) død 20 jul 179313.vi Ole Eriksen Bye født 1793 på Bye 137/1, Orkdal, døpt 8 des 1793 i Orkdal, (faddere: Arnt Kleven, Esten Byetuven, Ole Olsen, Ingeborg Amundsdtr og Ingeborg Olsdtr Bye) død e186514.vii Marit Eriksdtr Bye 1797 på Bye 137/1, Orkdal, døpt 13 apr 1797 i Orkdal, (faddere: Tosten Bye, Fredrik Bye, Berit Røklev, Kari Byegraven, Randi Nordgård) død 8 jun 1876 på Moldtuen, Agdenesmvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk for masse opplysninger. Jeg har ikke rukket å se igjennom alt, men skal starte på det nå. Tenkte jeg måtte fortelle det jeg har funnet ut i mellomtiden.Jeg fant også ut at foreldrene til Ole Larsen måtte være Lars Ols. Aune og Eli Vold. Dette stemmer godt med det jeg fant av opplysninger senere.Har sjekket skiftet etter Mali Mikkelsdt., og fant at de hadde en datter, Eli, f. 1755. Hennes faddere bekrefter etter min mening at Eli Vold er Oles mor. Halsten Vold er blandt faddrene, og han er Elis bror. Siri Larsdt. Vold er også fadder, og hun er søster til Ole Larsen. Jeg fant også ut hvor Mali Mikkelsdt., Ole Larsens kone, kom fra. I Rennebu bygdebok, s. 296, bind 4, under Rokkogjerdet (Rokkones) finner jeg opplysninger om Mali, f. 1732, d. 1755. Gift 1754 med Ola Larsen Voll, barn: Eli, f. 1755. Mora døde, og Eli voks opp hjå besteforeldre. Ho vart gift med Einar Hol, sørgard Hol.Har lagt inn opplysniner i tilknytning til disse personene i min database. Hvis dere er interessert i disse opplysningene kan jeg godt sende en oversikt.Har ikke sjekket dåpen til Lars Olsen, men tror han må være fra andre ekteskapet ettersom han ikke var nevnt i skiftet etter Mali Mikkelsdt.Skal sjekke mer siden.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Synes dette var virkelig spennende jeg. Hvis dere vil kan vi godt ha kontakt direkte. Her er min mailadresse: ibjoerna@frisurf.noMyrthle: Jeg kunne godt ha tenkt med å høre mer om den slektsgreinen du hører til også.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har funnet skifte etter Ole Larsen Bye i 1804 og kona Marit Larsdt. By i 1811, men har ikke film av disse skiftene så jeg får ikke sjekket hva som står. Har imidlertid sjekket skiftedesignasjon til Ole Larsen, og der nevnes kun to umyndige arvinger: Ole Arntsen, 6 år og Jon Arntsen, 4 år.Dette skulle tyde på at Ole Larsens sønn, Arnt, som ved skiftet er død, har to barn. Ved å sjekke FT1801 fant jeg en Arnt Olsen Meaas, 35 år, g. Siri Olsdt., 34 år. Dette paret har barn som passer både i navn og alder.Sjekket kirkeboka (Schylanders avskrift 1766-1776) og fant følgende: Døpt 1 p. trin, 1767: Ole Byes sønn Aren Faddere: Joen Bye, Ole Fergemand, Iver Jensen Bye, Eli Lian, Kari Fergestedet.Døpt 22 p. trin, 1769: Ole Byes søn Ole Faddere: Kristen Lefstad, Ole Ødynd, Simen Bye, Beret Bye og Ingeborg ByeDøpt 23 p. trin, 1773:'Ole Byes søn Vellik Faddere: Ingebrigt Forve, Anders Liøkild, Siver Bye, Beret Bye og Randi Forve.Antar at disse tre er barn av Ole Larsen Bye og Marit Larsdt.. Har ikke sjekket kirkeboka etter barn født før 1766.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har nå funnet 8 barn av Ole Larsen og Marit Larsdt. Bye. Mali, f. 1757, Berit og Ole, f. 1759, Lars, f. 1763, Jon, f. 1765, Arnt, f. 1767, Ole, f. 1769 og Vellik, f. 1773.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Foreldrene til Dorthe Marie f. 1763: Iver Olsen Holte f. 1724, død 1793 og Eli Jonsdt Moe f. 1727, død 1787 (forlovet 26/4 1744)Eli Jonsdt ætter fra presten Jon Jonsen 'HrrJo' som var prest i Orkdal først på 1600 tallet.Mvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Et par små tillegg/rettelser til innlegg (9)4i Ole Larsen Bye var født på Bye 140/1, døpt 20.07.1788 i Orkdal, faddere: Ole Holte, Erik Bye, Ole Olsen Bye, Marit Bye, Johanna Iversdatter HolteMarit Larsdtr 1730-1811, hun hadde en bror John Larsen Svorkdal f. ca 1740, han ble gift 18.06.1769 med enken Eli Iversdtr f. ca 1720. Men jeg tror det er Eli som var fra Svorkdal. John kjøpte Meås i 1775, overdro senere gården til søstersønnen Arnt. De er der i 1801.Erik Andersen Ødyn, født 1755, døpt 24.08.1755 i OrkdalInnlegg (14)Mali 1757-e1827Lars 1759-1847Berit 1759-1759Berit 1761 g 22 jun 1786 Ole Olsen Lillenæve fra MeldalLars 1763John 1765 g 9 feb 1797 Ingeborg Olsdtr ØrenArnt 1767-1802 g 5 jun 1789 Siri Olsdtr MeåsOle 1769-1850 g 31 mai 1798 Ingeborg Amundsdtr Kvåle (24 mar 1791 1g Knut Andersen Bye)Vellik 1773mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hvilken forbinnelse er det mellem Eli Jonsdatter Moe f ca 1727 og Hr Jon ?Det er to muligheter, nemlig Dorthe Jonsdatter og Idde Jonsdatter.Døpenavnet Dorte Marie utelater antagelig Idde Jonsdatter.Jon Jonsen Moe f 1702 gift 1726 med Jødda Ellevsdatter Ljøkel synes å passe, men faller ut av to grunnerHan slekter fra Idde JonsdatterDet var skifte etter Jødde Ellevsdatter Ljøkel i i 1743. Etterlatte barn var Ellev, Jon, Johannes og Ingeborg. Altså ingen Eli.Dorte Jonsdatter var gift med Hr Jons etterfølger Hr Steen Hansen. Finner ikke der noe passende bindeledd.Jeg kan ikke finde noen av Jon-slekt blandt fadderne, derimot flere Skierstad bl a Daardi Skierstad. Finner også en Dordi Olsdatter Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg tror løsningen finnes på Kuseter.Tror at Eli Jonsdatter Moe f 1727 er den samme som Eli Jonsdatter Kuseter.Elis bror Hermund Jonsen Kuseter var gift med Johanna Larsdatter Hoston. Hennes mor var Idde Jonsdatter Moe, med far Jon Mortensen Moe, med mor Idde Jonsdatter, datter av Hr Jon.Slektskapsforhold?Mulig at noe har gått galt en sen kveldstime.VennligstLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Eli Jonsdt. f. 1727 er datter av Jon Jonsen Moe f. 1702 og Jødda Ellefsdt Ljøkel f. 1702 (deres 1. barn)Eli Jonsdt. Moe og Iver Olsen Holte haddde ei datter Ingeborg f. 1760 gift med Sivert Iversen Solaas som bygsla på SkjerstadMvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myrthle Strøm

Tidligere etterlysning ang. Dortea marie gjorde jeg for en venn av meg som har vært uten internett en stund. Hun kommer vel på lufta i disse dager og kan forfølge denne saken selv. Takk for hjelpen alle sammen.Jeg sitter å lurer på om 'min' Marit Johnsdtr. Bye kan være av samme folket. Hun var 37 år i 1825 da hun giftet seg i Tr.heim med Johannes Moe. Fra Statsarkivet ( for lenge siden) fikk jeg opplyst at Marit var konfirmert 1803 i Svorkmo kirke, 16 år gammel. Videre at ' Jon Arntsen Byemoes datter, Marit ble døpt 20.07.1788 i Orkdal kirke. Tror dere at denne Marit kan være av samme slekt som har vært dikutert her. ???mvh. Myrthle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ann Marit Sletnes

Til Inger Bjørnås, Rennebu. Takk for opplysninger om Ole Larsen Voll By. Ole Larsen By og Marit Larsdtr. Hadde en sønn Lars Olsen Voll By som jeg har fødd i 1753. Kan det være den Lars som du har fødd i 1763? Min Lars Olsen var gift med Dorthea Maria Iversdtr. Holte, f 1762-d 1803. Jeg sitterer Hans Hyldbakk si Gards Og Ættesoge For Surnadal 0m garden 'Øvrev Berset:' Børge Jakob Lossius Døydde den 8 juli 1805. I 1817 gjorde sonen Hans Bævre Lossius makeskifte med Lars Olsen By på Øye.Lars Olsen fikk Øvre Berset +++++og Lossius fikk Låna på Øye. Lars Olsen var kommet fra Garden Bysand på By i Orkdal. Han står nevnt som gardmann på by i 1801. Nyttårsdagen i 1807 skjøta han Låna på Øye og flytta truleg hit til bygda same året. Lars og Dorthea Maria hadde desse Barna:1Marit,f 1786. 2 Ola f 1788, 3 Eli F 1793.4Iver f 1799, 5 Ane f 13.06.1802. Lars Olsen Vart oppatgift før han kom hit til bygda med ei som heitte Maret Fredriksdtr.Med henne hadde han desse borna: 1 Fredrik f 11.01. 1805 drukna, 2 Dorthe Maria f 1807 gift i Aure, 3 Karen f 1809 g i Surnadal.4 Lars f 1815 død 1830. Lars oLsen Berset( By) var 94 år gamal da han døydde i 1847. Maret Fredriksdtr. d 1851- 78 når gammel' Jeg er fødd i Surnadal og er etterkommer etter disse på min fars side.Mvh Ann Marit Sletnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Tror den Lars Olsen Bye som du har som født i 1753 må være Lars Olsen (tvilling) døpt 6.5. 1759, Orkdal. Han hadde også en navnebror f. 1763 som jeg ikke har noen opplysninger om. Deres far, Ole Larsen, hadde bare ett barn i sitt første ekteskap med Mali Mikkelsdt., Eli Olsdt. f. 1755. Ole og Mali ble gift 28.10. 1754, men hun døde allerede i 1755. Ole ble så gift påny med Marit Larsdt. 11.7. 1756.Det var skifte etter Mali Mikkelsdt., og her var bare Eli nevnt som barn. Det er slett ikke usannsynlig at alder i 1801-tellinga er noen år feil. Det kan faktisk av og til være ganske mye. Tror derfor det må være Lars Olsen, f. 1759 som ble gift med Dorthea Maria.Kan du huske hvor du har opplysningene om hans fødselsår, forresten ? Er det fra bygdebok eller FT1801 ? Ser forresten at alderen er oppgitt ved dødsfallet, og ut fra den blir han født ca. 1753. Alder ved dødsfall skal man heller ikke stole blindt på. Har mange ganger sett at det kan være feil med flere år.Dorthea Marie Iversdt. døde forresten i Orkdal 8.6.1803, og ble begravet 12.6.1803. Lars Olsen ble gift på nytt med pike Marit Fredriksdt. Arlium ?? 22.3.1804, Orkdal. Lurer på om dette kan vare datter av Fredrik ARntsen Årlivoll (f. Berbu) og kona Brynhild Ingebrigtsdt. f. Oppøyen. De hadde en datter Marit Fredriksdt., f. 1775. Henne har jeg ingen flere opplysninger om.I 1804 da Lars og Marit giftet seg, er det ikke oppgitt hverken fedre eller forlovere. Det er heller ikke oppgitt faddere ved dåp, så når fredrik blir døpt i 1805 (20.1) er det ingen faddere som kan gi spor. I kirkeboka for Orkdal står det imidlertid at han er født 12.1. 1805 (ikke 11.1 som det er nevnt tidligere).Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Marit Sletnes

Hei Inger!Takk for innlegget. Du har vært til stor hjelp! Fødselsåret til Lars Olsen By har jeg funnet i Gards og Ættesoge for Surnadal og det treng slett ikke være rett.Jeg vet no at vi har den rette Lars Olsen By,f 1759,gift 1.gang med Dorthe Maria Iversdtr. Holter. Gift .gang med Marit Fredriksdtr.Deres 1.og 2. barn heter: 1. Fredrik,f 12.01.1805.Druknet i elva. 2. Dorthe Maria,f 1807. Jeg ser ofte at der 1. kona dør blir den første jenta i 2 ekteskap oppkalt etter henne.Lars Olsen By hadde tilsammen 9 barn. Tror jeg er kommet i mål no! Mvh Ann Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.