Gå til innhold
Arkivverket

[#31222] Peder Nielsen/Christiane Willumsdatter, Askøy


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Noen som vet hvem foreldrene til Peder Nielsen f.ca 1728/1733(Florvaag?), og Christiane Willumsdatter(Schalevignes?) f. ca 1737.De skal visstnok giftet seg på Askøy 1758.Fikke barna (Jeg har registrert): Marthe Elisabeth f.1758 Anne Elisabeth f.1765 Berthe f.1791 Niels f.1762Jeg ser i følge FS, at Christiane skal være datter av en willum Skalvig. Det kan kanskje være Willum Larsen,som er gift med Lisbeth Pedersdatter i Domkirken/ Bergen ,1734.Her er jeg ikke sikker,så om noen har kirkebøker for området- er kanskje tingene noe klarere.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner følgende to innførsler i vigde i Askøy, der brudgommens navn er Peder Nielsen Florvaag:Peder Nielsen Florvaag og Dorthe Arnesdatter Schaalevig, 1765 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=199&merk=199#ovre>Lenke og Peder Nielsen Florvaag og Berthe Didrichsdatter Kleppe, 1779 LenkeFinner en Christiane Willumsdatter Schaalevignæss som blir gift 1775 med Rasmus Olsen Schaalevignæss. Det står bruds stand = E, hvilket vel betyr at hun er enke LenkeI FS/IGI finner jeg følgende barn av Peder Nilsen (Per Nielsen) og Christiane (Christiana) Willumsdatter: Ane Lisbeth, døpt 6.1.1758, Askøy (Per Nielsen og Christiana Willumsdatter) Martha Elisabeth, døpt 2.2.1760, Askøy (Per Nielsen og Christiana Willumsdatter) Niels, døpt 14.11.1762, Askøy (Per Nielsen og Christiana Willumsdatter) Karen, døpt 10.2.1765, Askøy (Per Nielsen og Christiane Willumsdatter) Berthe Lisbeth, døpt 5. eller 6.10.1771, Askøy (Peder Nielssen og Christiane Willumsdatter).Jeg finner Christiana Willumsdatter og Peder Nielsen, 12.6.1757, Askøy – det er antakelig trolovelsen. Året etter, 1.1.1758 finner nok vielsen sted mellom Christiana og Per Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Grethe!Var det slik at Askøy hørte til under Domkirken t.o.m 1740/41? Eller finnes det egne kirkebøker for Askøy i denne perioden?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Karina! Litt mer tankespinn en sommerkveld:Ser at Willum Larsen og Lisbeth Pedersdatter har følgende barn døpt i Domkirken:Petriche, døpt 1734 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=33404&merk=33404#ovre>LenkeChristiana, døpt 1736 LenkeThomas, døpt 1737 LenkeZitsele, døpt 1738 LenkeLars, døpt 1739 LenkeWillum kalles bonde på Hop, men senere bor han og Lisbeth i Kongshavn. Blant vigde i Askøy finner jeg en pige Petrike Willumsdatter, gift 1756 Lenke og enken Petriche Willumsdatter, gift 1759 Lenke I 1762 gifter Zidselle Willumsdatter Skaalvignæs seg med Anders Engelsen Lenke og i 1780 finner jeg enken Petriche Willumsdatter gift med Jacob Danielsen LenkeDette er vel dødsfallet til Willum Larsen Schaalvigsnesset i 1767, drøyt 55 år Lenke Det er vel nærliggende å tro at han er identisk med den tidligere bonden på Hop og senere Kongshavn, og at de Willumsdøtre som gifter seg i Askøy er de samme som døpes i Domkirken før 1741. Både Zidselle i dette innlegget og Christiana i det forrige innlegget har bosted Schaalvignæs ved giftermålet…Og dette kan vel være Lisbeth Pedersdatters dødsfall i 1776, 64 ½ år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg synes også at denne Willum var den mest nærliggende, og selfølgelig at han hadde en datter som het Christiane!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo KarinaHar prøvd å sette opp litt om de ulike slekter i Loddefjordsområdet ved Bergen, men det er svært vanskelig pga. få kilder. Derimot så kan en utifra kilden til Terje Skrolsvik, ” Fadrar til dåp i Domkirken ”, dra noen konklusjoner.Peder Nielsen g. Christina Willumsdatter. Så langt eg kan trekke konklusjoner så ser det ut til at Christina er identisk med datter til Willum Larsen g. Lisbeth Pedersdatter, som Grethe nevner så får de en datter med navnet Christina. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=3107&personpostnr=26158&merk=26158#ovre>Lenke Mykje taler for at mora Lisbeth Pedersdatter er datter til Peder Thomassen trulig f. Gierringen, men busett på Erdal (på Askøy antar eg). Det synest som om Helge Pedersdatter er søster til Lisbeth Pedersdatter og Helge er nok mor til den Peder Nielsen som vert gift på Florvåg med Dorthe Arnesdatter.Peder Nielsen som gifter seg med Christina er trulig han som er konfirmert på Strømme på Sotra. Lenke Peder Nielsen døde i 1773 Lenke og enken gifter seg da i 1775 med Rasmus Olsen, slik Grethe nevner. Om Peder er fra Strømme er jo usikkert siden kirkebøkene ikkje går så langt tilbake i Sund, men i så fall må foreldre være disse (da dåpen til Peder sin eventuelle søster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Oddvar!Det kan nok godt være slik som du sier,jeg har ikke andre opplysninger enn de få som her er nevnt!Men Helge Pedersdatter,skal vel kanskje være Helga?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei ho hette nok Helge, som mange jenter på den tiden hette, sjøl om det idag blir å regna som ett guttenavn. Idag er jo navnet blitt til Helga slik du skriver, men det er jo samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her har du dåpen til Peder Nielsen, som eg meiner er identisk med han på Florvåg som gifter seg med Dorthe Arnesdatter. Som du ser så heter mora Helge Pedersdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ved å sjekke hvem som er faddere ved dåp av barna til Peder og Christiana så kunne en muligens finne svar på slektsforholdet.Kanskje leser Bjørn Davidsen dette innlegg og muligens sitter han med ett svar på hvem som er faddere ellers må kirkebøkene gjennomgåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er disse dåper pluss ein god del andre dåper som har fått meg til å konkludere med det eg har, men me må nok ha faddere til barna til Peder Nielsen og Christiana for å eventuellt kunne sjå en sammenheng og disse ligger ikkje på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg henger meg på i denne diskusjonen, da vi er innom forfedrene mine.'Det er mulig det her er snakk om flere Helge Pedersdtr. ref. innlegg nr.7 og 10.Men jeg har registrert at Helge Pedersdtr. Florvåg giftet seg i 1738 med Nils Larsen AZlmeland.Lenke. Dersom det da er den samme Helge Pedersdatter som dør i Florvåg 24.05.1778, 65 år gammel, kan hun ikke være mor til den Peder Nielsen som ble døpt i DK 07.04.1725 med far Niels Olsen.Derimot fikk Niels Larsen Almeland og Helge Pedersdtr. Florvåg en sønn som ble døpt Peder 26.02.1747.' Min Helge Pedersdatter' var altså i følge alderen ved hennes død født ca.1713.Jeg vil derfor anta at hun var datter av Peder Monsen Florvåg og Gunnile Andersdtr.Dette bygger jeg bl. a. på navnebruken på barna til Niels og Helge.Første datter ble døpt Kari etter Niels mor, Kari Nilsdtr.Andre datteren ble døpt Gunnille etter Helges mor.Hører gjerne fra dere om noen har synspunkter på dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo RuneVi snakker nok om samme Helge Pedersdatter på Florvåg, som det er skifte etter her LenkeForøvrig så har du sikkert rett i det du skriver, som eg tidligere kommenterte så er det veldig få kilder å forholde seg til. Eg tok en kobling utifra andre dåper som foreligger og hvem som der var faddere, men dette er jo som tidligere skrevet veldig usikkert.Når det gjelder Peder Monsen Florvåg, har du noen formeining Rune om kor han kommer fra, synest å huske ei kobling fra han til Søndre Hetlevik, har du opphavet hans ??mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Oddvar.Jeg hadde håp om at du fortsatt fulgte med.Jeg har dessverre ikke flere opplysninger om ham enn det jeg finner i 1701 tellingen for Florvåg.Lenke . Jeg føler meg dog ikke sikker på om dette er rett, for Helge ble født rundt 1713, og Lisbeth ca. 1712 om de nå var søsken.Dersom du ser på 1701 tellingen, ser du at Peder Monsen Florvåg allerede da hadde en sønn Jens på 15 år.Helge kan selvsagt være Peders datter fra et annet ekteskap, men i så fall var han ca. 60 år da Lisbeth og Helge ble født.Jeg har problemer med å finne disse gårdene i 1663 manntallet.Om de da lå i Domkirkesognet, så er de ikke med.Hvor har du opplysningen om at Peder kanskje var fra Hetlevik? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er forøvrig den eneste barnedåpen jeg finner med foreldre Peder Monsen Florvåg og Gundele Andersdtr.Lenke Men det er selvsagt ikke bevis på at de også er foreldre til Helge Pedersdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg må tenke litt og så er det jo so varmt ute, men sjå på denne dåpen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=69&personpostnr=557&merk=557#ovre>Lenke Skulle eg fått tolke denne, så ville eg trudd at Thomas Monsen og Peder Monsen var brør. Thomas Monsen da identisk med Thomas M. Gieringsvig. Peder Thomassen Erdal identisk med sønn til Thomas M. Gierringsvik, begge oppført i 1701 Gierringsvik.Ser du på denne dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var en interessant tanke du kom med der Oddvar.Men hvordan kan vi finne en fellesnevner som knytter Peder, Thomas og Lisbeth Mons/dtr. sammen som søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei det er nettopp det som er problemet pga. av manglende kilder, men i 1701 knytter vi alle Thomasene sammen i Gierringsvik [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeSjå også på denne dåpen som da knytter sammen Helge P og Willum Larsen, der eg vil tru at Anna P. er søster til Helge P og kanskje ei anna søster Lisbeth P. gift med Willum Larsen (Det kan jo sjølsagt være andre med samme navn, men dette er også på Gierringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er mange indisier på at du har rett i dine antagelser, men som du selv påpeker, det er ikke overflod av kilder som kan hjelpe oss.Selv om vi begynner å bevege oss et stykke vekk fra utgangspunktet, ta en titt på dette.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd20mt60&gardpostnr=1808&merk=1808#ovre>Lenke Sikker bare en tilfeldighet, for som tidliger nevnt finner jeg verken Florvåg eller Hetlevik i 1663-66 manntallet.Jeg finner derimot Tysø, men der er til gjengjeld ingen Mons.Kanskje det var dette du tenkte på vedr. Peder Monsen og Hetlevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg sjekka nett dei på Østervoll, som du viser link til og husa deira brann opp i 1669, og eg finn dei ikkje igjen på garden.På Kjøkkelvik bur også ei fra Valhammer i Austevoll LenkeSer ikkje vekk i fra at dette var den Peder Monsen eg blander sammen med dette og som du viser link til.Når det gjelder denne Helge Pedersdatter, så synest det for meg at me snakker om 2 Helge P. men at de faktisk kan være i slekt og at dette er grunnlaget for at begge heter det litt sjeldne navnet Helge. Eg tenker da på at Helge P. Gieringen er datter til Peder T. Erdal og at faren Peder T. kan være søskenbarn til Helge P. Florvåg, som da er datter til Peder Monsen Florvåg. ( Dette er kun en fri tanke siden Peder M. Florvåg er fadder til desse Thomassønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.