Gå til innhold
Arkivverket

[#31224] Heidal 1750-70; finner jeg min 4 x tipp?


Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

Min 3x tipp oldefar het Lars Larsen, f. 1776, og var husmann på Harilstadeie. Han var trolig gift med Anne Pedersdatter f. 1778. Jeg har forsøkt å finne noe om deres forfedre, men klarer dessverre ikke å tyde kirkebøkene lenger tilbake. Dermed står jeg fast. Er det noen som kan hjelpe, eller som har tips til hvordan jeg kan komme videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TorbjørnHer er vel Lars m/frue og datteren Birthe i 1801:LenkeLegg merke til moderen som står under. Kan dette være moderen til Lars?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Iflg Family Search døpes Lars larsen 8.10.1775 i Våga med far Lars Ellefsen. Lars Ellefsen gifter seg i Våga 8.6.1772, med Berit Nielsdatter, også iflg FS. Dersom du har tilgang til kirkebøkene, kan du vel få bekreftet om opplysningene i FS er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vi skal vel til Nordre Randen (Harildstadeie). Jeg var borti dette for mange år siden for noen fra Nord-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Brulykkja (Broløkken) Lars f. , gm Anne Poulsdtr f.1733 Barn: 1. Lars Larsen f.1776Lars Larsen f.1776, d.1860, g 1798 m Anne pedersdtr f.1778, d.1808 Barn: 1. Birte Larsdtr f.1798, g.1823 m Tjøstel Olsen Rindhølen øvre f.1793Lars g 2g i 1809 m Mari Olsdtr f.1785, d.1868 Barn: 1. Ellef Larsen f.1813 2. Ole Larsen f.1825Det kan være plass til mange barn mellom 1813 og 1825. Er det noen som kjenner til om det er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Tusen takk til alle for engasjement og hjelp så langt!Lars Ove: Det er hit, i 1801-tellinga jeg har kommet. Spørsmålet er, som du skriver, om denne 'moderen' er mor til Lars eller Anne? Jeg har tenkt at det var Annes mor, siden hun heter Anne, - men det blir jo en gjetning. Men det ser ut til at Kai har svaret... Trond: Det er flere Lars Larsen i dette området på denne tiden, og jeg t r o r ikke dette er rett person fordi fødselsåret ikke stemmer.Hans: Dette er et interessant arkiv, men jeg har ikke kunnet finne noe her som hjelper meg i dette søket. Si fra hvis du tror det er noen baser jeg har oversett. (De aktuelle kommer vel etterhvert med kirkebøkene jeg ikke greier å tyde!)Helge: Broløkken er interessant: Hva er din kilde, og hvordan knytter du Lars Larsen f. 1776 hit? (Det er forøvrig riktig at det er en forbindelse til Nord-Norge. Lars Larsens sønn (som også het Lars Larsen, f. 1806), gift med Ane Olsdatter (VÅGÅ MINI 4, kort 6/10, Side 182, post 42: 25.10.1829, Lars Larsen 23, Ane Olsd 20) reiste nordover, trolig i 1833 og slo seg ned i Hadsel. Her ble min oldefar Anders født i 1866.) Kai: Dette er også interessant. Jeg har altså Anne Poulsdatter f. 1733 i et notat som mulig mor til Anne Pedersdatter (f. 1778, gm Lars Larsen f. 1776), men her har nok min antagelse vært feil. Det du skriver klargjør flere ting for meg, bla. at Lars ble gift 2g.Jeg har flg. om Lars Larsens barn (dette er fra en tid hvor jeg ikke var særlig nøye med å notere kilder, dessverre):Birte f. 1798, Lars f. 1806, Amund f. 1810, Ellev, f. 1815 og Ole f. 1821. Her avviker årstallene en del fra dine.Jeg hadde ikke Birtes ekteskap, og det er jo artig å føre inn i basen.Nå er jeg veldig spent på hva som er dine kilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kilden min for mange år side, må ha vært i Norddalsarkivet, vist til i innlegg 5. fra Hans. Familiearkene der er forøvrig svært unøyaktige særlig først på 1800-tallet. (Mange barn i familiene mangler og er satt for seg selv. Dette er forøvrig riktig tankegang, da en ikke kunne drive med gjetninger), H.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Kai - det hadde vært fint med kildeangivelse på dine opplysninger før jeg logger min 4x tipp Lars (uten etternavn)! Det vil kanskje også sette meg på sporet etter mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

En gang på 80-tallet systematiserte Nordalsarkivet alle opplysninger om fødte, døpte, gifte og døde som forberedelse til utarbeidelse av bygdebøker. Etter som jeg har forstått, døde ildsjelen og arbeidet stoppet opp. Ved å besøke Nordalsarkivet får man tilgang til dette materialet som er sortert og plassert i bokser. Nordalsarkivet er min kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ved avskjed i Mari Liens's 60 årsdag igårkveld fortalde hun at en Sigurd Evensen på Lalm har fått utarbeidet slektstavle for denne slekten, utført av Tor Stallvik nettopp ved Norddalsarkivet. Hun er forøvrig av samme slekt. H.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

- Det ser ut til at Nordalsarkivet blir reisemål for meg i sommer.Takk for hjelp og innspill til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Inge Sivertsen

Hei Torbjørn. Her er noen opplysninger jeg har framskaffet for en del år siden. Min 3x tipp oldefar het også Lars Larsen, f. 10. oktober 1775, døpt 19. november 1775 i Heidal sogn og døde 14. desember 1860 på¨Harilstad. Han var husmann på Harilstadeie. Han var gift 10. mai 1798 trolig med Anne Pedersdatter f. 1778/79. Konfirmert 13. oktober 1793 i Vågå. Gravlagt ??. oktober 1808. Jeg har registrert 4 barn på disse;Birthe Larsdatter døpt 16.september 1798, Torø Larsdatter født 27.desember 1802 Ole Larsen født 14.desember 1803 Lars Larsen f. 8.august 1806, døpt 10.august 1806,død 11.desember 1857 i Hadsel sogn, Øksfjord? Lars Larsen f. 8.august 1806 ble gift 25. oktober 1829 i Vågå prestegjeld med Anne Olsdatter f. 27.mars 1801, død 29.oktober 1865 på Helgenes i Hadsel kommune. Jeg har registrert 4 barn på disse; Lars Larsen f. 10.januar 1830 Erland Larsen f. 14.juli 1833 Anne Larsdtr f. 21.september 1835 Ole Larsen f. 15.januar 1840 død 1909 Ole Larsen f. 15.januar 1840 og kona Jacobine døde ved en tragisk drukningsulykke i Lonkanfjorden i Hadsel kommune. De gikk begge gjennom isen og druknet. Ole Larsen var forøvrig kjent som Hadsels store bjørnejeger. De fikk 12 barn, en av den het Johan Martin Olsen og Johan Martin fikk igjen en datter som het Jenny, hun var min farmor. Jeg har mye mer stoff om dette men plassen rekker ikke til. Men, spørsmålet ditt var forfedrene til Lars Larsen, f. 10. oktober 1775. Jeg har følgende: Hans far var Lars Andersen f. ??.oktober 1734, d. 1.juni 1775, gift 26.september 1756 med Anne Paoulsdtr. f. 1731, d. 10.febr 1823. Lars Andersens (1734) far er oppgitt som Ellef Andersson, g. 1744 med Berit f. 1710 ? Her begynner ting å bli usikre. Noen av mine kilder er; Statsarkivet i Hamar. Semon Prestgaard fra Heidal. www.trekilen.com Helge Nybø fra Otta (han har jeg forresten lett etter web-adressen til, hadde mye hyggelig korrespondanse med ham) (Helge Hålåsæter?) Mye er usikkert her, f.eks fikk jeg aldri svar fra Norddalsarkivet. Håper dette kan belyse noe for deg. Mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Svein Inge: Ja, du har gjettet riktig. Jeg har forandret etternavnet mitt fra Nybø til Hålåsæter. E-mail: haalaas(på)online.no Det er hyggelig om du tar kontakt. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Inge Sivertsen

Til kai m kveumLars Larsen f. 10.oktober 1775 gift 2.gang 10.desember 1809 med Marit Olsdatter har jeg registrert 5 barn på; Amund Larsson f. 04.05.1810 død 14.03.1900 Ellef Larsen f. 18.mars 1815 Barbro Larsdatter f. 1.juni 1817 Ole Larsen f. 12.juni 1821 Marith Larsdatter f. 7.november 1825Kilder; Semon Prestgaard www.trekilen.comMvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Inge Sivertsen

Til Torbjørn Ellingsen. Hei, het din oldefar Anders B. Ellingsen ? Isåfall het hans far Erland (senere Elling) Larsen og hans mor het Ingeborg Anna Andersen.Her er en del andre opplysninger ang. denne slekten: Under datoen 13.03.1832 melder familien utflytting til Trondhjem stift. Familien ble likevel ikke å flytte det året, for den 14.08.1833 døper de sitt annet barn. Han ble kalt Erland og var født 04.07.1833. Senere er det ingen opplysninger å finne om familien. Det er rimelig å anta at de startet på sin lange reise nordover på ettersommeren 1833.(Den 3. Søndag etter Trefoldighet (24/6) 1849 blir Erland Larsen 17 år gammel, konfirmert i Hadsel kirke, den 10.10.1860 gifter han seg under navnet Elling Larsen med Ingeborg Anna Andersen.)En dag i 1834?(33?) brøt Lars Larsen opp fra husmannsplassen Steinfinsbøeidet under gården Harildstad i Heidal og gikk over Dovre til Trondheim. Der fikk han seg frakt med ei jekt nord til bygdene våre. Han hadde med seg kona si, Anne Olsdatter, og to sønner, Lars og Erland. Etter en tid slo de seg ned i Lonkanfjorden på plassen Østre Åselv, under gården Kaljord. Her fikk de i hvert fall 2 barn til, en sønn Ole, og en datter, Anne. ============================================================ #I 9-2001, kopi av skriv, fått fra IAN, står følgende å lese: 'Ifølge kirkeboken for Vågå, bodde det omkring 1806 en mann på Harilstad i Heidal som hette Lars Larsen. Harlistad er en av de mange store ættegårder i Heidal i likhet med Bjølstad, Heringstad, Ellingsbø og Slette. Nå var kanskje ikke Lars Larsen (nemt 1806) nødvendigvis utgått av de store slektene på disse gårdene, men kan vel kanskje være en sønn av en leilending eller husmann, men ofte var store husmannslekter utgått fra en eller flere sønner av de gårdene i seinmiddelalderen eller 16- og 17-hundrene, idet bare odelsgutten, den eldste, fikk beholde hovedgården. De yngre sønnene måtte nøye seg med å bli husmann på gården eller kanskje leilending på en annen gård, hvor han eventuelt hentet sin kone fra.Ifølge Vågå kirkebok (1739-1812, folie 153) i Statsarkivet på Hamar, ble 'Lars Larsen´s barn', av Harilstad Lægd, kalt Lars, født 8. august 1806 og døpt 10. august samme år, i Vågå.Samme kirkebok (folio 182 nr. 42): Lars Larsen, Harilstadeie, 23 år gammel, og Anne Olsdatter, Bilbeneie, 30 år, ble vigd 25. oktober 1829. Hans far var Lars Larsen, Harilstad, hennes far var Ole Larsen, Bilbeneie. Bilben var også en gård i Heidal.Vågå kirkebok (1827-1842, folio 29, nr. 44):Lars, sønn av Inderst Lars Larsen, og Anne Olsdatter, Ekreeie, ble født 10. januar 1830 og hjemmedåpen bekreftet i Heidal kirke 7. februar 1830.Samme kirkebok (folio 61 nr. 91):Erland, sønn av Inderst Lars Larsen, Steinfinnbøeie i Heidal, og hustru Anne Olsdatter, ble født 14. juli 1833 på Steinfinnbøeie og døpt 14. august samme år i Heidal kirke.Ifølge Vågå kirkebok (med Sel og Heidal), under dato 13. mars 1832, melder familien at de flytter til Trondhjems stift; Inderst Lars Larsen, Heringstad, 25 år, og hans kone, Anne Olsdatter, 32 år og deres barn, LArs, 2 år gammel. Nordland hørte den gang inn under Trondhjems stift. Som nevnt ovenfor, er også gården Heringstad i Heidal. Tittelen Inderst eller Innerst, var i eldre tider en person som alene, eller med familie leide husrom på en gård eller plass, men hadde egen husholdning. Det var forbudt for en leilending eller husmann å ha inderst innlosjerende uten gårdeierens samtykke. Vi legger merke til at Lars Larsen på få år var inderst på flere forskjellige gårder i Heidal. Dette kan skyldes de dårlige tider som rådet i innlandsfylkene i 1830-årene eller det kan også være et resultat av skikkene med de faste flyttedagene som før i tiden ble tatt adskillig mer alvorlig enn i våre dager. Mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Til Svein Inge;Dette var storveis! Jeg kom til stengte dører på Norddalsarkivet i sommer (sommerlukning), og hadde så smått begynt å planlegge et nytt forsøk, - kanskje før jul. Så kommer dette dalende, og da blir jeg selvsagt glad!Anders B. Ellingsen var min oldefar, det stemmer. (Jeg har til og med et bilde av ham.) Jeg har altså Anders sin oldefar i kirkeboka, men ikke noen lenger tilbake, så dine informasjoner er svært nyttige. Du skriver at du har mer. Hvis du har mulighet til å ta kopi og sende, - eller scanne og sende på epost, ville det selvsagt vært flott. Adressen er i så fall io17(settinnalfakrøllen)online.noUansett ser det ut til - ut fra nyttig info fra flere her - at et besøk på Norddalsarkivet bør bli interessant.Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Inge Sivertsen

Hei, jeg mener å vite hvem Anders b. Ellingsens tipptippoldefar og -mor er, (forutsatt at de opplysninger jeg har er riktige.)Altså din 5. tippoldefar og -mor.I så fall er vi to bla. femmenniger.Jeg skal finne frem det jeg har av relevante opplysninger og scanne dem inn og sende til deg så snart jeg får tid. Får se i morgen !Mvh Svein Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.