Gå til innhold
Arkivverket

[#31226] Clemet Olsen i Holt


Gjest Lars Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Korreksjon av siste setning i innlegg 23:Daniel Iversen var sønn til hammersmed ved Hagenes hammer Iver Larsen og Elen Danielsdtr. (og hun var datter til hammermester Daniel Thorsen og Margrethe Ottersdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Tusen takk for utfyllende opplysninger.Har merket meg at du i enkelte debatter har understreket at båndene mellom hammersmeder/jernverkslekter var bemerkelsesverdig sterke, noe jeg selv har kunnet fastslå ved flere anledninger. Det kan vel neppe påvises noen slik sammenheng i følgende forhold, men la det være nevnt: I innlegg nr 22 nevner Gunnar blant annet at Agitha Klemetsdatter, enke etter Clemet Olsen på Nes verk, har en datter som heter Kristiane Agethe Klemetsdatter. Hun gifter seg 4/7 1893 med Anton Larsen (kirkebok Holt A11 1880-1931 side 11 nr 2) og ble dermed svigerdatter til forhenværende hammersmed Lars Pettersen Rødshammeren. Rekkefølgen bakover fra Lars Pettersen er som mange vet: Petter Olsen, Ole Pettersen, Petter Andersen og Anders Giliusen. Alle med hammersmed som yrkestittel. De tre sistnevnte kommer fra Nes verk, mens de to første hadde tilknytning til Herre og Rødshammeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Lars.Jo, disse båndene var svært sterke. Clemet Olsen nedstammet nok også fra Anders Giliussen.En annen av Clemet Olsens dødtre, Berthe Christine Clemetsdtr. (f. 1864) giftet seg forresten også inn i en gammel verksslekt på Nes. I 1888 ble hun viet til garversvenn Halvor Olsen. De bodde først på Stornes, men flyttet rundt 1790 til Øren i Søndeled. Halvor Olsen var sønn til Ole Halvorsen (f. 1731), som igjen var sønn til verksarbeider Halvor Svenningsen og Ellen Larsdtr. Og Halvor Svenningsens og Ellen Larsdatters øvrige barn giftet seg inn i mange av de 'ledende' verksslektene ved Nes.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jens Dag Halvorsen

At Debattforun er et nyttig forum for oss som sysler med slektsgranskning er sikkert. Ved en ren tilfeldighet kom jeg over denne debatten og fikk mange nyttige opplysninger om min tip-oldefar Clemet Olsen (min oldefar er garver Halvor Olsen, Søndeled). Lars: Dine relasjoner til Clemet Olsen ?Hilsen Jens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Hyggelig å se at dette også har vært nyttig for andre.Mitt behov for informasjon i dette tilfelle var ikke min egen slekts tilknytning til Clemet Olsens slekt. Lars Pettersen nevnt i innlegg 27 var imidlertid min oldefar.Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da er vi fjerne slektninger, Lars. Lars Pettersens oldefar, Petter Andersen, var nemlig bror til min oldemors tippoldemor, Anne Andersdtr. Noe nært slektskap kan vi riktignok ikke skryte på oss, men vi har da i hvert fall Gilius Andersen som felles ane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Du foretok tidligere en utredning om Petter Olsens aner, og i den forbindelsen kunne jeg registrere vår slektsforbindelse. For øvrig har flere av dine debattinnlegg vært til stor hjelp innen mitt interessefelt.Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Etter at jeg skrev mine innlegg i denne debatten har jeg funnet fram til en del nye opplysninger. Jeg henviser til punktene i innlegg 4 og 15:2. Cathrine Tevisdtr. Busch (Cathrine Budsh) ble gravlagt i Skien 14/11-1716, 64 år gammel.4. Gunhild Olsdtr. Verket ble gravlagt 25/4-1766, 61 1/4 år gammel. Jeg kjenner ikke opphavet hennes, men hun hadde en bror, Knud Olsen, som det var skifte etter 26/3-1743. Han var da husmann og bodde på Flaten under Sletta på Nes Verk, gjenlevende kone het Osløv (Aslaug?) Gundersdtr. Fra dette skiftet kjennes også søsknene Torborg, g. m. Henrik Myren, Peder og Ole (sistnevnte var død og hadde sønnen Cort, 11 år).5. Det var Ole Clemetsen som ble døpt 6/9-1744, han ble gravlagt 3/3-1787.En Cathrine Olsdtr. Verket ble gravlagt 14/8-1796, 83 år gammel, det kan ha vært andre kona til Svenning Gunsteinsen.Det ble døpt en Svenning Gunsteinsen i Åmli 7/12-1712, faren var Gunstein Povelsøn. Gunstein Povelsøn FURLAND hadde barn til dåpen både i 1714 og 1718 (og kanskje andre år). Det var en del flytting fra den delen av Åmli hvor Furland ligger til Nes Verk på 1700-tallet. Jeg finner videre en Gunstein Povelsen på Ausel i Holt i 1721 (da sønnen Povel ble døpt), og en Gunstein Gangdalen døde i Holt i 1759, 78 år gammel. Og Svenning Gunsteinsen bodde som kjent i Gangdalen fra 1736.6. Clemet Olsen døde i 1803. Jeg er nå ikke lenger i tvil om at det var hans enke, Gjellou Andersdtr., som året etter giftet seg med hans fetter Anders Tevisen (til tross for at hun da ble kalt 'pige'). Anders Tevisen ble for øvrig døpt 19/4-1764 og døde 14/4-1833. Gjellou Andersdtr. ble døpt 8/11-1778 og døde 22/3-1836. Både Anders og Gjellou døde på Nes Verk, Gjellou bodde da under Øvre Nes. Så må jeg komme med en rettelse til det jeg skrev i innlegg 22. Her har jeg sett feil i folketellingen fra 1875. Jeg har denne tellingen på CD-ROM, og der er det dessverre mange sider som av en eller annen grunn ikke har kommet med ved innskanningen. Den aktuelle familien er oppført _mellom_ Skåland og Birkenes, det er derfor all grunn til å tro at de fortsatt bodde på Landvig under Skåland hvor de også bodde i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her var det mye spennende informasjon, Gunnar!At Svenning Gunsteinsens far kom fra Furland, 'stemmer' jo godt med den nære forbindelsen jeg også tidligere har sett mellom Furland og Nes verk.Det understreker også at mens spesialarbeiderne (i særlig grad hammersmedene og spesialistene i masovnen) oftest ble rekruttert utenfra (fra andre jernverk) på 1700-tallet, så kom de mindre spesialiserte (gruvearbeidere, skogsarbeidere, milebrennere m.m.) i stor grad fra Nes verks nærområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Hauger

En liten kommentar til mitt siste innlegg (tredje siste avsnitt):Gunstein Povelsøn Furlands kone måtte skrifte offentlig 24/4-1712 fordi hun hadde ligget i hjel sitt barn. Det har trolig vært sønnen Svenning som ble døpt 7/2 (ikke 7/12) samme år. Det er likevel forhold som kan peke i retning av at Svenning Gunsteinsen Gangdalen var fra Furland, men dette er svært usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.