Gå til innhold
Arkivverket

[#31227] Helleseth, Mærevik, Svinevik, Loneland, Helle i Fjaler i Sogn og Fjordane.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker informasjon om linjene bakover for følgende personer på ovennevnte gårder:Mons Johannesen Helleseth født 1742 i Ytre Holmedal (foreldre kan være Johannes Nilsen fra Fure i Askvoll og Brita Monsdatter fra Fjaler) gift med Marte Hansdatter Helle født født 1735.Deres sønn:Berent Monsen Hellseth født 1782 i Ytre Holmedal gift 30 okt 1808 i Fjaler med Eli Andersdatter Mærevik født 1770.Videre:Ole Svinevik født rundt 1720 gift med Brita NilsdatterDeres sønn:Knud Olsen Svinevik født 1751 i Botnen gift 24 jun 1787 i Fjaler med Orlaug Hansdatter Loneland født 1759.Hennes foreldre er:Hans Hansen Kjeldstad, Viksdalen født 1729 gift 18 nov 1757 i Fjaler med Gitlaug Lassesdatter Loneland født 1723.Har problemer med å finne disse i kirkebøkene for Sogn og Fjordanen som ligger inne i Digitalarkivet. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har forsøkt å nøste litt i opplysningene dine, og det som kommer her, er svært spredt og kanskje ikke til så mye hjelp:Henvisning til skifte etter Brita Nilsdatter, gift med Ole Svinevik? [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbskifte&page=1&sql=low%5Fgard+like+%27svin%25%25%27++AND+low%5Ffornamn+like+%27brit%25%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>LenkeDette kan vel være Orlaug Hansdatter Svinevik Lenke og mannen Knut Olsen LenkeDette er vel giftermålet mellom Hans Hansen og Gitlaug Lassesdatter Lenke –foreldrene til Orlaug. LenkeKan Knut ha vært gift en gang før? Dvs. er Orlaug hans kone nr. 2? – jf. folketellingen 1801 Lenke. Her er Knuts dødsfall Lenke, og her er Orlaug LenkeAv denne innførselen ser det ut som Eli Andersdatter kom, men fra Mækevåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Grethe - jeg takker deg som alltid for flott tilbakemelding. Jeg visste ikke om disse sidene som du henviser til, det var fint å få den informasjonen. Jeg holder på med min manns morfars slekt, som jeg har tatt frem, lagt bort og tatt frem gjennom årene - har nå bestemt meg for å gjøre meg ferdig med det - så langt det lar seg gjøre.I den anledning lurer jeg på om du har tid til å 'spinne' litt tanker sammen med meg vedrørende følgende spørsmål - ref innlegg 31194. Hvor sannsynlig tror du det er at det er feil i avskrift av kib som ligger inne på nettet (jeg ser at Elias dåp ikke er korrekturlest i det du sendte)? Jeg sjekket Elias giftemål i Gamle Aker tidligere i uken for å finne korrekt far -der sto det av alle ting at far var 'Elias' Hellseth - så nå har jeg 3 alternativ... jeg er dog sikker på at presten i Gamle Aker har skrevet feil.... for brudgom er: ungkar og sjersant Elias Monsen Helleseth! Videre lurer jeg på om du vet om det finnes kilder hvor jeg kan sjekke militære ruller for perioden 1864 - 1870. Fra Elias flytte fra Ytre Holmedal i 1864 til han giftet seg som sjersant må han ha vært i militæret et eller annet sted - finner ham ikke i landsdekkende FT 1865... Hvis du har tid, setter jeg pris på litt 'tenkehjelp' her. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.