Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Laila S. Hynne

[#31229] Jacob Jonsen Hallenstveteie i Andebu, Vestfold, het han egentlig Borgersen?

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har en nøtt som jeg har fundert på en stund.I Andebu bygdebok bind 2 side 573 husmannplasser under Hallenstvet står han oppført som Jacob Jonsen med hustru Inger fra 1760 og utover til 1780. Plassen de bodde på under Hallenstvet ble dels kalt Bakke, dels Åmot og dels Hallenstveteie.Boken sier de fikk fire barn her, men jeg har funnet fem. Disse er: Berte f. 1760 på Hallenstveteie, Edel f. 1763 på Åmot under Hallenstvet, Hans f. 1765 på Bakken, Edel f. 1770 på Bakken og Erik f. 1773 på Bakken.Videre har jeg funnet ytterligere to barn som jeg tror kanskje kan være Jacob og Inger's barn. Disse er: Ole f. 1756 på Torpeie og Christen f. 1758 på Ambjørnrød. Jeg finner en Christen Jacobsen konfirmert 1775 med bosted Bakken.I alle dåpsinnførslene står det kun fornavn på Javob. Inger heter Olsdatter til etternavn.Blant faddere på barna kan det se ut som om det er endel naboer (Har ikke klart å se noen forbindelse som kan tilsi slektskap, men det kan selvfølgelig være feil) Jeg finner ei Idde Olsdatter og en Erik Olsen tre ganger. Men uten stedsnavn dessverre. Videre finner jeg Live Borgersdatter og Maren/Mari Borgersdatter tre ganger også de uten stedsnavn.Det som gjør at jeg kanskje tror at Jacob het Borgersen er en vielse i Andebu 11/10 1755. Den er mellom Jacob Borgersen Stranna og Inger Olsdatter Torp. Finner ingen annen vielse, i Andebu vel å merke, med noen Jacob og Inger i den aktuelle tidsperioden. 1755 kan jo også passe med barnet Ole f. 1756 som nevnt ovenfor.Videre finner jeg en Jacob Borgersen Bakken død 1773 i Andebu, 44 år. En Jacob Borgersen Torp blir 1750 konfirmert i Andebu.Jeg vet ikke hvor Andebu b.b. har navnet Jonsen fra. Bygdeboken sier ikke noe om når dette paret døde, så det er vel ikke fra noe skifte. Kanskje det er fra noen eiendomsdokumenter.Er det noen som har forsket på dette paret og som kan avkrefte eller bekrefte min teori? Takknemlig for alle innspill.mvh Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen
LenkeHer er vel da ekteskapet mellom Johan Borgersen og Inger Olsdatter. 1755.Mvh. Gunn Huglen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Inger Olsdatter , enke som bor hos datteren Bente Jacobsdatter i 1801?LenkeMvh. Gunn H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er en Live Borgersdatter som gifter seg i Andebu i 1776. Mulig en av fadderene? Kan det være en slektning av Jacob ( Jonsen) Borgersen?LenkeMvh. Gunn. H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Er dette en mulig kandidat til Jacob Borgersen?LenkeStår det noen alder oppgitt på Jacob?Mvh. Gunn. H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnTakk skal du ha.Jeg har bare alder på den Jacob Borgersen som døde 1773 på Bakken 44 år. Bygdeboken oppgir ingen alder på Jacob Jonsen.Men den Jacob Borgersen du fant født i 1729 passer godt med den som døde i 1773.mvh Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Tilbake til 1662-66 finner jeg tre med fornavn Borger i Andebu.LenkeHvor etternavnet Moland skriver seg fra er ikke lett å finne ut. ( Ingen gårder som passer i distriket?)Håper du kan finne noe i skifter, for kirkebøkene er vel ikke lette å finne så langt tilbake?Lykke til! Det var ganske mystisk med de to forskjellige etternavn.Mvh. Gunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Kopperdal

Laila S. Hynne: me får feilmelding på e-postadressa di. Ver venleg å senda ein e-post til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no slik at me får stadfesta adressa di.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnMoland er en plass under Andebu Prestegård. Jeg har kikket i Bygdeboken men finner ingen forbindelse der. Men det betyr ikke at det ikke er noen forbindelse.mvh Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Denne Borger kan jo en periode ha bodd på Moland. Det var mange som fikk navn etter plassene de bodde på. Ikke lett å følge disse folkene når det var slik at de skiftet navn etter den nye plassen de bodde.Lykke til med søket ditt. Får håpe noen lokale krefter kan hjelpe deg med å løse dette.Mvh. Gunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Mathisen

Helt på siden av temaet, men likevel vil jeg for ordens skyld peke på at folk nok ikke skiftet 'navn' etter stedet de bodde på. Det var nemlig ikke navn, men hva vi vil kalle adresse det her er snakk om. Også vi skifter adresse når vi faktisk flytter fra et sted til et annet. Det var først nærmere vår egen tid at gårds- og plassnavn ble tatt i bruk som etternavn/familienavn/slektsnavn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Takk for korigeringen. Det jeg vel heller burde sagt var at i kirkebøkene ble folk ofte oppført kun med gårdsnavn og ikke med farsnavn .Mvh. Gunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Når barna til Jakob og Inger har Live og Mari Borgersdøtre som faddere, er det god grunn til å tro at Jakob er identisk med Jakob Borgersen, født 1729 på Moland under Andebu prestegård.Jakob var sønn av Borger Jensen (1696-1757) og hustru Randi Hansdatter. De bodde på Moland i 1729, på Nordre Rakkås i Slagen i 1734, da dattera Live ble døpt, og på Buer på Nøtterøy i 1738, da dattera Mari ble døpt. Senest 1741 var familien kommet til Lerskall i Andebu, og så ser det ut til at Borger døde på Einarsrød i 1757. Navnene Borger og Børge brukes om hverandre.Borger var sønn av Jens Børgesen (ca. 1668-1738) på Øvre Moland under Andebu prestegård. Jens, som etter eget utsagn var født på Dyrsrød under Fossnes i Arnadal, hadde ei søster Anne Børgesdatter (ca. 1676-1739).Randi Hansdatter var søster av Simen Hansen (ca. 1698-1738) på Nordre Smidsrød på Nøtterøy. Deres far var en Hans (Hansen), som jeg ikke kan plassere bostedsmessig, men som var bror av Johanne Hansdatter (ca. 1692-1733) på Bårnes i Vivestad og Kari Hansdatter, gift med Kristoffer Jansen på Ende i Fon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

I første innlegg skriver Laila: 'Jeg vet ikke hvor Andebu b.b. har navnet Jonsen fra. Bygdeboken sier ikke noe om når dette paret døde, så det er vel ikke fra noe skifte. Kanskje det er fra noen eiendomsdokumenter.'Kanskje kan navnet komme fra en suspekt sammenblanding med husmannen Jakob Jonsen på Bekken under Stålerød, som det ble skiftet etter i 1794: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25365/144I begravelseslistene kalles denne mannen Jakob Johannessen bygdevekter, 86 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.