Gå til innhold
Arkivverket

[#31233] Elen Chatrine Schønning- født hvor og når?


Gjest Severin Sjømark
 Del

Recommended Posts

Gjest Severin Sjømark

Hei! Min 3 tippoldemor Ellen Chatrine Schønning var gift med Arnoldus Zindsen. Han var født i 1805 i Vågan, lofoten. Dødsdato ukjent. På ellen har jeg ingen informasjon og jeg søker altså all info om henne! Jeg kunne ha sjekket dette på Statsarkivet en dag, men har sommerferie nå og har en del planlagt! Så jeg har ikke tid! Ellen og Arnoldus fikk fire barn: 1. Sophie Arnoldusdatter Zindsen(1836-??) 2. Jørgen Zindsen(1837-??) 3. Ingeborg J. Zindsen(1844-??) 4. Kristiane Hvedine Zindsen(07.05.1847-19.02.1926) Tar imot all mulig informasjon! Mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en del Zindsenfamilie på F.S.Lurer på om ikke det er listet opp flere søsken av Anoldus der.Tar med denne karen som jeg lurer på om kan være en bror? LenkeMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager her ser jeg at jeg har funnet en Ellen Schønnings ekteskap, ikke dåp.Kan de være en ane til din Ellen Schønning?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin Sjømark

Den antatte broren du fant stemmer nok ikke. Arnoldus' foreldre var Amund Amundsen Zindsen og Maren Hvid Jentoft. Desverre:( Og det giftermålet er jeg veldig i tvil om stemmer. Informasjonen fikk jeg av en slektning og i de papirene står det ingenting om et tidligere ekteskap. Men det er ikke umulig! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Den Elen omtalt i innlegg 5,6 virket i Nærøy. Ellers er det flere navnelikheter i Schønning - familien i Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall vielsen i 1832 mellom Arnoldus og Elen Cathrine – i hht. prestenes døde- og vielseslister for Vågan (Börje Jonssons slektssider) Vågan og Gimsøy 1832, viede Både brud og brudgom har Helle som oppholdssted, og i 1801 er det Amund Zindsen som bor på Helle [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=gardsnavn&pgj=296&teljing=ft1801&filnamn=f11865.wc2&amt=18&funnenr=292>Lenke. Amund er enkemann i første ekteskap.Börje Jonsson har laget registre på fornavn, etternavn og oppholdssted til prestenes døde- og vielseslister for Vågan, og jeg har foretatt søk på Schøning/Schønning. Det er jo slett ikke ikke sikkert at de personene jeg har funnet, har noe med hverandre å gjøre, at din Elen er i slekt med dem. Men jeg tar dem med:1831 - Elen Schøning Berntsdatter, Olderfjord – 70 år gammel1834 – Bondebarn Elen Schøning Iversdatter, Saupstad, 5 uker1817 – Gammel ungkar Einer Schønning Storvaag, 65 år gammel1832 – Pige Elen Cathrine Schønning Helle, 26 år1831 – Elias Schønning, Olderfjord, 2 dager1841 – Jomfru Francisca C: Schønning, Ramsvig, 26 år1836 – Handelsbarn Lorentze Nicoline Schønning, Finnæsset, 13 år1837 – Jomfru Sara Rask Schønning, 28 årI 1801 finner jeg følgende personer med etternavn Schønning i Vågan: Pernille Schønning Jacobsdatter Lenke, Sophie Marie Schønning, stedatter på Finnæsset og broren Arent Schønning, stesønn Lenke og Lenke og så er det sønnen til strandsitter, fisker Anders Thomasen på Presteskeen, Elias Schønning Andersen LenkeAv Per Nermos slektssider kan det se ut som Maren Hvid Jentoft ikke hadde barn i ekteskapet med Amund Andreas Amundsen Zindsen Lenke. Her er det også opplysninger om Maren Hvid Jentoft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin Sjømark

Takker for svar! Zindsen familien og Blix-familien ble giftet inn i hverandre(Når og hvem husker jeg ikke nå...) Du la ikke med noen link ved vielsen? Per Nermos side er nok mer usikkert enn det amteriale jeg har så... takk for alle de andre linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

HeiI Lødingen Tysfjord etc historie har forfatteren tatt med Barøy. (som desverre faller ut selv fra Tysfjord og Ballangen) Men han har tatt med det som er interesant her. se s. 898Nils Arnt Schjøning Nilsen f. ca 1771 i Buksnes døpt palmesøndag 1776 i Buksnes. (sønn av Nils Pedersen, Uhre i Buksnes g. m. Ellen Arntsdtr (fra Myklebostad i Steigen) g. m. Ingeborg Maria Jentoft 1779 - 1808 datter (barn nr. 4) Ellen Cathrine Schøning. f. 29/1-1807Siden hennes mor er søster til Maren Hvid Jentoft så blir de to søskenbarn.Amund Zindsen 1. kone er av Benkestokkslekten og er omtalt s. 167/168Denne slekten er bosat i 4 forskjellige områder og derfor ikke lett å få satt sammen. Nils Pedersen har hans far f. eks en halvbror Peder på Fløstrand i Ledingen (Steigen) skifte 13/9-1814 Han tillhører slekten Lochert i Lofoten/SteigenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

heiglemte å legge til at Amund Zindsen var gift 8 år med Maren Hvid Jentoft han døde 18/6-1810 på Helle i vågan f. 1759 på Sindsen gård, døpt 9/3-1759 i aker kirke.det netyr at de var gift 3 år hvis Arnoldus år er rett.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jørgen Zindsen er gift og bosatt på Helle i 1875 og moren, Elen Zindsen, f. Schøning, er fremdeles i live [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71865&gardpostnr=312&personpostnr=2099&merk=2099#ovre>Lenke. I 1900 er Jørgens kone blitt enke LenkeDet står at Elen er født i Lødingen. Navnet Schønning/Schjønning finnes også der i 1801:Lenke, Lenke og Lenke.Det er mulig du kan finne noe i bygdebøkene som omfatter Lødingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin Sjømark

Ja her var det mange flotte svar! Spesielt takk til Steinar som fant hennes foreldre! Nå mangler jeg bare info på Nils Pedersen og Ellen Arntsdatter, hennes besteforeldre! Stor takk til også andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det noe informasjon om Elen Arntsdatter (pkt. 37.25) [url="http://www.nose.dk/Norge/jentoft.html>http://www.nose.dk/Norge/jentoft.html, men ikke noe om hennes opphav. Om Nils Pedersen står det Slangerup? og død på Ure, Buksnes i 1785.Blant døpte i Buksnes 1773-1793 finner jeg følgende barn av Nils Pedersen og Elen Arntsdatter, Ure:Nils Schøning Lenke. Vet ikke om det er en feilregistrering i DA, men hos Simon Ellefsen kalles sønnen døpt 31.3.1776 for Arent Schønning Nielsen http://www.nose.dk/Norge/jentoft.html#53Peder Lenke. Peder skrives Peder Slangerup Nilsen hos Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/jentoft.html#54I FS/VRI finner jeg at Nils Pedersen og Elen Arntsdatter ble gift 5.12.1766 i Steigen. Sønnen Peder ble døpt 25.12.1766 i Steigen LenkeI FS/Pedrigree (må sjekkes!!) står det at Nils Pedersen er f.ca. 1730, sønn av Peder Eriksen og Margrethe Hartvigsdatter. Hvis du går inn på Börje Jonssons slektssider, exelfiler, ekstraskatten for Buksnes og Hol, kan du finne hvem som var bosatt på Ure i 1760-årene http://trekilen.com/excel.html#8Om Elen står det at hun er f. 1741 på Myklebostad i Steigen, men foreldre oppgis ikke. Men jeg lurer på om Elen er gift på nytt i 1801 LenkePå nettsidene til DIS-Norge, Genealogiske ressurser, ser jeg at kirkeboka for Steigen 1728-1747 mangler. Den dekker m.a.o. det aktuelle tidsrommet for Elen Arntsdatters fødsel (1741), men det er oppført en person som har sagt seg villig til å gjøre oppslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin Sjømark

Takk for flotte svar Grethe!Påekstra skatten for Buksnes, står det for Ure at en Peer Ericss. m hustrue er oppført og deretter tre menn: 1.Eric Peers. m. hustrue 2. Peer Peers. m. hustrue og 3. Nils Peers. M. hustrue(Dette er nok min Nils Pedersen! og hans brødre +far!) Deretter tror jeg de foreldrene du fant på FS er riktige utifra ekstraskatten! Jeg tror Nils Arent må ha byttet navn med bare Arent, fordi det dokumenteres mer enn Nils. Jeg kan maile hun med de papirene om fødselen til Elen Arentsdatter. Mvh.- Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

Heisom tidligere antydet er dette en ganske spesiell familie siden den bruker Schøning og Slangerup som familienavn og hvis det som står i Steigenboken og Buksnesboken er rett har de lite med de familiene å gjøre.Ifølge Steigenboken er hun datter av Arnt Olsen og Inger Hartvigsdtr Myklebostad.på et skifte etter Arnt Christophersen på Nord-Røtnes omtales Ellen bosatt på Uhre i Buksnes som datter.Skiftenr 6433 for de som har DIS-saltenskifteneDette skiftet lager litt kaos i det som er gjengitt i forran nevnte bøker og i Schønning-slekten.Er det noen som har oversiktensammenlign dette med det som kommer fram i skiftenr. 10035i skiftet etter Arnt Olsen Myklebostad 17/4-1755.Pussig nokk har de samme barna etter pplysningene å bedømme.steiols5 ' start.no Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Elisabeth Schønning Skorpen

Hei. Arent Schiønning var min tipp-olderfar. Elen Katrine Schjønning var søster av min olderfar Mons Jentoft Schjønning ( er ikke sikker når de sløyfet i eller j i etternavnet ).I boka Nordlands-slegten Schøning i 360 AAR står det: Arent Schiønning var født i Buksnes 1776 som søn av Niels Pedersen og Elen Arentsdtr. Formodentlig har han i daaben faat navnet Schøning,likesom hans brødre blev døpt Henrik Klæboe, Peder Slangerup og Christen Hveding.Det var nok fine slektsnavn (de fantes nok en eller annen plass i slekten) som de gav sine sønner som mellomnavn og siden ble brukt som etternavn. I stamtavla over Barø-ætten Schjønning står det: Elen Katrine Schjønning f.29-1-1807 d.23-2-1889 gift med husmann i Vaterfjord (Vaagan) Arnoldus Zintzen f.1805 d.14-8-1862. Barn:1.Sofie Antonette Zintzen f.31-3-1834,ugift. 2.Maren Anna Zintzen f.30-8-1838, gift med Peder Klæboe, urmager i Mosjøen, f.7-8-1834. 3.Christiane Hvedine Zintzen f.17-5-1847,gift med Hans Andreas Beiermann,kirkesanger i Dønnes,f.19-10-1835. 4.Jørgen Andreas Zintzen, f.29-9-1837, d.28-1-1890, gift med Elise Jonette Hanssen f.22-5-1841.Grethe Flood skriver i et innlegg om jomfru Sara Rask Schønning. Hun er søster av Elen.Mvh Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin Sjømark

Hei Margaret! Tusen takk for svar! Da er vi jo i fjern slekt! Du kunne vel ikke sendt det du har på Elen's aner og deres søsken som GED. fil på mail til meg? mail: severn(@)online.no (skrev det på denne måten for å unngå spam...) Med en gang jeg har mottat filen, eller bekreftelse om å få den, skal jeg sende deg det jeg har på hennes etterkommere(som inkluderer meg.)!Tusen takk for svar! Mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 20): Når Mons/Mogens Jentoft Schønning født ? Jeg har nå navn på 6 av de 9 barna av Arnt Scønning Nielsen og Ingeborg Maria Blix Jentoft (g.ca.1800), nemlig Ellen Cathrine, Sara Rasch S., Peder Schlangerup S., Mogens Jentoft S., Ingeborg Maria, Nils Andreas. Hvilke 3 er det som mangler her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Elisabeth Schønning Skorpen

De 3 siste er: Dorthea Beata Blix Schjønning, f.3-11-1801,d.15-1-1825 Gift 9-1-1822 med enkemann Hans Olai Lind, Barnløse Niels Schjønning f.22-8-1802,d.1803 Franciska Kristianna Mathiesen Schjønning,f.26-5-1814 Gift med Andreas Angell,fyrvogter i Stamsund,f.14-4-1814, BarnløseMons Jentoft Schjønning,f.30-8-1804,d.12-1-1867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.