Gå til innhold
Arkivverket

[#31236] Tor Larsen, Kr.sund


Gjest Myrthle Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Myrthle Strøm

Vet at du har samlrt oppl. om familier på Nordlandet. Har du noen opplysninger om Olaf og Johanne Marie Antonsdtr. Kjærvik. Johanne var fødd i Surnadal 1895 døde i Kr.sund. Kan du finne ut når hun døde? Fikk sønnen, Arnold Margido, i 1914 Vet heller ikke når de ble gift. Vet at hun døde tidlig og at Olaf giftet seg opp igjen. Mvh Ann Marit Sletnes, Torvikbukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Larsen

Ann Marit. Jeg har nettopp kommet heim fra ferie og fant spørsmålet ditt. Jeg har ikke registrert namnet i mitt 'register'. Sjekka med adr. bok for 1930/31 for Kr.sund, men ingen Olaf Kjærvik var registrert der. Jeg skal i løpet tirsdag sjekke kirkebøkene fra 1914 på biblioteket - vi har såkalte 'klokkerbøker' for første del av 1900 tallet, både fødte, gifte og døde, dersom du sjøl ikke har gjort det. Du kan godt kontakte meg på tl1013@online.no. Helsing Tor Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I Ft 1900 for Kristiansund er registrert Olaf Kjørvik, (? Kjærvik) f. 1890, s. av malerarb. Petter P. Kjørvik,f. 1848 i Tingvoll, og kone Anna, f. 1863 i Kvernes.Maret Larsdatter Sæter, sjå s. 165 i 'Heimar i Surnadal, bind II, Hamna. g.m. garvar John Lundgren. Dtr. Johanne Marie, f. 1895.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Johanna Marie Antonsdatter, f. 1895 var dotter av Anton Augustinussen Sveen, f. 1873. Sjå 'Heimar' b. 2, side 195.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Hei! Har sjekka litt i kirkebøkene og ikke funnet noen av familien der 1913 - 1916 - hverken fødte eller døde. Det er forøvrig riktig som Endre Holten skriver at familien er nemnt under namnet Kjørvik i FT 1900, da familien Petter Pettersen (Kjørvik/Kjærvik) bodde i Bendiksens gt. på Kirkelandet. ETC (Einar Thurn Christensen) har med familien i sine slektsoversikter, men har ikke fått med namnet på Olafs første kone - Johanne. Du er jo særlig interessert i henne, men her er vi 'blanke'. I sitt andre ekteskap bor Olaf i Langveien 38 på Kirkelandet, der vi har flere av Arnolds halvsøsken oppført i Adresseboka for 1930/31. En av Arnolds halvsøsken blei jagerflyger og han styrta trolig i 1962 og det er omtale i begge byavisene av begravelsen. (Det var min kollega Tore Kristiansen som viste meg dette.)Ut fra dette er det trolig at Olaf og Johanne ikke bodde i byen da Arnold var født. Endre har jo vist til at slekta til Johanne kommer fra Surnadal og det er derfor nærliggende å tro at de kanskje bodde i Surnadal på denne tida. Beklager at jeg ikke fant ut noe meir. Helsing Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Marit Sletnes

Takk for at du bruker tid på meg! Mor til johanne Marie Antonsdatter Sæter, Maret, giftet seg med garver Lundgren og flyttet til Halsa. Jeg vet at Johanne også flyttet dit.Jeg har ikke greid å finne henne etter det.For meg var det mest nærliggende å tro at hun hadde flyttet til Kr. Sund siden hun giftet seg Kje(Æ)rvik.Jeg vet de fikk en sønn Arnold Margido Kjærvik,f 1914. Jeg er intresert i å vite når Johanne Marie døde. mvh Ann Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Det er jo ikke mange i dag med dette etternavnet bosatt i området. Etter min oppfatning to i Kr.Sund og noen få i Sunndal. Resten i Kvisvik. Kommer du ingen vei, tror jeg nok jeg hadde gjort noen forsiktige fremstøt blant nålevende personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Olaf Henrik Pettersen Kjærvik, f. 1890 og Johanne Marie Antonsdatter Sæter, f. 1895 fikk sønnen Arnold Margido, f. 15. november 1914 på Surnadalsøra i henh. til kirkeboka for Ranes sogn.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Marit Sletnes

Hei Endre. Takk for opplysningene! Jeg ble så glad! Dette har jeg letet lenge etter.Side du skriver dette slik ,regner jeg med at det er et uekte barn?Hvis du har kirkeboka for Ranes sogn kan du kanskje fortlle meg om Johanne Marie flyttet fra Surnadal eller døde der? MVH Ann Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ann Marit Sletnes

Hei Tor Larsen. Jeg har ennå ikke funnet dødsdato på Johanne Marie Kjærvik. jeg ser at du skriver at Olaf Kjærvik bodde i Kr.Sund når han giftet seg med sin andre kone.Vet du årstallet de giftet seg eller når første barn ble født? Jeg vet at noen i den familien bodde i Gjemnes. Det er lettere for meg å lete hvis du kan hjelpe meg med dette! Mvh Ann Marit Sletnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.