Gå til innhold
Arkivverket

[#31238] Christian Olsen 1871 & Maren Kristine 1873 (fra Skiptvet & Eidsberg)


Gjest Morten Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Ringdal

Jeg søker foreldrene til ekteparet: Christian Olsen f. 16.02.1871 i Skiptvet og Maren Kristine f. 23.06.1873 i Eidsberg Gift 27.04.1894 Link til familien i 1900-tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00103.wc2&gardpostnr=1211&personpostnr=5881&merk=5881#ovre>LenkeI følge familien kom han fra gården Finstad (Finnestad) og hun fra gården Østereng. Jeg har funnet begge disse gårdene i både 1865 og 1900 tellingene, men finner ikke ut hvem som er foreldrene. Jeg har også søkt i FS/IGI uten å finne de riktige personene.Her er de kandidatene jeg har vurdert: For han: 1) Lenke For henne: 2) Lenke 3) Lenke 4) Lenke 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

I hvertfall er Maren Kristine med familie i bygdeboka for Eidsberg. Bind 1, side 732, Østereng: Theodor Thorersen fra Vest-Garsegg, f 1841, d 1892, gm Anne Helene Johansdtr Torper, f 1840, d 1880. 5 barn. i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60125&gardpostnr=56&personpostnr=308&merk=308#ovre>Lenke Vi får ikke fulgt slekta videre i bygdeboka, for Torper ligger i Hærland, et av Eidsbergsognene som ennå ikke er dekket.Jeg er visst i slekt med Maren Kirstine, så du finner hemme her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Torper-slekta er ikke behandlet ennå, men det finnes mer om Theodors side under Vest-Garsegg, s 690: Theodors foreldre er Torer Kristensen fra Hotvet, f 1798, d 1841, og Anne Maria Svennungsdtr Ø. Rud, f 1803. En annen sønn, Kristen, f 1832, har jeg her: Lenke Takket være deg ble jeg obs på slektskapet, og fikk tre 'nye' barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Vet du når Christian er døpt? En aktuell kandidat kunne være han her, på Familysearch: CHRISTIAN OLSEN Christening: 19 MAR 1871 Skiptvet, Ostfold, Norway Father: OLAUS AUGUST OLSEN Mother: ANDRINE JOHANNESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Inger, takk for mye informasjon.I familien ble hun kalt Maren Kristine Østereng. Vet du hvilken tilknyning hun hadde til navnet Østereng (Er det både navnet på 2-3 gårder, pluss eventuelt et område) ? Stemmer fødselsdatoen som jeg har oppgitt på Maren Kristine med dine opplysninger ?Når det gjelder Christian, så har jeg også funnet den samme personen som deg i FS (Sønn av Olaus August Olsen og Andrine Johannesd). Men når jeg finner denne familien i 1865-tellingen: Lenke så har barna etternavnet Olaus og ikke Ols.Christian og Maren Kristine fikk 6 barn, hvorav de 2 første tok etternavnet Finstad og de 4 siste etternavnet Olsen. Christian ble også kalt Christian Finstad Olsen, så jeg antar det er en stor sannsynlighet for at han er fra gården Finnestad i Skiptvet, men skulle gjerne ha dette bekreftet (se lenke 1 i mitt første innlegg).Jeg sender deg en mail senere i dag angående etterkommere etter Christian og Maren Kristine.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Morten, Østereng var èn gård, ble delt i et østre og et vestre bruk i 1842. Far til Maren, Theodor, fikk skjøte på østre bruk 1879, så Maren var vel født på Vest-Garsegg evt Nord-Moen. Søsteren Anne Lovise ble boende på Østereng. Fødselsdatoer er ikke oppgitt, men kalles hun Maren Kristine Østereng i din familie, er født 1873 i Eidsberg og gift med Christian Olsen, så er det henne. Du har også et utmerket utgangspunkt når du har vielsesdatoen, de er vel gift i Eidsberg siden de eldste barna er født der? Ved vielsen står navn på brudeparets fedre + fødested og brudgommens oppholdssted. Olaus/Olaves er så vidt jeg har skjønt 'bare' en latinisert form av Ole, så det behøver ikke å bety noe. Og Christian er født så sent at han kan ha tatt farens farsnavn som etternavn. Men sjekk kirkeboka! Gleder meg til mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Takk for hjelpen, da anser jeg at forfedrene til Maren Kristine er funnet.Ad innlegg nr 3, så tror jeg at jeg har funnet Torer Christensen med famile i 1801-tellingen: Lenke Kan noen bekrefte dette ?Men når det gjelder Christian Olsen, så trenger jeg fortsatt noe hjelp. Jeg har ikke tilgang til kirkebøkene, og jeg har ikke funnet vielsen deres, ei heller i FS/IGI. Er det noen andre som kan ha informasjon om han og hans forfedre ?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Ja, det er rette folk, og på gården Hotvet. Stavemåten på gården er litt tvetydig, men bygdeboka (bind2) sier at Hotvet grenser i vest til Hol, og kan være 'ryddet fra Hol'. Ellers nevnes ikke at gården blir kalt Hoeltvedt, men at navnet er satt sammen av 'høy' og 'tveit'. Jeg trenger å ta en tur på Deichman snart selv, så jeg kan sjekke vielsen for deg med det samme. Vet ikke om jeg får gjort det i morgen, men snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.