Gå til innhold
Arkivverket

[#31240] Yrkesbetegnelse i skatteliste 1610 fra Nedenes amt


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

To betegnelser som jeg har problemer med:'Korrmager'. Umiddelbart kan det minne om skomaker, men den betegnelsen brukes eller riktig i skattelista. Jeg har vært inn på Karmaker dvs. tønnemaker noe som kan settes i forbindelse med neste problematiske betegnelse:'Schinder'. Jeg antar at det betyr enten flåer eller garver men?Det er mulig at det kan settes i sammenheng med den slaktevirksomheten som må ha funnet sted i Arendalsomådet på bakgrunn av fedrift over fjellet fra Rogaland til Kristiansands og Arendalsområdet.Noen som har noen idder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du har rett i at 'Schinder' betyr flåer, men kan også bety rakker på tysk. For meg virker den ene betydningen like sannsynlig som den andre i 1610.'Korrmager' har jeg ikke forslag på, men ”bødker” var ellers den normale betegnelsen på en tønnemaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Takk for responsen.Flaaeren anser jeg for å være ganske grei, uten å ha sjekket 'rakker' nærmere på tysk antar jeg det å være uaktuelt.Jeg har vært inne på tanken om kurvmaker, men egentlig slått det litt fra meg pga den type aktivitet som foregikk i Øyestad/Barbu-området. Laks, slakting, sagbruk, jernverk og gruvedrift.Det har vært bruk for embalasje og lagringsremedier og da er det de tette tønnene som faller først i øynene. Laks og salt kjøtt. Laks til eksport. Salt kjøtt til mat for sjøfolk og sagbruks og gruve-/jernverksarbeidere.Kurvmakere som yrke har vel kun en tilknyttning til gruvedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

ToreJeg regner med at du tenker på bor, meisel til bruk i gruver, men den yrkesgruppa har god dekning i smeder, så om du ikke har noen annen betydning ser jeg ikke det som noe godt alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Store forbokstaver 'K' og 'B' kan forveksles -- derfor mitt forslag. Jeg tro ikke at Korrmager kunne forveksles med Kurvmager -- isåfall må det dreie seg om en kraftig feillesning av kilden. Kurvmager er derfor mindre sannsynlig enn Borrmager. Men kanskje løsningen er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Faktisk kjøper jeg argumentet ditt om B og K selv om yrkesbetegnelsen ikke virker logisk.I moderne termonologi er det vel 'verktøymaker' og det kan vel og det kan vel ha vært bruk for det utover de par-tre smedene som fantes i området i 1610.Det som taler mot er at de avskriftene jeg basserer meg på for Lista len (1594) og Nedenes og Raabyggelagen 1610 av Chr. Bøe i 1955, kopi fra SAK stemmer meget godt med stavingen på gårsnavn jamnført med Norske Gaardnavne.Jeg fant imidlertid en annen spennende yrkesbetegnelse: 'Hans Baadschier' Dersom det ikke er et forvansket familienavn (kan ikke finne noe gårsnavn) så må det en 'spesialist' på materialer til båter, kanskje en som skjærer spant.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Hos Kalkar finnes yrkesbetegnelsen 'Badskær', med hensvisning til 'Bartskjær'. Kan det være en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.